Gå til innhold

Hjelp! Rusmisbrukerfar krever delt foreldrerett!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en stevning av min sønns far,som er rusmisbruker. Dette blir tredje rettssaken vi skal ha angående samvær,og denne gangen vil han også ha delt foreldrerett,og kunne delta i forhold til helse,skole osv. Helt på trynet slik jeg ser det,historien er lang,men han har bla. besøksforbud nå og jeg har voldsalarm,og jeg vet han ruser seg enda. Han er fullstendig gal,og jeg har både barnevernet og hans mor (min sønns farmor) på "min" side i retten denne gangen.Men han er sinnsykt manipulerende og veltalende når han må,og jeg er redd han skal klare å virke "oppegående" nok i retten. Men det jeg lurer på er: hvor vanskelig/lett er det å få delt foreldrerett for han,når jeg har hatt denne alene frem til nå? Gutten min er nå 9år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dem døm ikke delt ansvar ! det e opp til deg om du vil skriv under på det. og dem gir aldri delt daglig omsorg heller når du har ansvaret,men samvær med tilsyn pga rus kan du regn med. men nå meir gir dem han ikke uansett. dommeran har sett mye rart,og e klar over at psykopata funger godt under press og gjør alt bra som har med makt og seg sjøl og gjør- utad. stol på systemet når su har barneværnet på di sia. få frem kor bekymra du e for sønn din. og ikke si noe om ditt forhold tell han utenom det dem spør om. la dem se at det e sønn ditt sitt liv du har ansvaret for,og vis dem at du kan legg ditt forhold til han på hylla og konsentrer deg om at sønn din ska ha det stabilt og trygt. det vin du mye på. for e det snakk om bitterhet kjæm man ikke langt. få en skriftlig bekreftelse fra ligningskontoret på at du har 100 % ansvar for ongen og en bekreftelse fra trygdekontoret at du har 100 % daglig omsorg og gi det tel advokaten din.så ska du se at dem forhold seg tel at situasjon e som den e. dem går ikke forbi foreldran. det må vær enighet mellom foreldran for at dåkk ska kun del ansvar og daglig omsorg. dåkk må sjøl avgjør det,en dommer bland seg ikke borti det. men vær forsikti så ikke barnefarn gjør deg eller sønn din nåkka...... for å straff deg mein eg.. hørtes skummel ut han der. bra at du har alarm. bare husk å bruk den du.. bedre med en gang for mye enn en gang for lite, og ikke begynn å diskuter med han. sikkert mange som har sagt det,men man må ikke gløm å ta det her på alvor. !

lykke til, la oss hør ke det går.

klem

Skrevet

Det blir dømt felles foreldreansvar omtrent bestandig så sant det ikke er klare grunner til at det ikke er bra for barnet. Rusmisbruk kan helt klart være et sterkt argument mot.

Skrevet

Har han flere barn? Har han samvær og foreldreansvar for eventuelt andre barn? Hvis svaret er ja stiller han ganske sterkt. Hvis ikke stiller du svært sterkt om du kan bevise rusmisbruk

Skrevet

Ok,han krever kun delt foreldrerett,ikke delt omsorg. Jeg vet de ikke kan dømme delt omsorg. Også helger hos seg i hans leilighet annenhver helg,uten tilsyn. Men jeg tror det kan dømmes delt foreldrerett i en rettssak,synes jeg har hørt at det skal foreligge tungtveiende grunner for IKKE å få det? Derfor jeg er litt bekymret,men ikke mer enn litt heller da. Tror jo ikke han får mer enn minimalt med samvær,og med tilsyn. Men det kommer jeg også til å foreslå,pga sønnen min. Han rakk å knytte seg til faren sin i de to periodene han hadde samvær,og har det jo fryktelig vondt nå. Jeg er liksom den som nekter dem å se hverandre,det er noe dritt! Ikke lett å forklare en 9åring om livets realiteter når de er så brutale... Så derfor har jeg kommet frem til at det må være NOE,bare så han får se pappaen sin,og vet at han er glad i ham. Jeg bærer ikke på nag eller er bitter,det har jeg aldri gjort. Jeg har heller vært for grei og samarbeidsvillig før,og de endte jo helt galt! Men da hadde jeg heller ikke farmoren og barnevernet på min side,det har jeg nå:) Og det blir nok noen "utblåsninger" her inne underveis,men jeg har første møte med advokaten min neste onsdag,så det kan ta en stund før vi faktisk kommer i retten! Tusen takk for svar!:)

Skrevet

Nei,han har heldigvis ikke flere barn. Han har jo nok med seg selv,og klarer ikke det engang. Han var på et rehabopphold frem til i fjor sommer,og hadde samvær med farmor som tilsyn fra da frem til jul. Da hadde han nok allerede sprukket før det,men det holdt ikke lenger å skjule det etter jul altså. Han har truet med å sende A-gjengen etter barna mine og meg,og truet meg med bank og sagt jeg skulle vært død. Han har ringt hit i ruset tilstand,og sendt bilder hvor jeg ser han er ruset. Om det er bevis nok,vet jeg jo ikke. Han får sterke medikamenter av en lege for å "dempe angst"-men de gir også rus. Og han drikker,og står for sin rett til å gjøre det nå,enda han på rehab han skrevet under på at han er narkoman Og alkoholiker. Så han har brutt med løftene han har skrevet under på der,det veier kanskje for litt?

Skrevet

siden faren er rusmisbruker er nok dette et lite trolig utfall i din sak. For hva er vel tungtveiende grunner om ikke rusmisbruk? Og at til og med hans mor støtter deg vil jeg tro taler til din fordel.

