Gå til innhold

Majorstuaklinikken og 3D-ultralyd


Josef Siri Ekgren, gynekolog

Anbefalte innlegg

 

"Snart Pappa 06" (p06) prøver den 29. juni 2006 på nettstedet ”barnimagen” under pseudonym å hudflette og skandalisere en ultralyd undersøkelse som hans samboer hadde i Majorstuaklinikken. Han angriper ungareren Peter Molnar, som er lege og spesialist i fødselshjelp og kvinnesykdommer, og applikasjonsspesialist i 3D ultralyd.

 

Jordmor Ine Salte Andersen og jeg har hver for oss snakket med p06 som var mest opptatt av å få pengene tilbake; han ble bedt om å sende en skriftlig klage. Denne sendte han til nettstedet ”barnimagen. com” og vi fikk en kopi av politianmeldelsen og hans og andres innlegg.

 

Den 3-dimensjonale ultralyd proben er et ømtålelig, sofistikert, høyteknologisk vibrerende, elektronisk instrument som er pakket inn i en halvkuleformet myk ballong fylt med væske og har en diameter på 10 cm. Det sier seg selv at et slikt ømfindtlig instrument ikke bør brukes til å slå med.

 

For å få til gode målinger, benytter vi en kjent teknikk (som brukes i 2D- og 3D modus både tidlig og sent i graviditeten), der man med kontrollerte dytt skaper vibrasjoner som får barnet til å reagere og bevege seg. Det er helt nødvendig at ultralyd proben opprettholder hudkontakten mellom hvert puff, fordi fosteret må være synlig hele tiden. Det er derfor illusorisk å tro at vi denger løs på fosteret, slik som p06 hevder.

 

Ultralyd undersøkelsen etter uke 19 gjøres først i 2D modus før en går over til 3D-modus. Denne utføres av spesialtrente gynekologer eller sonologer; og den er nokså anstrengende. Samtidig skal det tas bilder og gjøres målinger av blodsirkulasjonen i navlesnor og indre organer. Man kontrollerer hjernens anatomi, hjerte- kar-, mage-tarm-, lever-galle- og urogenital-, skjelettsystemet, fingre, tær og kjønnsorganer. Fosteret undersøkes systematisk og det krever stillhet og dyp konsentrasjon. Til slutt tar man 3D ansikt bilder hvis foreldrene ønsker det. Da er det lettest å samtale og stille spørsmål. I Danmark koster denne undersøkelsen kr. 1950,--.

 

Ansiktsbildene er en liten del av den medisinske undersøkelsen. Når bildene blir uklare, kan pasienten selvfølgelig bli svært skuffet og tro at operatøren ikke kan faget sitt og synes at undersøkelsen er helt bortkastet.

Noen foreldre tenker ikke på at det viktigste: den generelle helse sjekken med 2D ultralyd; og det er den som tar mest tid og er vanskeligst.. Selvsagt er det er storartet å ha et flott portett av gullklumpen, mens den ennå er i magen til mamma. Det er tydelig at p06 sitt største problem er at han ikke fikk med seg et godt 3D bilde av barnet. Imidlertid har p06 gjentatte ganger fått tilbud om å få ta nye bilder gratis, hvilket han avslo og ville ha pengene tilbake.

 

Majorstuaklinikken er den eldste og landets største private ultralydsklinikk; den ble grunnlagt av gynekologene Josef Ekgren, Peter Molnar og Carsten Trolle i samarbeid med Kings College i januar 1999. Siden da har teknikken utviklet seg enormt, og vi har investert i de beste maskinene, som hver koster over 1 million kroner. Kostnadene er store og prisene må reguleres etter dette.I privat praksis, så langt, er det bare Majorstuaklinikken som har investert i disse høykvalitets maskinene. Man kan selvfølgeig få 3D ultralyd til halve prisen; men da blir kvaliteteten deretter.

