Mulatica Skrevet 1. august 2006 #1 Skrevet 1. august 2006 Jepp, det lurer jeg på. Hvordan valgte dere navn til deres små? Et navn som finnes i begge land, dobbeltnavn med et fra hvert land, eller hva? Her i huset har Snuppa 2 navn. Det første er oppkalling etter den norske oldemoren (pluss mange andre i familien på både min mors og fars side). Det andre navnet er jentevarianten av sambos navn. Begge navnene brukes på både norsk og spansk. Vi bestemte et navn hver, og heldigvis passet de sammen. Siden Snuppa har to fornavn har hun bare et etternavn, nemlig farens. Dette også for å unngå forvirringen med etternavn. I spansk tradisjon er farens etternavn det første av to etternavn, og det som brukes mest.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2006 #2 Skrevet 1. august 2006 Det viktigste kravet vi hadde til navn, var at det måtte være internasjonalt. Vi ville ha et dobbeltnavn til vesla. Det første navnet er jentevarianten av farens navn, og det andre navnet var et vakkert, internasjonalt navn som passet perfekt til henne.
KatrineS Skrevet 2. august 2006 #3 Skrevet 2. august 2006 Vi ville ha noe som lød bra på både spansk og norsk. Det ble dobbeltnavn, noe jeg faktisk angrer bittelitt på. Begge etternavn var viktig for oss, med mitt sist. Så slipper hun å bli diskriminert når ho søker jobb osv, og få spørsmål hvor hun er fra. Mannen min vil gjerne sette sitt eget navn på en sønn om vi får en, men det kan han bare glemme!!!
Happiness♡*en jente&en gutt* Skrevet 2. august 2006 #4 Skrevet 2. august 2006 Vi har dobbelt navn på våre, et fra hjemlandet til faren og et internationalt navn. Syns det fungerer bra, mellomnavnene er Eileen og Daniel, noe som mange norske barn heter også Vi har bare ett etternavn.
Gjest Skrevet 2. august 2006 #5 Skrevet 2. august 2006 Sønnen vår har et dobbelt navn,som kan brukes både i Norge og i Spania.Han har kun farens etternavn (jeg byttet også til farens etternavn da vi giftet oss) Fungerer veldig bra:)
no more babies Skrevet 2. august 2006 #6 Skrevet 2. august 2006 Vi har ett norsk og ett vietnamesisk fornavn til vesla. Det er det norske som er i bruk i det daglige, men familien til sambo bruker det vietnamesiske. For meg var det viktig at også det vietnamsiske navnet var greit å uttale på norsk. (Det er det nemlig ikke alle navn som er!) vi har foreløbig ikke blitt enige im etternavn, hehe. Tror kanskje det blir begge. Hans navn er veldig kronglete, men det må nok være med:-)
Mulatica Skrevet 2. august 2006 Forfatter #7 Skrevet 2. august 2006 Ja, hva er det med disse mennene og oppkalling! Jeg er glad vi fikk en jente, og bruke jentevarianten av navnet hans som andrenavn. Hadde det blitt en gutt hadde det blitt en hard kamp om hvorvidt han og pappaen skulle hatt helt likt navn. Det blir jo fryktelig tungvint, så jeg håper jeg får en jente når vi skal ha barn igjen en gang i framtiden. Jeg visste forresten ikke at det som ble førstenavnet til Snuppa kunne brukes på spansk før jeg så på nyhetene at en colombiansk politiker med det navnet hadde blitt kidnappet av geriljaen. Da ble det jubel i stua! (Pga navnet da, ikke kidnappingen.... ;-)
Ompalompa Skrevet 3. august 2006 #8 Skrevet 3. august 2006 Stakkars mini har fem navn.... to fornavn, et mellomnavn og et etternavn. Pappaen ville gjerne ha 2 fornavn, jeg var ikke kjempeentusiastisk, men "ga etter", ettersom alle i Ecuador har det. Da mitt etternavn er dobbelt med bindestrek ble det ene etternavnet til pappaen mellomnavn. Vi bruker bare et fornavn til vanlig. Men stakkars mini, når hun skal fylle ut skjemaer i fremtiden....
Lala82- Skrevet 4. august 2006 #9 Skrevet 4. august 2006 Gutten min har bare et navn,og det var tyrkisk,men ingen av oss er fra Tyrkia,vi bare likte navnet.
Gremli Skremli Skrevet 7. august 2006 #10 Skrevet 7. august 2006 Vi har to navn, det ene er internasjonalt og det andre et navn fra pappaens hjemland. Det var meg som foreslo begge.
Gremli Skremli Skrevet 7. august 2006 #11 Skrevet 7. august 2006 Ja, og to etternavn. Pappaens-bindestrek-mitt, i kjent norsk-spansk stil.
Mammas_2_solstråler <3 Skrevet 10. august 2006 #12 Skrevet 10. august 2006 Vi valgte Sara fordi vi likte det veldig godt, og fordi hun faktisk skal bo i Norge, så det er litt greit hun har ett navn som finnes i begge land. Venter nr 2 i april og er ikke så veldig sikker at jeg kommer til å velge noe som passer begge kulturer, særlig hvis det blir gutt. / fordi det finnes ikke så mange like navn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå