rødt&blått Skrevet 5. august 2006 #1 Skrevet 5. august 2006 Og hvilket fylke/kommune bor du i? Kan man forhandle om når dagen starter? Jeg begynner 7 på jobb... Må begynne å forberede meg her! Tipper det ikke blir barnehage..
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 5. august 2006 #2 Skrevet 5. august 2006 Jeg har fått tak i en dagmamma som jeg har fått veldig skryt av fra venner jeg stoler på. Hun tar egentlig 5500 for full plass, men siden jeg jobber 80% i butikk med litt odde arbeidstider så betaler jeg 5000 i mnd, men ikke noe ekstra hvis jeg jobber mer enn det jeg vanligvis gjør (som jeg alltid gjør sommer og januarsalg). Da holder jeg bleier selv, og dagmammaen holder mat. Hun var veldig åpen for flexitid - vi kan levere henne halv sju om morran (de dagene pappaen må levere, han begynner også sju), og hente sent så lenge vi gir beskjed tidligere på dagen. Jeg ble helt sjokkert (over hva andre tydeligvis kan få seg til å gjøre) da hun sa at hvis ungen ikke ble hentet før elleve om kvelden foretrakk hun at ungen overnattet (jeg ville aldri latt snupp være hos dagmamma så lenge, da hadde jeg heller organisert bestemødre) og hun ville gjerne ha beskjed tidlig på dagen. Er nok forskjellig fra dagmamma til dagmamma, men spør om det i "intervjurundene". Blir vel stort sett å ha henne hos dagmamma fra halv ti til halv fire, og så et par dager i uken fra halv sju til halv fire. Har ikke begynt enda, men spent på å se hvordan det går. Husk å spørre om ferie forresten! Dagmammaen vår har i kontrakten at hun skal ha 3 uker ferie på sommeren, fri enten jul eller påskeferie + høst- eller vinterferie (5 uker tilsammen). Greit å vite på forhånd sånn at man kan organisere egen ferie. Vi betaler ikke når dagmamma har ferie, men dersom vi selv har ferie utenom dagmammaens ferie må vi betale (selv om vi slapp i år siden vi ikke fikk ha sommerferie før i september).
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 5. august 2006 #3 Skrevet 5. august 2006 Bor forresten i Sandnes/Rogaland.
rødt&blått Skrevet 5. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 5. august 2006 Takk for svar! Synes det var dyrt jeg... men det er kanskje vanlig pris? Hehe.. måtte le litt.. syns jeg ser det liksom; ikke hente ungen før kl.23 og i tillegg ikke gi beskjed...! Noen flere som har barn hos dagmamma?
frøkena Skrevet 5. august 2006 #5 Skrevet 5. august 2006 HEI! jeg bor i Ullensaker kommune, og betaler 3500 pr mnd. Kan levere kl 0700, og hente ca kl 1700. Har fått barnehageplass, men ikke før i slutten av september.
Tvillingmamma til 3 gull Skrevet 5. august 2006 #6 Skrevet 5. august 2006 Bor i Troms. Betaler 3000 i mnd. 7.30-16.30. Får et måltid hos dagmamman.
Sophie juli 2005 Skrevet 5. august 2006 #7 Skrevet 5. august 2006 5500 pr mnd - har søkt om kontantstøtte fra august, så da blir netto utgift ca 2200 fornøyd med det :-)
moota m storebror&lillebror Skrevet 5. august 2006 #8 Skrevet 5. august 2006 Vi betaler 35 kr i timen pga av jeg jobber turnus og det varierer veldig masse hvor maye hun er hos dagmamma. Faren leverer som regel ca 06.45-07.00 og vi henter alt mellom kl.12.00 og 16.30. Ellers er også vår dagmamma positiv til evnt. overnatting og lengre dager med avtale, men så er dette en dame som jeg kjenner gjennom en venninne. Vi holder bleier, dagmamma holder mat, drikke og evnt. utflukter som hun tar dem med på. Hun har en sønn selv på 17 mnd og jenta vår på 15 mnd og er interressert i en til siden jenta vår ikke er fullt. Jeg avtaler som regel 1-2 uker i forveien om når hun kommer. Vi betaler ikke i ferien. Er kjempefornøyd med denne løsningen. Vi bor på Jæren i Rogaland.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2006 #9 Skrevet 6. august 2006 bor i Oslo, betaler 6000 i mnd - må levere etter 8, hente før 16 ... Dagmamman har tre uker ubetalt ferie om sommeren, mens en uke høstferie, samt div røde dager er betalt. Ingen fratrekk i pris om hun eller barna hennes er syke og hun må holde stengt... Så prisnivå og fleksibilitet er nok ganske foskjellig fra dagmamma til dagmamma !
