Gå til innhold

Stebarna er ikke hos oss i feriene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette noe de aller fleste har avtale på? Vi har ingen skriftlig avtale, bare på det pengemessige siden vi laget privat avtale på bidraget. Vi har ungene hans (gutt og jente) annenhver helg, ikke noe mer enn det. Vi har ikke en ekstra dag i uke siden de bor langt unna og det ikke ville harmonere med skolen osv. Vi har de heller aldri jul/påske osv. Er fedrene egentlig pålagt dette ?? Sikkert dum som spør men jeg finner ikke info om dette hos trygdeetaten eller noe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pålagt?

Normalt samvær eller minimum normalt samvær er annenhver helg, en dag i uken (om det lar seg gjøre mht skole, fritidsaktiviteter, alder på barna, avstand mm), annenhver påske, vinterferie og jul/nyttår og 2 uker i sommmerferien.

Alt ettersom hva mor og far blir enige om. Som forelder vil man vel ha barna så mye som det lar seg gjøre (?)

Skrevet

Dette reguleres av barnelovens §§42 og 43:

"§ 42. Barnet sin rett til samvær.

Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld.

Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet. Den som er saman med barnet, kan ta avgjerder som gjeld omsuta for barnet under samværet.

§ 43. Omfanget av samværet mv.

Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær.

Foreldra avtalar sjølve omfanget av samværsretten på bakgrunn av kva dei meiner er best for barnet. § 31 andre stykket gjeld for foreldra. I avtale eller avgjerd om samvær skal det mellom anna leggjast vekt på omsynet til best mogleg samla foreldrekontakt, kor gammalt barnet er, i kva grad barnet er knytt til nærmiljøet, reiseavstanden mellom foreldra og omsynet til barnet elles. Vert det avtala eller fastsett « vanleg samværsrett », gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka, annakvar helg, 14 dagar i sommarferien, og jul eller påske.

Det kan i avtale eller i dom setjast vilkår for gjennomføringa av samværsretten.

Den andre av foreldra skal få melding i rimeleg tid føreåt når samværet ikkje kan finne stad som fastsett, eller når tida for samværet må avtalast nærare.

Dersom den som har foreldreansvaret eller som barnet bur hos hindrar at ein samværsrett kan gjennomførast, kan den som har samværsretten krevje ny avgjerd av kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu saman med, jf. § 64."

I utgangspunktet er det avtalefrihet vedr samværets omfang. De fleste avtaler "alminnelig samvær" som da vil være det som er skissert i lovens §43. I utg.pkt er det BARNET som har rett til samvær og ikke foreldrene. Men foreldrene har gjensidig plikt til å sørge for samvær.

Skrevet

Sitat

Som forelder vil man vel ha barna så mye som det lar seg gjøre (?)

Jeg er slik når det kommer til mitt barn, biomor er ikke slik når det kommer til sine barn. Hun reiser aldri på ferie med dem, hun vil helst ha barnefri hver helg, så vel som på kvelden, og om morningen liker hun helst å sove lenge. Og da sender hun barna avgårde til far.

Skjønner meg ikke på dama, bortsett fra at jeg vet hvor stress barna hennes er, men allikevel, de er jo barna hennes.

Jeg hadde ikke sent barna bort, verken til far eller andre, om de ble stressende, de er jo stressende fordi de ikke har det så bra, og når barn ikke har det så bra, da trenger de jo mamman sin.

Den dama skjønner ikke dette, men ville bare få sagt at de ikke er alle foreldre som ønsker barna sine hos seg så mye som mulig, desverre.

Skrevet

Når mor ikke stiller opp tilstrekkelig er det bare enda viktigere at barna har en fast havn hos dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...