Gå til innhold

Overreagerer jeg nå, eller? (samme som småtroll 1-2)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Reagerte ganske sterkt da vi kom tilbake til barnehagen etter 4 ukers ferie - og ingen av de ansatte fra datteren min sin avdeling var på jobb. Datteren min er snart to år, og har gått der ett år. Den som var på jobb i går og som hadde ansvaret for hennes avdeling, kommer egentlig fra en annen avdeling på huset - men skal bytte til vår avdeling fra nå av. Dette visste vi om på forhånd, men ikke at hun skulle være in charge alene denne uka. Datteren min har sett henne gjennom året, men jeg mener dette langt fra er nok. Syntes det var forferdelig å forlate henne (hun gråt og løp etter meg, noe hun forsåvidt kan gjøre av og til ellers også), men hun var helt OK da jeg kom og hentet henne. Alle forsikret meg om at alt hadde gått kjempebra, men hun oppførte seg helt annerledes hele ettermiddagen. Klamret seg til meg, og ville bæres overalt. Hun fikk omtrent panikk da jeg måtte ut og handle på kvelden, og vrælte og skreik. I dag morges bestemte jeg meg for å holde henne hjemme denne uka også, og vente til mandag - da de to faste er på plass igjen.

Er dette vanlig praksis rundt om i barnehager, dvs at de kan finne på å bare ha omtrent ukjente på jobb i sommerukene - også på en småbarnsavdeling? Dette er en stor barnehage, med ca 80 barn. Forstår jo at det av og til er vanskelig å få feriekabalen til å gå opp, men mener bestemt at det ville være på sin plass å informere oss foreldre på forhånd, eller...? Jeg kunne med letthet ha forskjøvet ferien hennes en uke....Gråt da jeg forlot henne i går, var helt knust. Syntes de hørtes litt sure ut da jeg ringte i morges for å si at vi ble hjemme (ga beskjed på en ordentlig måte, var ikke sur eller noe- verken i går eller i dag), og vet jo at de misliker at vi tar mer ferie enn varslet - men kunne bare ikke levere henne når det er sånn. Er det jeg som overreagerer, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er førskolelærer og jobber i barnehage, og hos oss er det ALLTID minst en kjent fra hver avdeling, særlig er dette viktig på småbarns avdelingen. Men man har jo ingen garanti for at denne personene er på vakt akkurat når barnet kommer. (Personen kan ha senvakt og dere kommer tidlig). Så at det ikke var NOEN kjente fra din datters avdeling kan du godt ta opp og vise misnøye med.

Men, å være borte i 4 uker fra barnehagen for så å komme tilbake kan jo uansett være en tøff overgang for en 2 åring.Hun er jo vandt med å være sammen med deg hele dagen nå, og vil nok føle større behov for kos og oppmerksomhet når hun er hjemme. Kanskje kunne du ha brukt mer tid på henne, hatt en liten tilvenningsperiode? Å bare ta henne ut er kanskje ingen god løsning for hverken henne eller deg. Det er jo ikke sikkert det kommer til å gå helt knirkefritt når de gamle voksne er tilbake heller?

Kanskje dere kan besøke barnehagen noen av dagene dere er hjemme nå. Snakke om at hun snart skal være der alene igjen, at du skal på jobb (eller hva du gjør på dagtid) og at du skal komme å hente henne som vanlig osv.

Lykke til!

Skrevet

Heisann

Dette med at ingen av de gamle kjente barne hage tantene var der er jo ikke så bra synes jeg da,men reaksjonen hennes er helt normal,det kan jeg forsikre deg om. De fleste små 1-2 og 3 åringer kan reagere slik etter endt sommer ferie,så ikke noen grunn til å ta henne ut fra barne hagen,for det er jo klart hun heller vil være hos deg,som er det trygge gode....men ta heller å vær der litt med henne,så går du ut å er bort en times tid,så henter du henne igjenn,hvis du har anledning til å gjøre det slik i endel dager 3 4 dager så blir du lengre borte for hver dag som går ,vil tillvenningen gå strålende. Og de fleste barn gråter når vi går,men de stopper som regel ganske for..ikke ta lange adjøer med dem heller for det er ikke bra heller,men ta et kjapt adjø å si du er snart tilbake.....

Dette går nok bra skal du se,hun vil nok klamre seg til deg når hun kommer hjem fra barne hagen,men det er bare for hun er glad i deg å hun vil selvsagt være hos mamma,men hun har nok ikke poolevd dette å begynne på nytt i barehagen som noe traumtisk noe...De fleste barn reagerer slikt.....

Lykke til...

Skrevet

Vår sønn har vært i barnehagen mesteparten av sommeren. (Vi tar ferie om vinteren) Hver uke har han vært på ny avdeling med nye ansikter. Vi har prøvd å bruke god tid om morgenen, samtidig med at han stort sett bare har syntes det var morsomt med nye leker, har det gått greit. Men veldig fornøyd har jeg ikke vært.

Men de ansatte skal jo også ha ferie og første uka i august er jo fortsatt feritid for veldig mange.

Skrevet

Synes du kansje overagerer litt ja, 4 uker er lenge, og mange trenger litt tid. Det dummeste man gjør er å heller å ha de hjemme pga av dette. kan være hu reagerer helt likt neste uke også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...