Anonym bruker Skrevet 3. august 2006 #1 Skrevet 3. august 2006 Selv har jeg og kjæresten hatt felles økonomi omtrent siden vi møttes første gang, og jeg klarer ikke helt forstå par som lever sammen med separat økonomi. Jeg merker jeg har en tendens til å se på par med særøkonomi som mindre sammensveiset. Noen med særøkonomi som kan forsvare sin livsstil på en måte som gjør meg mer forståelsesfull på dette området?
nalina Skrevet 3. august 2006 #2 Skrevet 3. august 2006 her hos oss deler vi alle regninger som er felles på 2.. det vi bruker selv ,må vi betale med egen lomme.. vi har ikke felles økonomi. det er fordi at sambo tjener 3ganger mer enn det jeg gjør og syns ikke det er en ok løsning da.. jeg får selvfølgelig penger til det jeg kjøper til sønnen vår,og da jeg skal handle mat som kommer på mer enn 1000kr..
-Hengebuksvinet- Skrevet 3. august 2006 #3 Skrevet 3. august 2006 tre ganger så mye lommepenger som jeg. Hva skal han med alle disse pengene? Her bruker vi det meste vi tjener på ting til fellesskapet, og prøver å ha en noenlunde balanse i det personlige forbruket. Vi har hatt til dels store utgifter til forbedring av hus og hage, og nå har vi også kjøpt oss båt. Den senere tiden er det mannen min som har tjent desidert mest, men om to år er kanskje situasjonen en helt annen. Men vi vil uansett fungere som et team, der vi deler både inntekter og utgifter. Tenk deg at situasjonen var motsatt: Du hadde mer enn tre ganger så mye lommepenger som mannen din. Hadde du hatt noen glede av å ruge på disse pengene? Jeg elsker mannen min så høyt at jeg unner han bare det beste, men jeg hadde aldri gått med på en sånn skjevhet i forholdet.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2006 #4 Skrevet 4. august 2006 Han mannen din netta høres litt gjerrig ut!! Dere er jo en familie! Hvorfor skal han flere goder med de pengene enn deg? Slikt hadde vært uakseptabelt hos oss.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2006 #5 Skrevet 5. august 2006 selv om vi har separat økonomi så betaler vi jo likt det som skal betales?? jeg skjønner ikke problemet ditt!! vi er ikke mindre sammensveiset selv om vi har hver vår konto, og bruker den hver for oss, men sitter felles å snakker om hva som skal betales. vi kommuniserer og regningene forsvinner uten noe rabalder. jeg selv har en følelse at de med felles økonomi har det mye mer uoversiktelig. men det er sikkert pga av noen vi kjenner som bruker kortene til hverandre i hytt og pine og ikke klarer å spare noe hver måned. vi sitter sammen å ser hva vi kan spare til ungen, til kontoene osv slik at vi snart kan kjøpe oss feks ny sofa. nå kjøpte vi oss sykkel til 5000 og den spleiset vi på, da er det vel ikke noe mindre felles????? vi tjener også helt likt hver måned. begge har en årslønn på 300000 kr på prikken! det kan sikkert ha noe å si det også. vi er ivetfall ikke mindre sammensveiset, vi må rett og slett kommunisere og penger blir aldri diskutert eller noe problem. Forsvar godt nok???
Anonym bruker Skrevet 5. august 2006 #6 Skrevet 5. august 2006 vanskelig dette her. vi er gift, men sliter og har slitt en del med økonomien... går greit nå, men... vi har separat økonomi. betaler inn det samme til en felleskonto hver månede. derifra betales alle felles regninger og matvarer + ferier. noen ganger betaler jeg møbler til huset fordi han mener vi ikke trenger ting jeg mener vi trenger. jeg har vanligvis dobbelt så mye utbetalt i måneden som min kjære, men jeg har ikke noe lyst til å dele pengene mine med han likt.. grunnen til at vi har så forskjellig lønn er at han har valgt å starte egen bedrift, og at han selv velger å ta ut så lite lønn som overhode mulig. han begynte med denne bedriften før vi ble sammen, og jeg har ingen innflytelse på hvor mye penger han tjener der. hadde vi delt våre inntekter på to, er det meget mulig at han ikke hadde tatt ut noen lønn i det hele tatt. og det hadde jeg ikke syntes var greit. da hadde jeg jo liksom betalt for at han skulle få fortsette i denne bedriften sin. det er mulig dette har noe med kjønnsroller å gjøre, men jeg ønsker overhode ikke å forsørge mannen min. det får han gjøre selv. hadde han hatt en normal jobb med normal lønn, eller vært ufrivillig arbeidsløs hadde situasjonene vært anderlede, men jeg synes det ville være urettferdig om jeg skulle betalt mer enn han fordi han får følge sine drømmer og starte egen bedrift. kanskje dette høres stusslig ut, men det funker for oss. vi hadde kranglet masse om penger hvis vi skulle hatt felles økonomi.
Pappa til A Skrevet 6. august 2006 #7 Skrevet 6. august 2006 "det er mulig dette har noe med kjønnsroller å gjøre, men jeg ønsker overhode ikke å forsørge mannen min. det får han gjøre selv. " For meg virket det helt rart. Poenget er vel at man skal forsørge hverandre? Enten man har felles- eller særøkonomi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå