Anonym bruker Skrevet 6. august 2006 #1 Skrevet 6. august 2006 Har ei jente på 13 uker som ligger VELDIG urolig ved puppen...river og sliter gjennom hele ammingen. Har fått nesespray for utdrivningsrefleksen som er blitt treg i det siste(noen som vet hvorfor det skjer?...var ikke slik i starten)....,men synes ikke dette hjelper noe nevneverdig...! Jeg merker at hun blir roligere når melka endelig strømmer på..,men det varer bare noen få minutter før hun er i gang med å rive og slite i puppen igjen. Hun suger også med puppen i strekk(skjønner?) (hun drar brystvorten ut og blir værende der mens hun suger)...dette begynner å bli utrolig slitsomt...,kan jeg ha lite melk til henne eller er det noe annet jeg gjør feil? Husker nå nesten ikke tilbake til tiden hvor amestundene bare var kos,,men jeg vet at de har vært og savner de VELDIG...! Håper noen har noen gode råd til ei fortviket førstegangsmamma som syntes det var sååå koselig å gi pupp....
mai mammaen til to Skrevet 6. august 2006 #2 Skrevet 6. august 2006 jeg har ikke hatt problemer med ammingen...men kanskje du kan prøve å ta henne vekk fra puppen litt? få henne til å roe seg litt? har detgått lang tid siden hun sist spiste?kort tid? kanskje hun ikke er så sulten....somsagt jeg vet ikke...men håper at det ordner seg fort....du kan jo ringe ammehjelpen?eller gå på HS? lykke til iallefall
Anonym bruker Skrevet 6. august 2006 #3 Skrevet 6. august 2006 HI Det er på samme viset hver gang...har prøvd å ta henne opp og roe henne og hun blir helt roli...legger henne til igjen og så er vi igang igjen med riving og sliting i den, nå etterhvert så, stakkarslige puppen;) Føler jeg har prøvd alt nå, og begynner å lure på om hun har vent en feil sugeteknikk rett og slett? Veldid slitsomt synes jeg ihvertfall at det er...hvert mltid blir en kamp og jeg kjenner at jeg er kjempesliten etter å ha ammet....,skal jo egentlig bare være kos
Evelinemor Skrevet 6. august 2006 #4 Skrevet 6. august 2006 Har du prøvd å gi "liggende" pupp? Da blir i alle fall vesla rolig. Hun er ekstremt opptatt av alt som skjer rundt henne av og til også, så det hjelper hvis vi er alene på et kjent rom. Hvis det er andre til stede, holder jeg opp en klut eller noe for øynene hennes hvis hun snur seg, så hun ikke får sett noe. Da snur hun seg tilbake av egen vilje, på en måte.... Du har sikkert nok melk. De suger mer effektivt nå, og behøver ikke konsentrere seg så veldig for å få det til lenger. De fleste blir mer urolige omtrent ved de tider, for det er så masse annet spennende å se på her i verden... Lykke til!
heir Skrevet 6. august 2006 #5 Skrevet 6. august 2006 Jeg har ammet 5 gutter og har egentlig aldri hatt problemer med å amme eller å ha nok melk. (ammet til de var 9-12 mnd) Men nå er sistemann 3mnd og han har holdt på sånn som du forteller. Jeg synes nok ikke ammestundene har vært så koselig som deg, så jeg har begynt å gi han flaske og det er han mye mer fornøyd med. Tror han synes det går for tregt. Du kan jo pumpe deg og gi det på flaske hvis du vil gi morsmelk. Har ikke gitt opp enda, men uansett hva jeg gjør, så vil han mye heller drikke av flaske. Så da har han valgt...... Beklager ikke noen gode råd kanskje......
