Gå til innhold

Hvor lenge ammet dere babyen?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ammet henne nå i seks måneder og prøver å slutte. Vet ikke om jeg skal trappe ned eller slutte med en gang. Har dårlig samvittighet at jeg skal slutte mens jeg har nok melk til henne. Men jeg er svimmel om dagen og mistet ganske mye blod ved fødselen og fikk blodoverføring. Er ganske sliten om dagen og får ikke gjort noe. Er det noen som kan gi noe tips?! Takk på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pumpet meg i 2 mnd for hun ville ikke ta puppen ... så nå går det bare i nan her

Skrevet

Når du slutter å amme så tidlig må du jo gå over til mme, og jeg skal love deg at det er veldig mye mer slitsomt enn ammingen. Jeg anbefaller deg å fortsette. Husk at det er varmt for tiden og helt naturlig å føle seg utslått. Prøv med vitaminer. Kanskje du trenger jern? Legen kan undersøke om du trenger jerntilskudd. Huff, stakkars, det er ikke godt å ha det sånn.

Jeg ønsker deg lykke til og alt godt:o)

Skrevet

snuppa er 9 mnd, og jeg ammer fortsatt. Stort sett bare morgen og kveld, men hender en gang på dagen og :)

Skrevet

Ammer en gang om dagen & han er 8.5 mnd. Pumpet i 6 uker etter fødselen og var utrolig sliten frem til rundt 6 mnd jeg også. Tar du jerntilskudd? Spiser og drikker du godt nok? Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å ha ammet i 6 mnd da. Det er bare bra :) Om du vil slutte å amme tvert så kan du få tabletter hos legen som stopper melka. Eventuelt kan du trappe ned til 3 måltider om dagen, deretter 2 og til slutt bare morgen eller kveldsamming. Prøv å unngå klumpene. Sjekk også ut brystavvenningsdebatten.

Skrevet

Har alltid gitt mme ved siden av jeg da. Har vært greiest for oss. Har ammet 1-2 x om dage siden han var 6.5 mnd..

Skrevet

Hei

Min er nå snart 4mnd og jeg vurderer å slutte. Sliter med det samme som deg. Svimmel og mistet mye blod under fødselen. Merker at det tar mye av meg å amme. Jeg har gått over til å gi en del mme nå, merker at det hjelper MYE bare å trappe ned. Vil du slutte helt, så gjør det!!!

Men for brystene dine sin del, så trapp ned over en uke eller to... Hvis ikke blir det lett betennelse.

Lykke til!

Skrevet

Lukas er 9 mnd om 2 dager,jeg ammer fortsatt.

Vil tro at det er pes med mme,da er det flaske styr og greier...men,det er jo selvfølgelig opp til deg:O)

Skrevet

Her ammer vi masse ennå, 4-5 ganger pr dag...

Hun er snart 10 mnd.

Snuppa er så dårlig til å drikke vann, favoritten er og blir mm.

Men nå har vi kjøpt inn mme, kanskje hun godtar det.

Kvier meg for å la henne drikke saft da sjø...

Skrevet

Snuppa er snart 6mnd og vi holder på å trappe ned. Får bare på mårran nå, og skal slutteom 14 dager. Med broren ammet jeg nesten 3 mnd og slutta over natta. Ikke noe nedtrapping og det gikk fint det også. Gjør det du føler du må¨:)

Skrevet

Guten vår er snart 10,5 mnd, og eg ammar han ein god del enno. Morgon, eit par gongar i løpet av dagen, kveld + ein eller to gongar om natta.

Viss du blir heilt utslått av å amme, kan det nok vere lurt å i alle fall trappe ned (i samråd med lege/helsesøster?). Eg ville kutta eitt måltid om gongen (men du må då bytte det ut med morsmelkerstatning, dei skal ikkje ha kumelk før dei er 12 mnd), så kan du sjå korleis det går. Kanskje kroppen din kan takle ein liten "skvett" til kos på sengekanten om morgonen og/eller kvelden? Det kan gjerne vere verd å prøve det, viss du får dårleg samvittighet av å kutte ned/ut amminga. Og så er det jo koselig for babyen med denne puppen då...

Lykke til.

Skrevet

Datteren vår har egg og melke allergi og det er en del ting hun ikke tåler. Jeg tar jern tabletter men ikke med c-vitamin siden jenta vår får utslett på huden når jeg drikker appelsinjuice og når jeg spiser syrlige frukter.

Jeg skal trappe ned amminga og slutte gradvis. Tusen takk for alle svarene. Det hjelper å høre med andre.

Skrevet

Har du prøvd å ta jerntilskudd. Jeg har en datter på 5 mndr, og mistet også mye blod under fødselen (måtte også få blodoverføring). Legen satte meg på et kraftig jerntilskudd som jeg har gått på til ganske nylig. Itillegg har jeg tatt et generelt vitamintilskudd og selvsagt prøvd å spise sunt og variert. Jeg kom meg veldig raskt etter fødselen. Eneste problemet jeg har hatt er tilbakevendende brystbetendelse. Hvis jeg skulle sluttet med ammingen ville jeg gjort det gradvis. Tror det er best både for mor og barn. Kanskje du kan få litt hjelp i huset av familie eller venner. Snakk med legen din. Han /hun bør vite hva som er det beste for deg og baby.

Skrevet

Ja jeg tar jerntilskudd men bare en tablett per dag(100mg). Kansje jeg bør trappe opp til to? Skal snakke med legen.

Skrevet

Jeg brukte 3 jerntableter om dagen når jeg hadde jernlagere på 9. Nå 2,5 mnd senere er den på 34.

Om du ikke kan få i deg c-vit gjennom sitrusfrukter kan du prøve med nypepulver.

Skrevet

Hvor kjøper man nypepulver? Jeg antar det er på helsekost?

Skrevet

Skjønner deg godt, det kan være tungt å ha en seks måneder gammel baby! Men jeg tror ikke det blir så mye bedre av å slutte med amminga, spør du meg. Mme kan være ganske arbeidskrevende i sammenligning med å dra ut puppen. Var jeg deg ville jeg først prøvd å få opp energien på andre måter. Gå til lege og få sjekket om du mangler noen vitaminer eller lignende! Begynn med jerntabletter, og husk å spise frokost! Ha huset fullt av frukt slik at du får i deg litt søt energi jevnlig hele dagen. Ha ei vannflaske i ei snor på magen så du aldri blir dehydrert! Og ikke minst: sov når du kan!!! Masse gode tanker sendes deg fra

Skrevet

Mener jeg også har sett det på matbutikker med litt større utvalg.

Hvis ikke er det helsekost.

Skrevet

Fullammet i 5 måneder, deretter ble mme gitt på kvelden pga vektnedgang. Grøt ble introdusert fra 5 1/2 mnd alder. Da barnet var 6 1/2 måned ble puppen pakket bort for godt.

Avvenningen gikk greit siden flaske allerede var introdusert og jeg hadde pumpet og gitt mm på flaske. Før ammeslutt sluttet jeg å amme annet enn om morgenen og eventuelt om natten. All mm ble ellers gitt på flaske. Deretter tilbød jeg kun vann om natten. Etter 14 dager mindre og mindre pupp ble det også mindre melk og jeg tilbød rett og slett ikke pupp igjen. Gikk helt smertefritt, men babyen var heller ikke særlig interessert i puppen lenger heller. Bedre med flaske for det var lettere å følge med rundt i rommet. Lykke til.

Skrevet

Ammet gutten min frem til han var 2 år. Fikk pupp HVER dag frem til 2 årsdagen, måtte slutte da jeg var høygravid, og måtte ha en LITEN ammepause før nestemann :-)

Lillesøsteren hans på 10 mnd. får pupp enda...nam nam....

Skrevet

Jeg tar jerntabletter to ganger per dag og har allerede trappet ned med mm. Det går bra stortsett og jeg føler meg mye bedre. Hun er våken en gang om natta og da får hun flaske og det går fint. Takk for alle råd og tanker:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...