Hannemor Skrevet 6. august 2006 #1 Skrevet 6. august 2006 Jeg har ei jente på 13, ho skal begynne på u.skolen i år. Her i ferien kom det frem at stebror på 16 år har anbefalt henne å begynne med p-piller når ho begynner i 9. For Det mener han er beste tiden for det. Jeg tok dette opp med jentas far, og i følge han var dette normal snakk mellom tenåringer? Jeg ba han uansett prate litt fornuft med gutten, for slikt hadde han faktisk ikke noe med å komme med anbefalinger eller prate med jenta om. Denne gutten har også pratet om sexlivet til moren og min datters far med jenta. Han har også sagt at om noen er slemme med henne eller plager henne på u.skolen skal han og kompisene hans komme å banke dem. Jeg blir helt sjokkert over at faren ikke tar dette mer alvorlig, for jeg blir helt sjokkert. Og begynner å tro at denne gutten, og vennene hans, mangler noe vesentlig mellom ørene. Jeg har et åpent forhold til sex og samliv med jenta, og vi har pratet om både prevansjon og det med å ha sex. At det er normalt, og at hun vil føle ønske om å prøve det. Men at hun burde være sikker både på seg selv og gutten. Men at hun skl få p-piller når hun føler at hun trenger det, uten at jeg skal lage noe sak ut av det. Men er dette normalt å prate om mellom "storebro" og lillesøster? Eller blandt tenåringer i det hele tatt?
Miiia Skrevet 11. august 2006 #2 Skrevet 11. august 2006 jeg har egentlig ikke så mye her inne å gjøre, men titta innom og fant dette så tenkte jeg kunne svare siden jeg har søsken.. Jeg snakker med mine søsken og venner om sex rett som det er jeg, ikke ofte kanskje, men det hender... Det er overhode ikke noe unormalt med det, så du trenger nok ikke bekymre deg noe, du sier at dere har et åpent forhold til sex å sånne ting å det er kjempe fint, men kan jo hende hun etterhvert kanskje faktisk vil spørre denne gutten om noe også.. Min mening er hvertfall at det ikke er noe unormailt, men tvertimot normat å ha slike samtaler.. Lykke til videre da=)) Mvh.
Gjest Skrevet 12. august 2006 #3 Skrevet 12. august 2006 Høres ganske så normalt ut det der ja, men du kan jo få jenta di til å skjønne at dine råd ang. prevensjon etc kanskje er litt mer fundamenterte enn de til en 16 års gutt... ;-)
Hannemor Skrevet 13. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 13. august 2006 Jeg fortalte henne vel bare at man ikke planlegger slikt, men at vi kunne prate om det når hun følte det var aktuelt for henne. Og at hun kanskje burde gjøre seg ferdig med 8 klasse først, og få seg en kjæreste. Vi var 4 jenter hjemme, og vi pratet om sex, men ikke slik at vi planla når vi skulle begynne med prevensjon. Eller anbefalte minstejneta når ho burde begynne å bruke det. Vi fortalte henne vel bare at det burde være noe som hun måtte være sikker på selv. Ikke fordi guttene rundt henne følte at hun trang det. Men tidene har vel endret seg. Men tantungen min, som jo kjenner jenta mi ganske godt fordi hun har bodd her i 6 mnd, ble helt forstyrret. Hun trodde denne gutten var helt dust.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå