Gå til innhold

?? Fødsel penger ??


fiona71*2pp

Anbefalte innlegg

Hva er dette fødselpenger greia??

Jeg er i full jobb, og har den siste tiden vært sykemeldt, men regner med å komme i jobb igjen innen 14 dager. Da regner jeg med å jobbe fram til ... ?? Hvor lenge jobber man før en fødsel..?? Har ikke termin før jan/feb. ( litt usikker ennå :)

Men får jeg bare en engangsum utbetalt??

Får jeg ikke pr mnd??

 

Har ikke bestemt oss enda ang permisjon, men tar enten 80 eller hundre prosent..

Hvis jeg tar 80 %, har samboerne min da krav på seks uker eller mer?

Enn hvis jeg tar 100 %

 

Jeg kan ingenting om dette, og blir helt kokt i hode. Var inne på trygdekontoret sine sider, men det var så me fram å tilbake, og forskjellige muligheter at jeg forsto nesten mindre da jeg va ferdi..

 

Noen som kan prøve å forklare dette for en stakkar forvirret liten sjel :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil få utbetalt fødselspengene per mnd. Har du fast mnd. lønn vil fødselspengene utgjøre 100% eller 80% av din vanlige lønn, men begrenset oppad til 6G. Fedrekvoten er seks uker uansett om dere velger 80% eller 100%, men dere kan velge at han tar ut mer perm om dere ønsker det.

 

Om du får fødselspengene fra arbeidsgiver eller trygdekontoret må du sjekke med arbeidsgiver. Du må uansett søke trygdekontoret om fødselspenger, skjema finner du på nettsiden deres. Du må også søke arbeidsgiver. Dette bør du gjøre i god tid før du skal ut i permisjon, 4-6 uker for trygdekontoret og gjerne før til arbeidsgiver.

 

Man jobber vanligvis fram til tre uker før termin, tre uker av fødselspermen er forbeholdt tiden før fødsel og faller bort hvis du ikke tar dem.

 

Sykepenger gjelder som opptjening til fødselspenger så det spiller ingen rolle om du er sykemeldt eller tilbake i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...