Gå til innhold

ta henne til talepedagog (3 åring)??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har svigersøster på besøk og hun mener vi bør vurdere å ta treåringen vår til talepedagog. Treåringen snakker i lange setninger og har godt ordforråd, men hun snakker nokså utydelig. Endel konsonanter hun ikke har inne. F.eks r inni ord eller k og l først i ord. Og ordene "tørst" og "trøtt" høres ofte helt like ut. Vi har ikke bekymret oss, men tenkt at det retter vel på seg av seg selv. Men ble jo bekymret nå da. Svigersøster mener hun forstår mye bedre hva yngstejenta vår på halvannet år sier enn treåringen. Og jeg skjønner hva hun mener. For det er ikke så mange ordene yngstejenta kan, men de hun kan, dem sier hun ganske tydelig.

Har lurt på om treåringen kanskje har hørselsproblemer siden hun endel ganger ber oss gjenta det vi sier til henne. Hvem er den rette å kontakte da? Kan helsesøster sjekke det hvis vi spør om det eller må vi til fastlegen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsesøster sjekker hørselen hvis du ber om det, vanligvis gjør dem det på 4 års kontrollen.

Men ikke glem at hun kun er 3 år så mye kan skje med språket enda.

Skrevet

unger er jo forskjellige ang å snakke da:-) Men sjekk hørselen og snakk med helsesøster om pratingen...

Skrevet

Takk for fine svar! Jeg skal ta det opp på fireårskontrollen. Inntil da så får vi bare følge litt med hvordan det utvikler seg. Kan jo hende "problemet" er borte til da.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Det første som gjøres er å sjekke hørselen dersom språket er dårlig. Jeg vil anbefale deg å gjøre det så fort som mulig (få henvisning av fastlegen til en øre-nese-hals-lege)

Det er antakelig rådet helsesøster vil gi deg også, men jo før jo bedre! Dersom det er væske i mellomøret (kan komme og gå) er det mulig de setter inn dren (enkel og grei sak, som er vanlig å gjøre)

Dersom dette er tilfelle vil du raskt merke bedring i språket, dette har jeg mye erfaring med. Det er viktig at hørselsvansker blir oppdaget tidlig, ellers legger barnet gjerne til seg den uvanen å bytte om på lyder. Derfor anbefaler jeg deg å starte nå, slik at tiltak kan settes igang.

Talepedagog derimot, kommer lenger bak i rekka når det gjelder tiltak. I de fleste kommuner venter man til barnet er minst 5 år (avhengig av taleproblem selvfølgelig) og da er det barnehage/helsestasjon som søker om dette.

Det du kan gjøre selv er å lese mye for henne, spesielt rim og regler som inneholder de lydene hun ikke kan. Fint om hun lærer seg utenat noen regler. Gjenta riktig de ordene hun sier feil, men ikke rett på henne, da dette kan gjøre at hun ikke tør å snakke så mye.

Det er forresten veldig vanlige lyder hun mangler, og de retter seg nesten alltid opp før skolestart :-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...