Gjest Skrevet 1. august 2006 #1 Skrevet 1. august 2006 hei, jeg er ny her. Er gift med en mann som har et barn fra tidligere. Dette barnet er 9 år. Lurer litt på hvordan dere gjør det med ferier? vi har aldri fått lov til å ha barnet mer enn maks 1 uke.. er ikke det litt lite?
Maud Skrevet 1. august 2006 #2 Skrevet 1. august 2006 Det høres lite ut. I "standardavtaler", typisk når samværsforelder har barnet annen hver helg og en dag i uka, står det gjerne at hver av foreldrene skal ha ferie sammen med barnet 14 dager sammenhengende på sommeren. Start å planlegge neste sommer nå. si ifra at neste år vil pappa kunne ha barnet hos seg i 14 dager. Jeg vet selv at jeg gruer meg til å være uten sønnen i lengre perioder (han er 7 og er nå hos pappa'n sin i tre uker), men det er mitt problem. Jo lenger tid i forveien dere kan snakke om det, desto mer saklig kan man snakke og egne emosjoner tar mindre overhånd. Hos oss startet vi med en uke da gutten var 2 (pappa'n møtte en annen da gutten var nyfødt), året etter var han der en uke to ganger, fra han var 4 var han der i to uker, året etter 2 uker hos pappa, en uke hos meg og 1 uke til hos pappa. Avtalen fremover er tre uker sammenhengende hos hver, annet hvert år om det er første eller andre del av skoleferien. Resten av sommeren følger vi den faste samværsavtalen.
-Hengebuksvinet- Skrevet 1. august 2006 #3 Skrevet 1. august 2006 så jeg hadde nok oppfordret mannen min til å være litt mer pågående. En ide kan kanskje være å ta planlegging av feriekabalen litt tidligere (under påskudd av at dere må bestille tur, eller planlegge utfra jobben), og da spørre om for eksempel uke 32 og 33 passer. Er moren helt urimelig kan kanhende en skriftlig avtale som fastsetter feriesamvær være til nytte. Da blir det vanskeligere for mor å avfeie far.
ana baroma Skrevet 2. august 2006 #4 Skrevet 2. august 2006 Vi har jr i to uker, annenhver høst-/vinterferie, påske, jul osv. Jeg vil anbefale to uker, da kan man roe seg ned sammen:-))
*Ulrikke* Skrevet 2. august 2006 #5 Skrevet 2. august 2006 Vi har stebarna to uker sammenhengende om sommeren. Samvær ellers er mye løsere enn ellers for å gi alle mulighet til å reise på turer både med og uten barn - men er alle hjemme, så kommer de gjerne en tur når det passer. Synes 1 uke er lite, ja - man får ikke samme ro, og samme mulighet til å reise bort og slappe av hjemme over tid, og rett og slett tilbringe tid sammen. Vet ikke hva slags samvær dere har ellers, men mannen din burde nok stå på litt hvis han ønsker mer om sommeren, ja. "Standard" er vel 2.hver helg og en ukedag, annenhver jul og påske, og 14 dager om sommeren. (vi har dem mer pr måned, men de 14 dagene om sommeren er for å reise bort med dem - også kommer de og er her når alle er hjemme uten at det skjer noe spesielt ellers).
Anonym bruker Skrevet 2. august 2006 #6 Skrevet 2. august 2006 Jeg synest ikke dette er lite. Det er 1/5 av all ferie, har en da litt ekstra i forbindelse med jul og påske, kan ting lett nerme seg halve ferietiden. Hos oss er det manko på fridager, vi skulle gjerne hatt mer, tiltross for at min mann faktisk har en ekstra uke. Hadde vi ikke hatt hans barn så mye i ferietiden, hadde det sikkert vært nok.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2006 #7 Skrevet 2. august 2006 Og ville du synes det var nok å ha barnet ditt på ferie i en uke???
-Hengebuksvinet- Skrevet 2. august 2006 #8 Skrevet 2. august 2006 mener du bare en uke er nok ferie med egne barn også? Vi bruker som regel å ta en tur som har lenger varighet enn en uke, og da er det en selvfølge at alle barna skal være med. Ellers så synes jeg det er supert å få ha alle barna her litt når vi er hjemme også, så vi har nok en god del mer enn 2 uker av ferien med stesønnen. (PS Om både mor og far vil ha barnet mest mulig kan man jo prøve å ta ut ferie til ulik tid, sånn at både mor og far får 2-3 uker sammenhengende)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå