Gå til innhold

Erfaring fra sammenheng mellom sf-mål og ul størrelse på baby etter fødsel?


Marimari

Anbefalte innlegg

Jeg har ligget nøyaktig på sf kurven hele svangerskapet. Har blitt fulgt opp med ekstra ul i det siste pga hypotyreose (lavt stoffskifte) og sist - i 27. uke var bebis ca 14 % over 'normalen'. Det er visst ikke noe å bry seg om så lenge det ikke blir en del mer, men jeg tenker jo litt på det da. I dag i uke 32 var jeg hos fastlege og sf var fortsatt akkurat på kurven. Noen som har samme erfaring og som kan si noe om barnet faktisk var noe særlig større når det kom ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sniker meg inn er litt jeg, selv om jeg egentlig hører til 2. trimester. Fikk bare lyst å fortelle at venninna mi fødte ei lita jente i dag (1 uke over termin) som var 3600g. Hun har ligget ganske høyt på SF-målingene hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat sf-mål, men med min første fikk jeg beskjed av jordmor at jeg kunne vente meg en stor baby. Sf-målet var på normalen. Da gutten min ble født veide han 3100g og var 49 cm. Ikke akkurat en stor baby... Så det er ikke alltid det stemmer det lege/jordmor sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første sv.skap lå jeg i uke 40 på 39 cm på symfysemålene (se på skjemaet ditt, det er helt oppi hjørnet, nesten utenfor skjema...) - og fikk ei jente på 2915 gram og 50 cm i uke 41...

 

Denne gangen lå jeg litt lengre ned på kurven og fikk en gutt på 3190 gram i uke 38. Nå målte de også på UL i uke 37 at han kom til å være mellom 3000 og 3500 gr ved termin, så det stemte nok rimelig bra og da var han 4% under normalen tro jeg hun målte..?! Men hun presiserte at dersom barnet er bittelitt urolig når hun måler er det ikke store feilmålingen som skal til før det slår feil ut. Det er jo snakk om å måle et hode og et lårbein som er rimelig små...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke er veldig stor sammenheng nei. Var på ny ul i går (skal ha hver 4 uke) og nå var hun bare 7-8 % over mens nesten 14 sist. Gyn sa også at det var fort gjort å måle litt feil på ul. Mente hun lå an til ca 3800. SF målet mitt hos fastlegen var akkurat på streken på 31 uker nå på fredag. Jaja får vel egentlig ikke tenke så mye på det virker det som. Vet om noen som fødte en på over 6 så ble litt urolig sist :) Tusen takk for fine svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen igår, hun målte sf til å bli litt anderledes enn jm hadde gjort. Hun sa da at målingene blir litt forskjellige pga flere som måler de, at alle måler det forskjellig, det viktigste er å se sånn ca, og at magen vokser. Så tror ikke man kan stole helt på det. Har ligget litt over den røde streken, men har fått estimert vekten til tulla til mellom 3 og 3,5 kg ved fødsel (en uke før termin). Samme sf-mål ca med første barnet mitt, hun veide 3220 da hun kom en uke før termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved forrige svangerskap lå jeg litt over gjennomsnittet på sf mål, men innen for det grønnefeltet. Ut kom en stor gutt på 4590, til stor overraskelse for oss alle.

Er spent på hvor stor babyen er denne gangen. Ligger ca helt likt på sf målet. Skal inn til vekstmåling til mandagen, så håper målingen da blir så riktig som mulig.

Førstemann måtte nemlig tas med hastekeisersnitt, trolig på grunn av størrelsen. Vil veldig gjerne ha en vanlig fødsel denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...