Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille (16mnd) kan nå teknisk sett gå. Hvis vi setter henne i gang kan hun følge etter oss i 25 skritt! Men ikke planer om at hun skal slippe seg på egenhånd, da er det ned på kne og krabbe over til dit hun skal, og så opp igjen. Noen råd? Er det bare det avslappede temperamentet hennes igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer nok når hun er klar for det. Oppdager tidsnok at det er kjappere å gå enn å krabbe.... Vi satt på gulvet og lokket lillegutt til å gå mellom oss. Han gikk da han var 13 mnd.

Skrevet

Vanja gikk mange skritt på oppfordring, da hun var 11mnd. Hun raste av gårde i full fart, bare hun hadde en finger å holde i. Først da hun var litt over 13mnd (mao ca 2.5mnd senere) ville hun gå på eget initiativ. Trøsten er at når disse litt "feige" søtnosene først går, så går de som bare det, uten å ramle og slå seg hele tiden.

Jeg fikk tips om å prøve å bytte ut min finger med noe annet, f.eks en pinne eller et nøkkelknippe el. For å lure henne til å føle seg trygg. Dattera til en kollega jogget visstnok rundt med en kaffekjele i handa. Uten kaffekjelen klarte hun ikke å gå :-D

Men dette trikset fungerte ikke hos oss.

Det er nok bare å være tålmodig.

Skrevet

Ser for meg kaffekjelen...hahaha

Skrevet

Hvorfor sånt hastverk? La henne bestemme det i sitt eget tempo, sier nå jeg...!

Skrevet

Fordi legen vil at hun skal ha mer fysio hvis ikke hun begynner snart. Var hypotonisk (aka slappfiskete) før og måtte ha fysio for å krabbe.

Skrevet

Jenta mi på 19 mnd slipper seg omtrent annehver dag! Hun var såkalt hyperton, for mye spenning, da hun var mindre og krabbet først ved 1 års alder. Hun er bare skeptisk av type, men av og til litt i overkant, synes jeg...

Skrevet

Det som funker hos oss, stort sett, er å holde noe hun er skikkelig interessert i (mobiltlf er vinneren her) et lite stykke unna og i øyehøyde. Ikke for langt unna, da er det mest effektivt å gå ned på fire og krabbe bort (ca 1-1.5 meter funker her), og ikke ned mot gulvet, da vil hun også ned på alle fire.

Verdt et forsøk - lykke til :-)

Skrevet

hvorfor ikke la barna gjøre det i sitt tempo??

Skrevet

Som nevnt, fordi legen pusher med fysio, og vi gjerne vil slippe ;)

Skrevet

og da skal du tvinge barnet til noe det ikke er klart for...yeah...høres bra ut

Skrevet

Hun var hypotonisk i begynnelsen, derfor. Skikkelig slappfisk. Trengte litt trening for å krabbe (bevegte seg overhode ikke før 12mnd og da etter behandling).

Skrevet

Det første barnet mitt kunne ikke gå alene uten å holde seg i et eller annet. Men til slutt slapp hun fingeren min, og tviholdt seg i begge ørene der hun raste over gulvet 14 mnd gammel. Hun som akkurat har begynt å gå nå, er 13 mnd. Men hun greier seg fint på egen hånd, uten å holde seg i noe som helst.

Skrevet

Har dere prøvd manuellterapaut eller osteopat?

Det kan jo hende hun har noen låsninger som gjør at hun beveger seg mindre og blir hemmet av dette?

Søk opp om KISS hvis du ikke har hørt om dette før.

Vår gutt var ikke spesielt hemmet, men ble hele tiden kalt hypoton av fysioterapauten og vi fikk beskjed om å ta det med ro og avvente.

Han kom til å bli mye senere med å krabbe og gå enn andre barn..bla bla..

Men etter en behandling hos osteopat, var han helt på linje med andre barn. Krabbet på alle fire dagen etter, og var så bevegelig.

Fikk en behandling ved 10 mnd.

Han begynte da å gå når ved 13 mnd, som alle andre vi kjenner.

Vi var forespeilet at han kom til å gå ved 18 mnd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...