 

Det har vært et problem de siste årene at klinikken har hatt store pengebeløp utestående og tapt disse. Dette måtte vi gjøre noe med; derfor ber vi nå om forskuddsbetaling. Dette har vært en god løsning for oss.Det er usant å påstå at Peter Molnar selger CD og video snutter. Disse godene er inkludert i Majorstuaklinikkens priser.

 

I samarbeid med en applikasjonsspesialist fra ultralydsfabrikken holdt Majorstuaklinikken et 3D-ultralyd seminar for interesserte leger og annet helsepersonell i begynnelsen av juni 2006. Vår applikasjonsspesialist, Peter Molnar, var også instruktør under dette seminaret.

 

Molnar har jobbet og studert ved Kings College, London hos den ledende ultralydspesialist professor Kypros Nicolaides. Når han er der, blir han alltid invitert til bare å jobbe med sammen med Nicolaides. Jeg har selv sett at Nicolaides har en spesiell forkjærlighet for Molnars faglige dyktighet. Det hadde også professor Torvid Kiserud da Peter jobbet for ham og gjorde hjerteundersøkelser i fosterstadiet i et forskningsprosjekt med ultralyd ved Haukeland sykehus i 2003.

 

Helsepersonell fra det tidligere Øst-Europa kommer fra en annen kultur; og noen er kanskje ikke flinke nok til kommunisere med dagens norske kvinner, som stiller andre krav til dannelse og atferd.

 

Forutinntatte holdninger til utlendinger og deres temperament kan føre til etniske kulturkollisjoner og disse konfrontasjonene kan synes nokså dramatiske i ettertid, særlig når klageren ikke får pengene tilbake. Fra nettet ser jeg at klageren tidligere har fått en dom mot seg pga uvilje til å gjøre opp for seg.

 

Dr. Molnar snakker klart og godt forståelig dagligdags norsk, men han snakker fort og med tydelig ungarsk aksent, han er temperamentsfull og undersøker og måler raskt og presist, og han må under selve ultralyd undersøkelsen holde blikket rettet mot skjermen.

 

Under denne delen av konsultasjonen er det lite blikkontakt mellom undersøkeren og foreldrene. Derfor er det ikke alltid like lett å forstå de stadig nye snittbildene og doppler målingene som dukker opp med lyd og farge, samtidig som han snakker med ansiktet bortvendt. Selvsagt må undersøkeren heller ikke bli distrahert med unødig snakk eller fotografering i undersøkelsesrommet.

 

Vi har forståelse for at man som vordende forelder blir opprørt når man opplever noe som oppfattes som et angrep på barnet. Det er en sårbar fase og man er psykologisk mer utsatt enn vanlig.

 

Det er viktig at man under ultralyd-undersøkelser er særlig varsom og inkluderende med de gravide pasientene, og at man må informere pasientene i forkant om at det kan bli nødvendig med noen ufarlige korrigerende dytt. Så må man spørre om dette er greit (informert samtykke).

 

Majorstuaklinikken holder til sentralt på Majorstua i moderne lokaler, holdt i friske, feminine pastell farger. Det er vanlig at man i dag i privat praksis bruker sivile klær uten slips. Av idealistiske grunner har jeg valgt å bruke en del av klinikkens ressurser til å hjelpe opioid avhengige til å få et bedre liv og gi dem potensielt livreddende behanding. De får bruke de samme kliniske facilitetene som andre pasienter. Dersom noen synes det er snusket å hjelpe denne gruppen mennesker, er det uproblematisk for meg.

 

Vi mener forøvrig at under de rådende forhold var det vanskelig å gjøre ultralyd undersøkelsen til en god opplevelse.for pasienten og hennes samboer p06. Og det beklager vi. Det eneste riktige var å avslutte undersøkelsen, og tilby en ny time gratis.

 

 

Oslo, 30. juli 2006

 

Med vennlig hilsen

 

Josef Siri Ekgren, spes. fødselshjelp og kvinnesykdommer

 

 

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...