Anonym bruker Skrevet 6. august 2006 #10 Skrevet 6. august 2006 Betalt for røde dager!! Hvilke andre arbeidstakere er det som får en full månedslønn i måneder som inneholder noen helligdager f.eks. mai og desember? En BETALT ferieuke hvert år!! Vet hun ikke at i land det er naturlig å sammenlikne oss med må folk jobbe i mange år før de har krav på betalt ferie. En åpningstid på bare 8 timer!! Når ble åtte-timers dagen vanlig i andre virksomheter, f.eks. kontor, industri og handel? Lønn under sykdom!! Nei denne dagmammaen tror hun kan ha rettigheter som folk flest bare kan drømme om. Også prisen da. Med 6.000 pr måned p. barn jobber hun vel ikke svart en gang. Det er noe som FORVENTES av alle dagmammaer for at prisen skal komme ned på et rimelig nivå.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 6. august 2006 #12 Skrevet 6. august 2006 ja, hun er forholdsvis dyr, men hun er hvit så vi får jo noe skattefradrag også + at dersom hun er syk over lengre perioder så betaler ikke vi, men trygdeetaten for det *thumbs up* blir jo totalt billigere enn bhgplass siden man får kontantstøtte for å bruke dagmamma )
goldie Skrevet 6. august 2006 #13 Skrevet 6. august 2006 Sitter og er i sjokk. vurderer å anskaffe dagmamma selv nå, men fytti grisen for en pris den dagmammaen har, også tar hun betalt for røde dager, sykdom og en ferieuke. Nei, dette kan ikke være vanlig
Anonym bruker Skrevet 6. august 2006 #14 Skrevet 6. august 2006 Må være ei som ser på det å være dagmamma som et alternativ til å ha en annen jobb. Ikke ei som bare er dagmamma siden hun "likevel går hjemme", er arbeidsledig eller noe. Dette er problemet i Oslo: Det er ikke nok damer som er nødt til å være utenfor det vanlige arbeidsmarkedet og derved passer til å være dagmammaer. Og de som kan ha en vanlig jobb blir ikke dagmamma. Eller noen blir dagmamma likevel, men stiller krav á la "vanlig lønn i desember", og "åtte-timers dag nå!"
Anonym bruker Skrevet 6. august 2006 #15 Skrevet 6. august 2006 Bor på Sunnmøre. Betaler 35 kr timen, svart. Avtaler ferie/fridager god tid i forveien, gjelder begge parter. Vi holder mat/bleier selv, men hun gir barnet f.eks frukt eller annet i tillegg, dersom barnet vil ha ,boller til kos, og sånt.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2006 #16 Skrevet 6. august 2006 Jeg antar at anonym over her var ironisk i sitt innlegg jeg da.. Synes ikke det er drøyt å få betalt for feri, sykdom og røde dager. De skal jo leve av det som alle oss andre. Og 6000 for en mnd.. Er det egentlig så dyrt? Hva fortrekker dere da? Å betale 3000kr i mnd slik at dagmammaen på ha 7 barn for å klare seg eller å betale 6000kr slik at hun klarer seg med 3?
Anonym bruker Skrevet 6. august 2006 #17 Skrevet 6. august 2006 Helt klart å betale 3000kr i mnd slik at dagmammaen må ha 7 barn for å klare seg. Logikken er at dagmamma er slik et dårlig tilbud, (de har jo 7 barn) at 3000kr i mnd får være nok. Dessuten skal hun helst være ufør. Da trenger hun slett ikke ha mer enn 3 barn svart for å klare seg bra med 3000 pr. barn.
rødt&blått Skrevet 7. august 2006 Forfatter #18 Skrevet 7. august 2006 Ja, ja.. jeg vil nå heller betale litt ekstra for at dagmamma'n ikke skal ha mer enn 3 barn da.. Og det at hun tar betalt om hun er syk, det er jo forsåvidt ok. Det har jo alle andre arb.takere krav på! Kunne ønske jeg kunne vært dagmamma selv jeg, prøvd noe annet enn å være sykepleier.. Kose og tulle og være ute i regn og sol og snø! Og så får man fulgt opp sitt eget barn samtidig!
Mamman til ♥ og ♥ Skrevet 7. august 2006 #19 Skrevet 7. august 2006 bor på sunnmøre.. betaler 35 kr timen. jobber 80% og hun er der 4 dager i uken enten fra 11-16.30 eller 8.30-16.30. hun har flere unger så det er som en liten barnehage.. har vistnok ikke vært syk de siste tre årene og hun er helt super! har vært kjmpeheldige med henne! skak bruke henne til snuppa er 2..da håper jeg på barnehageplass!
nepomuk Skrevet 7. august 2006 #20 Skrevet 7. august 2006 Betaler 200 kr for full dag, 100 for halv. Maten er inkludert. Er der bare 2 dager i uken fra ca 14-20. Litt ukurant arbeidstid...
Huffi Skrevet 7. august 2006 #21 Skrevet 7. august 2006 Jeg er dagmamma og jeg tar 4500,- svart pr mnd. Da holder foreldrene kun bleier, og jeg holder alt annet. Mat/drikke, frukt og utflukter. Jeg har barnet fra 7.15 - 16 +/- 5 dager i uken. Og avtaler ferier i god tid. Ved sykdom vil jeg få penger dersom hun ringer og barnet er sykt. Skulle JEG bli syk, får jeg naturlig vis ingen penger. Dette fordi det er svart, og da er det ingenting som heter sykepenger. Vi koser oss masse. Er veldig godt å kunne være hjemme litt lenger med min egen sønn også. Søkte litt lenger permisjon, gr håpløs barnehagedekning... Håper å få plass i januar. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå