Gå til innhold

Kobber eller hormonspiral hva burde jeg velge??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å få satt inn spiral men hvilken,del erfaringer dere som vet=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen erfaring, men lurer på det samme. Jeg tror jeg ender opp med kobberspiral. Grunnen er at hormonspiral er dyrere og fungerer i 5 år av gangen og jeg vil ha neste man før den tid. Litt bortkasta penger da. Men på en annen side har jeg hørt om fler som har blitt gravid på kobberspiral da. Men alt som må tas daglig er like skummelt om å hoppe av i svingen. Kommer aldri til å huske å ta piller jeg.

Skrevet

Før jeg ble gravid så hadde jeg hormospiral, og det fungerte greit.

Hadde sjeldent mens, og når jeg først hadde det så var det veldig lite blod og varte bare i 2-3 dager. Har hørt at med kobberspiral så kan man få kraftigere blødninger enn man vanligvis har, så det var en av grunnene til at jeg valgte hormonspiral.

Ble ganske plaget med sopp i underlivet, og gynekologen mente at spiralen kunne være en årsak til dette p.g.a. lite og sjelden mens.

Ifølge han så liker ikke soppen blod, og mensen renser opp.

Dette er sikkert veldig individuelt, men slik var det for meg i alle fall.

Skrevet

Etter første mann fikk jeg satt inn kobberspiral. Dette fordi man ikke kan ha hormonspiral mens man ammer. Jeg var fornøyd med den, men fikk lenger mensblødning og mer smerter før og under mens enn det jeg hadde før. Jeg har venninner som har hormonspiral og som forteller om nesten ingen blødning og ingen økte menssmerter, men jeg ville ikke valgt h.sp. nettopp pga hormonene. Hadde en venninne som fikk blodpropp etter bruk av p-piller, så jeg unngår alle homonpraparater.. Denne gangen har jeg ennå ikke kommet meg til lege etter fødsel, så her går det i kondom foreløpig. Kommer nok til å velge kobberspiralen denne gangen også siden det fungerte greit sist. Får heller leve med ulempene. Den kan dessuten sitte i 5 år.

Skrevet

hadde hormonspiral i 3 år. Kjempefornøyd jeg. Ingen mens de 3 åra..herlig! Blødde litt med det samme jeg satt den inn, men det er visst vanlig. Hormonspiral kan brukes når en ammer, for en får ikke hormona i blodet. Bare 'der nede'. P-piller og andre hormonpreparat går i blodet, og vil derfor påvirke hele kroppen.

Snakk med legen din du om forskjellene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...