Gå til innhold

adopsjon...eller?????

amanda,mamma til Imre og Storm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann jenter.

jeg venter tvillinger, men min samboer er ikke den biologiske pappaen (vi ble sammen etter at jeg ble gravid).

Den biologiske pappan vet ikke om gravididteten, og ikke skal han få vite det heller (det skjedde under tvang).

Kan jeg velge og skrive min nåværende samboer opp som pappa (han ønsker dette selv).

Eller MÅ det godkjennes av den biologiske pappaen???

Eller må min nåværende samboer adoptere????

Please svar noen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Trist å høre om din situasjon men tenkte på en ting.. Hvis han er i din omgangskrets kan han jo finne ut av graviditeten, slik at han kan forstå at det er hans barn. Jeg vet ikke så mye om regelene på dette men vil råde deg til å ta kontakt med f.eks advokat eller trygdekontor slik at du finner ut av dette.

Ønsker deg lykke til!!!

Skrevet

takk :)

Vi er ikke i samme omgangskrets heldigvis, og når jeg flytter nå bor vi på hver vår kant av landet.

skal kontakte advokat tror je g :)

Skrevet

Hei amanda_med-spirene!

I barneloven står det i kap. 2 Kven som er far til barnet § 4 at "Dersom sambuarar er folkeregistrerte på same adresse eller erklærer i melding til folkeregisteret at dei bur saman, kan sambuaren til mora vedgå farskapen etter paragrafen her, utan at mora medverkar etter andre stykket andre punktum. Mora skal få melding om vedgåinga."

Vidare står det i § 6 at "Barnet, kvar av foreldra og tredjemann som meiner han er far til eit barn som allereie har ein far, kan alltid reise sak for domstolane om farskap etter ekteskap eller vedgåing. Er barnet umyndig, vert saka reist av oppnemnd verje. Er barnet fylt 15 år, kan verja ikkje reise sak utan samtykke frå barnet. Når særlege grunnar taler for det, kan Arbeids- og velferdsdirektoratet reise saka."

Det kan sjå ut som om din sambuar kan førast opp som far til bornet. Eg ville likevel sjekka dette ut med Trygdeetaten.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...