Gå til innhold

Sri Lanka

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som har pappa (babyens) fra Sri Lanka?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg har...men har 0 kontakt med han da...

Skrevet

Hei!

Jeg er fra Sri Lanka og pappaen er norsk. Det svarer nok ikke spørsmålet ditt men ble glad da jeg så navnet til hjemlandet mitt:) og måtte skrive. Hvor bor dere? Vi bor på Langhus.

Skrevet

Vi bor i Lier. Hvor gamle er barnet/barna deres? Og hvor på Sri Lanka kommer du fra? Mannen min kommer fra Colombo, eller litt utenfor egentlig, Kalubowila.

Skrevet

Hvor gammel er barnet? hvordan syns du det er å oppdra barnet som er halvt lankesisk uten å kunne tilføre noe av den delen av hennes/hans bakgrunn? Er ikke ment som kritikk på noen måte. Tenker bare på meg selv, og hvordan jeg ønsker at datteren min skal ha et nært og godt forhold til farens hjemland. Mer enn han kanskje... Hun er bare fem måneder, men det irriterer meg at han mest snakker engelsk med henne (Vi snakker engelsk oss i mellom, men han hadde ikke det som 1.språk da han bodde på SL). Han sier at han glemmer seg... Anyway Har du vært på Sri Lanka?

Skrevet

Jenta mi er 5år. Vi var i det tamilske miljøet til hun var 1 1/2år, da flytta vi fra han. Jeg var veldig på det da at jeg ville hun skulle lære tamilsk og vi ville dra dit når hun blir stor, noe vi kanskje gjør, men vi har aldri hatt kontakt med familien til faren, untatt en fetter- det var litt hysj hysj med oss liksom.

Nå er jeg gift og mannen min har tatt jenta mi til seg som sin, så dette blir en helt annen situasjon. Hun kjenner jo ikke bio far, kun min mann. Men i fremtiden, om hun ønsker, så kan hun få ta kontakt med bio far og så kan vi kanskje reise dit. Om hun skal ha glede av det må hun nok bli litt eldre først og skjønne sammenhengen!

Tamilsk er et utrolig vanskelig språk! Etter 3år kunne jeg så vidt noen få setninger så oppfordre mannen din til å snakke tamilsk med jenta deres så hun lærer det så fort som mulig!

Om du vil snakke mer så gi meg gjeren mail adr din, jeg vil være anonym i dette tilfelle...

Skrevet

Hei! Moren min er fra Jaffna og faren er fra Batticaloa.Vi bor på Langhus og datteren vår er 6 måneder. Vi bodde i colombo siden 1990. Det er status å snakke engelsk i colombo og kansje mannen din vil gjerne datteren sin snakker engelsk enn sinhalesisk. Vet ikke om han er tamil eller sinhalesisk....og tamiler fra "hill country" (midten av Srilanka med fjell) snakker sjeldent tamil når de har flyttet til colombo pga dialekten. Ellers har vi den borgerkrigen som foregår og det er best å ikke snakke tamil i colombo hvis man skal være trygg. Vi snakket bare engelsk da vi var ute da vi bodde i colombo og tamilsk hjemme. Men det er ikke noe problem å snakke det språket man har i Norge da og det er jeg glad for.

Skrevet

Ja, utrolig leit med borgerkrigen!! Vi har vært mye på Sri Lanka, og har kjøpt oss hus der. Dette i et hovedsakelig sinhalesisk nabolag (mannen min er sinhaleser), og vi føler oss ikke helt vel som norske der lenger slik situasonen er...kjempe trist. Vil gjerne ta med snuppa ned og hilse på venner og familie, men jeg føler ikke at det er trygt nå... er kanskje litt mer pysete nå enn jeg var før jeg ble mamma...

Skrevet

Ja, det blir anderledes. Å la det være et bevisst valg fra hennes side når hun blir større er sikkert lurt.

Mannen min er sinhaleser, og jeg snakker litt sinhala. Jeg prøver å snakke litt på sinhala hjemme for å minne ham på det, men det går stort sett i engelsk...syns det er kjiipt å mase også...

Skrevet

Vi hadde planer om å reise ditt neste år men jeg tror ikke det er mulig. Vi var i SL i 2005 og selv da var det mye spenning og nå virker det som om krigen er i gang igjen. Men jeg håper på at det blir en løsning snart. Familien min vil gjerne se datteren vår men jeg tror ikke det skjer i nærmeste fremtid.

Skrevet

Faren til datteren min er fra sri lanka, men hun har ikke møtt han. Hun er 4 mnd nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...