Vertigo Skrevet 6. august 2006 #6 Skrevet 6. august 2006 Nesesprayen virker dessverre ikke like godt for alle. I tillegg kan bare det at du nå nok føler deg litt mer stresset rundt ammesituasjonen gjøre at utdrivingen tar lengre tid å sette i gang. Hvis du greier det, kan du jo prøve å stimulere utdrivingsrefleksen ved å rulle brystvorten litt mellom tommel og pekefinger før du legger barnet til, slik at det ikke blir så lenge for henne å vente. Jeg tror du har nok melk til henne - bare du greier å få henne til å suge nok. Hvis hun nå er veldig urolig og ikke får sugd nok, kan det også gå ut over produksjonen - en ond sirkel... Veldig enig i de tipsene du har fått over her om å prøve å være i rolige/mørke omgivelser. Kanskje hun da kan ha litt mer tålmodighet. Har du forsøkt å massere/stryke brystet litt når du merker at tiden for uroen kommer (etter at hun har sugd noen minutter)? Start der brystet møter brystkassen - helt oppe/ute og masser/stryk i retning av brystvorten. Dette hjelper på å få mer melk ut/fram i brystet. Bruker du ett eller begge brystene pr amming? Bruker du begge kan det være et tips å legge henne til på den andre siden når hun blir urolig på den første etter først å ha holdt henne litt opp for å se om hun skal rape. Når hun blir urolig igjen, bytter du tilbake til det første. Da rekker det å samle seg mer melk til du bytter tilbake, slik at hun kanskje ikke blir så urolig. Gjør du det på denne måten, er det viktig at begge brystene tømmes, slik at hun får i seg den fete ettermelken også. Hvis avføringen blir grønnere/mer syrlig i lukten (og du fullammer), kan det være et tegn på at hun ikke får i seg den fete ettermelken. Håper du finner ut av det!
nickoline og supermann Skrevet 6. august 2006 #7 Skrevet 6. august 2006 Jeg har ikke noe problemer med amming, men Andreas er noen ganger litt urolig ved puppen. Da tar jeg en pause og lar han rape..... så legger jeg han intill igjen......fortsetter han da. Slutter jeg. Han er som regel mett da........
rubylaser Skrevet 6. august 2006 #8 Skrevet 6. august 2006 Når jenta mi var ca. 3 mndr. merket jeg en forandring i amme-stundene. Hun ble mye mer aktiv enn det hun var før og sovnet ikke lenger ved brystet. Hun kunne ligge å slå på meg, eller gni seg intenst i hodet, snu seg vekk ifra brystet stadig vekk (disse tingene gjør hun fremdeles med 5 mndr). Jeg fant ut at ofte så hadde hun enten luft i magen eller så trengte hun å bæsje, og noen ganger var det en rap som måtte ut. Hvis du føler hun blir roligere når melken strømmer, prøv å massere forsiktig på brystet mens hun suger, det gjør at melken kommer lettere ut. Ettersom de vokser og blir større (ungene altså) får de også mer sugekraft, vilket gjør at de tømmer brystet raskere enn før. Jenta mi gikk fra 40 minutters- til 10 minutters-økter (tilsammen på begge bryst), så kanskje du kan prøve å skifte henne over på det andre brystet når hun begynner å bli urolig. Hvis hun ikke gråter når hun er ferdig å spise så har hun vel fått i seg nok melk. Håper det ordner seg for dere.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2006 #9 Skrevet 6. august 2006 HI Tusen takk for gode tips og trøst;) - da har jeg fortsatt noen ting jeg kan prøve før jeg gir opp...det som er så dumt er at jeg ikke får til å pumpe meg...kommer bare noen dråper ;(...har prøvd mange ganger...!! Har gitt mme noen kvelder der det har vært utrolig slitsomt og jeg rett og slett ikke har maktet mer..,så jeg lurer på om hun kan ha blitt forvent med at det kommer mye lettere fra en flaske enn fra ett bryst?? jaja, ikke godt å vite...skal prøve alle tips jeg har fått hos dere. Tusen takk
rubylaser Skrevet 7. august 2006 #10 Skrevet 7. august 2006 Prøv å pump deg mens du har bebisen din foran deg, det sies at det får melka til å komme fortere å se på dem (anbefalt av La Leche League). Det er også vanlig at det tar en liten stund før den kommer. Gjør avslapnings-pusteøvelser før du begynner, viktig å være avslappet.
Leah & Marcus & Tilda Skrevet 7. august 2006 #11 Skrevet 7. august 2006 Min holdt på sånn i den alderen han også, men etter at jeg begynte å amme ham liggende i sengen roet han seg. Nå er han rolig uansett om jeg sitter, står eller ligger. (Nå bør det jo nevnes at han igjen har begynt å skape seg hver gang han hører en lyd da... Han er så nysgjerrig)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå