:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. august 2006 #1 Skrevet 6. august 2006 om man sparer til barnet i barnets navn. går det an og få det sånn at bare moren kan ta ut pengene da. tenker på at om jeg setter opp en konto i babyen sitt navn vil det være meget dumt om faren kan ta ut disse pengene og bruke de. siden det er penger jeg sparer til barnet.
Gjest Skrevet 6. august 2006 #2 Skrevet 6. august 2006 Jepp, du kan ordne det slik at kun du kan disponere kontoen..
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 6. august 2006 ja men da må jeg kansje sette det i mitt navn? og da blir det jo regnet som arv om det går over et vist beløp. eller kan jeg åpne en konto i barnets navn og si at kun jeg får bestemme om noe skal ut eller inn??
winneboo Skrevet 6. august 2006 #4 Skrevet 6. august 2006 Det kommer ann på om dere har delt foreldreansvar eller ikke. Jeg har hovedomsorgen men deler foreldreavaret med pappaen så jeg kunne ikke opprette en konto i jenta mi sitt navn uten at pappaen skrev under. Å han hadde da også hadde full rett til å sette inn og ta ut penger. Så jeg valgte da å opprette en konto i mitt navn men kalte kontoen hennes navn. Like greit det-
Anonym bruker Skrevet 6. august 2006 #5 Skrevet 6. august 2006 Ved delt foreldreansvar, må begge skrive under når kontoen skal åpnes i barnets navn. Men i papirene skal det også fylles inn hvem som skal disponere kontoen, og her kan morens navn stå alene. Så ja, du kan godt opprette konto i barnets navn som kun du disponerer, dersom faren godtar det. Vær også klar over at dersom verdier som står i barnets navn overstiger 75 000 vil overformynderiet kunne komme inn i bildet.
ana baroma Skrevet 6. august 2006 #6 Skrevet 6. august 2006 Her må begge være med om kontoen til ungen skal tømmes:-) far gar opprettet konto i sitt navn. Mor sparer minimalt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå