*ale* Skrevet 6. august 2006 #1 Skrevet 6. august 2006 Neste helg skal vi kjøre langt, ca 40 mil, opp fredag og hjem igjen på søndag. 40 mil hver vei!!!! Svigermor insisterer på å ha oss med på noe familietreff nordpå.. Synes minsten er litt liten til det, men har nå gitt etter... Noen som vet noe om hvor ofte vi bør stoppe og la ham få strekke på seg? Bør vi vekke ham hvis han sover og virker fornøyd )tenker på ryggen). Skal ha ham i sete, ikke i bag. Han liker å kjøre bil, blir nok å sove masse, men... Huff, har så lite lyst til dette!! Og hun på 4 kommer til å kjede feil på seg på turen...
Mamma til snart 3 <3 Skrevet 6. august 2006 #2 Skrevet 6. august 2006 Vi kjørte fra trheim til moss i sommeferien og da var Kasper 5mnd. Vi kjørte sånn at han sov først, stoppa i en times tid på en kafe når han våkna, kjørte igjen da så han sov igjen og stoppa når han våkna igjen. Hadde vel ca 2-2,5 times kjøring mellom hvert stopp vi. Lot han ligge på magen, ryggen etc under stoppet =) Kommer nok til å gå så fint atte =)
Mamma til godjenta & lillebror Skrevet 6. august 2006 #3 Skrevet 6. august 2006 Hei! Vi kjørte 43 mil hver vei på ferie i sommer (fra Østlandet til Stavanger over fjellet og tilbake) med storesøster på 2 år og lillebror på 1 mnd, i h.h.v. barnestol og babystol. Vurderte bag med nett til lillebror slik vi hadde til storesøster for 2 år siden, men tenkte sikkerhet først, og valgte babystolen. Snakket med fysioterapeuten jeg gikk til i svangerskapet, og han sa maks 1,5 time i setet, før vi skulle stoppe og ta lillebror opp, strekke litt på ham, kose litt (ca. 15 min pause). Turen tok oss 2-3 timer lenger enn vanlig (dvs 2-3 timer lenger enn turen helt uten barn, og uten pauser, he he...), 9 timer bort, og 9,5 timer hjem. Vi overlevde he he! Du som har et barn som er betydelig eldre enn vår minste har enda mer å gå på mht tid i babystolen, og når de har blitt så store ville jeg latt ham sitte så lenge han synes det er ok (ikke sutrer etc.), men maks et par timer. Et par timer er vel nok for dere andre også tenker jeg, dere voksne vil ut av bilen, strekke på beina, og storesøster er vel klar for et lite stopp hun også? Hva med å kjøpe en bærbar DVD spiller til storesøster, med øretelefoner, eller lydbok dere alle (el bare hun med øretelefoner på) kan høre på underveis? NB! Husk masse oppskåret frukt, drikke i kjøretrygge flasker, og ferdigsmurt niste, slik at dere kan spise og drikke litt underveis uten å måtte stoppe "unødig". Ha minst ett stort stopp med god spise- og lekepause. Et annet tips er å kjøre på natten, ta kveldsstellet på begge før dere kjører (litt etter normal leggetid, slik at de er trøtte), og bytt på å kjøre slik at den andre kan slumre litt underveis. Hvis dere er heldige sover begge de små natten gjennom, og lillebror sover kanskje også gjennom stoppene? Vi hadde kjørt om natten nå i sommer hvis det ikke hadde vært for at lillebror vanligvis sover så godt om natten (uten for mange amminger), noe vi nødig ville endre ved å stoppe så ofte og ta ham opp... God tur, det går nok vedig bra )
Gjest Skrevet 6. august 2006 #4 Skrevet 6. august 2006 Vi kjørte Trondheim-Oslo i sommer med 3 barn baki(har 7-seter) og det gikk så strålende!!! er vel ca 60 mil en vei.... minste jenta på 5 mnd satt i babybilstol med leker og hun sov en del.vi tok stoppepauser hver 2 time hvor hun fikk pupp og ut for å strekke på seg. de to andre jentene er 7 og 10 år....DVD er en fin oppfinnelse!!!
*ale* Skrevet 6. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2006 Tusen takk for svar:) Ja det går nok bra, bare gruer meg... Tenkte å legge inn lydbøker til lillemor på mp3, så kan hun høre på det:)
*ale* Skrevet 6. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 6. august 2006 BTW, kan de ikke bli bilsyke av å se film mens man kjører? Husker selv åssen det var å lese i bilen. Noen som har hørt noe om det??
Gjest Skrevet 6. august 2006 #7 Skrevet 6. august 2006 fysioen sa til oss at så lenge barnet sovet er det bare å kjøre, er det våkent bør en stoppe hver 2 time. Vi kjørte fra ålesund te kr.sand. Tok en overnatting på vei ned men gikk kjempe flott å kjøre. Hadde lekene sine også satt jeg litt baki med han og han var storfornøyd han:)
Gjest Skrevet 6. august 2006 #8 Skrevet 6. august 2006 Vi har nettopp vært på laaaang biltur med to barn (168 mil EN vei!), en på tre år og en på 8 mnd. Vi kjørte ca tre timer i slengen og hadde pause på 20 minutter, før vi kjørte igjen. Vi kjørte ca ti timer for dagen og hadde lengre pauser ved behov. Det var en lang tur med små barn, men babyen taklet turen meget bra. Og et tips til 4-åringen din, kjøp en dvd-spiller til å ha i bilen! Jeg er ikke tilhenger av at barn skal se film i hytt og pine, men det vil nok gjøre turen mye lettere for henne! Og dermed også dere...;o) Min meget utålmodige treåring satt stille og så på film hele turen og koste seg veldig bak. God tur!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå