Gå til innhold

Er han følsom? Eller er dette mobbing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutt, 5 år gammel er ofte på besøk hos besteforeldrene. Der er også fetteren som er 6 år gammel.

5-åringen kler av seg, for å ta på seg badebukse, for å dusje, for å skifte truse, som han jo gjør hver dag.

6-åringen ser trusen, ser tissen til 5-åringen.

6-åringen peker og begynner å le.

5-åringen blir lei seg, blir sur, tar seg nær av det.

Jeg sier at dette er mobbing, for det skjer relativt ofte. Foreldrene sier at gutten min er følsom, og at såpass bør han tåle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok ikke 6-åringen mener å mobbe, er vel bare spennende med tiss og sånn.... Men det går jo an å snakke med han og si at 5-åringen ikke liker at han peker og ler, at han blir lei seg.

Snakk også med gutten din og si at det ikke er noe farlig at noen ler av han, noen synes bare det er morsomt med tisser!

Han har vel en normal tiss?

Småerting er til å tåle, men det går jo an å snakke om det!

Vil ikke kalle det mobbing!

lykke til!

Skrevet

Å snakke fornuft med den gutten er virkelig ikke lett. Det er som om han ikke hører.

Jeg har også snakket med gutten min. Jeg har sagt at det bare er gøy, at han ikke må bry seg og at han kan le av 6-åringen også.

Han blir trist uansett han.

h.i.

Skrevet

Skjønner godt at du er frustrert/oppgitt/ lei deg.....Jeg vil ikke si at det er mobbing, men det kan nok oppleves sånn for gutten din når det skjer ofte. Jeg synes uansett at foreldrene til 6- åringen burde lære sønnen litt om empati. Om å ta hensyn til andres følelser og at det faktisk ikke er greit å le av noen når de blir lei seg...Han skal vel snart begynne på skolen....Kan være greit å ha det med seg i bagasjen da.

Samtidig er det sikkert lurt å bagatellisere det hele for din egen sønn. Gi ham en forståelse av at det ikke er noe å bry seg med. Lett å si...Veit det for jenta mi på 4 er følsom av natur og blir lett såret av kommentarer og ingen får lov til å le av henne. Jeg sliter meg ihel på å bagatellisere og ufarliggjøre kommentarer og det hjelper litt. Noen er mer følsomme enn andre og kanskje nettopp derfor mer moden på empati-forståelsen. Hun sier i allefall aldri et vondt ord til andre selv. Kanskje du kan forklare for sønnen din at fetteren ikke helt forstår og at det er noe den gutten må lære seg/øve seg på og at din sønn er heldig for han kan det allerede (hvis han kan det da :-) ). Hjelper litt her iallefall :-)

Skrevet

Ååh, du er jo smart du.

Ja, det kan jeg si. Gutten min er flinkere enn 6-åringen. Han er heller aldri stygg med andre. Han er bare snill og god.

Det ser ut til at vi har samme måte å gjøre ting på, for jeg har også prøvd å bagatellisere det, uten hell.

5-åringen kommer til å føle seg så stor at...

H.i.

Skrevet

Jeg tror det er helt feil å bagatellisere dette. Jeg tror du må vise sønnen din at du tar hans følelser på alvor slik at han føler seg viktig. Han synes det er leit når den andre gutten ler og peker på tissen hans, han tar seg nær av det.Det bør være ditt fokus. Tenk deg at du er på stranda og så peker noen på puppene dine og ler. Ville du da likt at din kjære bagatelliserte dette eller at han viste litt forståelse?

Tror det er viktig å snakke til 6-åringen og si at 5-åringen din blir lei seg når han gjør slik, helst sammen med 5-åringen slik at han lærer seg at man må si i fra når man blir såret og lei seg. Da kan begge lære noe om empati og å få styrket selvbildet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...