Gå til innhold

Synes det er så urettferdig.....(permisjon)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en sønn i april 2003. Da sv.skapspermisjonen var over, valgte jeg å ta et år til uten lønn. I løpet av denne perioden ble jeg gravid igjen. Jeg hadde altså ikke jobbet noe mellom de to sv.skapene, sånn at jeg kun fikk engangsstøtten. Dette er helt rett og rimelig. MEN; jeg synes det er blodig urettferdig at pappaen mister retten sin til pappaperm, fordi JEG ikke har vært i jobb før jeg fødte!!!!! Han har jo like stor rett til å knytte bånd til sønnen sin uavhengig om jeg har vært i jobb eller ikke? Jeg blir så forbanna når jeg tenker på dette...måtte bare få det ut ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja er helt enig....min mann har også mistet retten til pappaperm fordi jeg er student...jeg synes ikke at dte skal gå utover pappans rett med babyen at jeg tilfeldigvis er student liksom!

Skrevet

Er samme her..jeg er student, ergo ingen pappaperm.. slik er det visst bare.

Skrevet

hadde vært litt interessant å konfrontert en politiker med dette...hvilke argumenter har de for å forsvare denne ordningen tro?

HI

Skrevet

Svarte deg på skravlesiden:)

Vi skulle konfrontert noen politikere ja... syntes at pappaene skulle hatt rett på perm uavhengig av mammaene..

Skrevet

Det var faktisk en av kampsakene til Venstre i valgkampen i fjor høst....

Klipp fra deres program:

--------------------------------------------------------

Fra fødselspermisjon til fleksibel barnepermisjon

Tid sammen er en utfordring for mange småbarnsfamilier. Venstre ønsker å erstatte dagens ordning med fødselspermisjon i barnets første leveår med en fleksibel barnepermisjon som innebærer en tidskonto-ordning pr. barn på 15 måneder som foreldrene selv disponerer. Ordningen innebærer at foreldre med utgangspunkt i egne behov velger om de ønsker å være hjemme med barna på heltid en periode, jobbe i redusert stilling eller om de ønsker lenger ferie mens barna er små. Venstre vil at hver av foreldrene tar minimum 3 av disse 15 månedene. Barnepermisjonsordningen gjelder fram til barnet fyller 16 år. Venstres reform av fødselspermisjonsordningen vil skape økt reell frihet for småbarnsfamilier samtidig som ordningen er enkel å forstå og administrere. For å sikre forutsigbarhet for arbeidsgiver må uttak av permisjonstid som hovedregel avtales mellom arbeidstager og arbeidsgiver 3 måneder før uttak.

Venstre vil dessuten gjøre reglene i dagens fødselspermisjon mer fleksible og rettferdige. Venstre vil derfor fjerne omsorgskriteriet som tilsier at far kun kan ta ut deler av fødselspermisjonen dersom det foreligger et omsorgsbehov og øke ”fedrekvoten” opp på nivå med ”mødrekvoten” (9 uker). Venstre vil også gi far selvstedig rett til fødselspermisjon og til individuell lønnskompensasjon i perioden utover vanlig ”fedrekvote”. I forbindelse med fødsel i lesbiske partnerskap må den fødendes partner omfattes av det som i regelverket omtales som ”fars rettigheter” i de tilfellene der den biologiske far er ukjent.

--------------------------------------------------------

Skrevet

Hewlt enig, det er ganske mye som er urettferdig når det gjelder pappapermisjonen.

Skrevet

Visste ikke at venstre hadde dette i programmet. Nesten god nok grunn til å stemme på dem...hadde jeg bare visst det da det var valg! ;)

HI

Skrevet

Vel. Hvis du hadde fått deg en jobb så hadde han kunnet være hjemme i permisjon. Det er kun 3 uker før og 6 uker etter fødsel som mor trenger å ta.

Skrevet

Jeg er student, men tar ingen permisjon slik at far har rett på permisjon i 29 uker med 100% lønn :) Ingen andre som gjør det?

=)

Skrevet

Kan jeg spørre (er bare litt nysgjerrig) ikke for å snoke i din økonomi:-)

Hvordan har dere råd å ta ekstra år med permisjon, eller i dette tilfelle at du bare får engangstøtten? Jeg kunne også tenkt meg et år til med babyen, men vi har dessverre dårlig råd...

Skrevet

Grunnen til at jeg kunne ta et år ekstra perm er at mannen min har hatt 2 lønninger. Han har sluttet i et firma de skulle ha nedskjæringer, og dersom folk frivillig sluttet fikk de med seg etterlønn i 2 år! Han fikk seg kjapt ny fast jobb, og dermed hadde han dobbel inntekt Så sånn er det! Jeg har 100% fast jobb i kommunen, og jeg kunne ikke tenke meg å gå ut i jobb når babyen min var bare 6 uker for at mannen min skulle få være hjemme...det var til deg som nevnte det...

Skrevet

Det var bare et eksempel. Hvis du var hjemme i 6-7 mnd kunne han alikevel få noen uker eller måneder.

Skrevet

Dette sjekket vi ut med trygdekontoret før jeg fødte, og det gikk IKKE an! Eneste måte han kunne få perm på, var dersom jeg ble syk og ikke kunne ta meg av han. Men det kan jo hende at trygdekontoret ikke vet så mye her, og at vi må sjekke igjen. Men nå er det jo nesten for seint da gutten allerede er 10,5 mnd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...