Vet at dette er lenge siden, men dersom noen googler Molnar vil jeg gjerne si at vi var hos han i januar 2010 og var meget fornøyd med behandlingen og undersøkelsen vi fikk av han.

Kan absolutt anbefales!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Støtter denne! Jeg og mannen min er også veldig godt fornøyd med Majorstuaklinikken og Molnar, og vil gjerne benytte han igjen under nåværende svangerskap!

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Jeg har vært hos Carsten Trolle og han dytta hardt på magen min mange ganger da han mente han ikke fikk sett fosteret så bra. Må si dyttingen var direkte ubehagelig og vond. Jeg kommenterte det men Trolle bare lo det bort og sa at dette ikke skader fosteret. 

Bildene ble helt ok. Jeg har vært på ultralyd før og aldri opplevd noe liknende, bildene har også vært finere andre steder enn på Majorstua klinikken. Virker som om de bruker gamle ultralyd maskiner og derfor de også dytter fosteret og trykker så hardt på magen.

Jeg angrer at jeg dro dit. Opplevelsen var forferdelig 😭

Anbefaler ikke Majorstua klinikken.

Anonymkode: fe06b...b10

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Annonse

Hei, ser i flere tråder at enkelte er misfornøyde med denne legen. Vil derfor komme med min erfaring fra i dag. Jeg er selv helsepersonell, psykologspesialist av yrke, og vet mye om å forholde seg til sårbare pasienter. Jeg er gravid etter flere mislykkede IVF-forsøk. For en uke siden hadde jeg en dag der jeg blødde kraftig. Hadde avtalt time for tidlig UL på IVF-klinikken (ikke i Oslo) for to dager siden. Der fant de heldigvis ett levende foster og ettersom jeg hadde satt inn to egg mente legen at det var nr 2 som hadde spontanabortert. I dag på reise i Oslo fikk jeg igjen samme kraftige blødning som sist uke. Fant fram til Majorstuaklinikken og Molnar som kunne gi time på kort varsel. Molnar møtte meg med stor forståelse. Han tok først utvendig UL, men måtte ta innvendig for å se noe. Jeg slapp gynekologstol, han brukte benk med gode puter for at det skulle være komfortabelt for meg. Etter 1 sek sa han at «dette fosteret lever», selv om jeg ikke trodde på at han kunne se det så raskt. Noen sekunder senere sa han «og her er nr 2 som også lever». Han fant altså et foster som legen min ikke hadde funnet to dager tidligere. Han tok seg god tid, viste meg gjentatte ganger at hjertene slo og forklarte meg hvor i livmoren fostrene lå. Når undersøkelsen var ferdig sa han «nå skal vi prate litt». Han tok seg god tid og forklarte meg hva jeg skulle gjøre videre med sykemeldinger, trening, nye blødninger etc. Jeg opplevde ham som genuint interessert og opptatt av mitt beste. Riktignok har han ikke norsk som morsmål og jeg måtte flere ganger be ham gjenta noe han sa, men da gjorde han det og forklarte godt. Jeg jobber til daglig med andre utenlandske leger og synes ikke Molnar utpeker seg negativt sammenlignet med disse verken mtp språk eller væremåte. Han har meget solid faglig bakgrunn, og for meg var det et lykketreff at jeg havnet hos ham i dag og ble godt ivaretatt!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har også vært hos Carlsen Trolle og opplevde som en her over, at han trykket hardt på magen mange ganger. Sitter igjen med dårlig opplevelse. Bildene ble heller ikke så bra. Angrer at jeg dro dit. Aldri mer Majorstua klinikken !!

Anonymkode: fe06b...b10

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Peter Molnar var veldig forståelsesfull og hadde masse god humor og empati. Han er veldig nøye og tar seg god tid. Den flinkeste legen jeg har vært borti. Anbefaler han på det sterkeste!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...