Har du snakket med noen profesjonelle om hva du bør si til gutten? Han begynner jo å bli stor, og burde kanskje få litt mer klarhet i hvorfor pappa ikke stiller opp som vanlige pappaer. Kanskje en barnepsykolog kunne gi deg noen innspill om hva som er lurt å si (ev ikke si) til han.

Kan virkelig en rusmisbruker holde det gående i retten i årevis? Trodde kanskje en mann som var så tydelig uegnet bare måtte gi tapt etterhvert jeg... For det er jo ikke rettferdig at han skal plage deg i årevis med dumme søksmål. Og hvordan i all verden har han økonomi til det?

Skrevet

Det teller mye. Stakkars gutten din som har en slik far, og stakkar deg som må forholde deg til dette.

Du må stå på, ikke gi deg. Rusmisbrukere er jo fullstendig upålitelige som du vet.. Nekt blankt på noe annet enn samvær med tilsyn og krev at tilsynet skal være i regi av barnevern eller sosialkontor. På den måten vil proffe mennesker observere og loggføre hva som skjer. Kan bli verdifullt senere.

Lykke, lykke til!

Skrevet

Retten kan gje han foreldreansvar, om han framstår som seriøs.

Om han skjerpar seg, kan du nok ikkje i framtida hindra han i å delta i ungen sitt liv.

Skrevet

Og da må jeg spørre deg Kjetil-mener DU at han- ut ifra hva jeg har fortalt om han her- burde få delt foreldrerett?! Og mener DU at det er til barnets beste å se sin far UANSETT,selv om han gang på gang svikter,og utsetter sønnen sin for masse smerte? Synes DU han burde få ansvar for sønnen sin?

Skrevet

Eg veit ikkje om dette spørsmålet er så seriøst at eg burde svara på det. Sjølvsagt meiner eg ikkje det.

Men alle folk kan endra seg, og om faren skjerpar seg og kjem på rett kjøl (noko som i slike saker er lite sannsynleg), synest eg han skal få sjansen til å vera pappa. Og då kan han ha mykje verdifullt å tilføra sonen sin, uavhengig av tidlegare rusmisbruk.

Foreldreansvaret har forresten lite å seia, reint praktisk, med mindre du døyr.

Skrevet

Ja,han har kommet på rett kjøl-to ganger til nå! Han fikk samvær-og sviktet begge gangene! Han har ødelagt sinnssykt mye-for sønnen sin først og fremst-som nå sliter med uro og konsentrasjonsproblemer etter alt vi har vært igjennom,og som LIDER pga faren sin og sliter med å forstå HVORFOR-og for meg,og mitt liv og min hverdag med mine mine tre barn-gjennom ni år! Jeg har vært totalt samarbeidsvillig gjennom TO rettssaker og han har vært en renspikka drittsekk hele veien-nå har jeg tilogmed hans mor som vitne IMOT han! Og jeg har gjort ALT for min sønn! Jeg ville gi han muligheten til å ha en far. Men nå er det ikke lenger snakk om at når den stakkars rusmisbrukeren klarer å stable seg på beina IGJEN-så MÅ han jo "få lov til" å leke "pappa"! Og fucke opp mer for sønnen sin,meg,og resten av familien hans! Så beklager Kjetil-i denne saken-for de finnes faktisk!-er det IKKE til det beste for barnet med mest mulig samvær med far! Og jeg bet meg merke til at du skrev at "FAR må få sjansen til å være pappa"-det er IKKE fars behov det er snakk om-eller hva?!?

Skrevet

Han får vel ta pisse prøver før han får treffe ungen med tilsyn av en person du stoler på?

Er prøvene posetiv får han ikke treffe enkelt å greit.

Retten går med på begge deler har noen venner som har de sånn.......

Lykke til :-)

Skrevet

Hvorfor får Kjetil pepper? Fordi han først og fremst er mann? Han gir jo tydelig svar på at han ikke synes faren bør få delt foreldrerett.

Skrevet

LEITAR du i innlegga mine etter ting du kan "ta" meg på..? Ro deg ned...

Skrevet

Her jeg bor dommer de ikke delt foreldre ansvar og heller ikke delt omsorg.. har dere opplevd at de gjør det? har flere "venninner" som har vært i retten og der ber faren om delt "hva det måtte være" men får til svar gang på gang at de deler ikke ansvaret eller omsorgen. ansvaret er mor's hvis hun ikke signerer på papirer fra ligningskontoret,og omsorgen tar de seg av på trygdekontoret.. mor bestemmer hvis hn har ansvaret selv. retten kan dømme samværsrett og samværsrett med tilsyn men ikke delt omsorg og ansvar.. har en kompis som er advokat og han har mange slike saker bak seg og er en anerkjent advokat og han sier det samme som jeg har opplevd..men men..

Skrevet

Hei!

Jeg har en sønn sammen med en rusmisbruker. Han ble fradømt foreldre ansvar og etthvert også samvær. Grunnen til at jeg mente han ikke skulle ha samvær, var at han ikke kunne skape forutsigbaret og kontinutet i samværet. De gangene han var skikkelig utpå, klarte han ikke å hente og følge opp slik avtalen tilsa. Etterhvert som gutten vokste til, ble han skikkelig skuffet. Jeg fortalte gutten min at far hadde en sykdom som var narkomani og at dette var grunnen til at han ikke kom. Far er like glad i han, men han klarer ike å følge opp. Selv om jeg sa dette til gutten, mener jeg ikke at det er riktig at han skal ha avtalt samvær. Jeg har gjort det slik, at hvis far har vært inne til avrusning eller liknende, har jeg og gutten besøkt han, eller jeg har vært med han til gutten sbesteforeldre.

Jeg jobber i barnevernet og og kan si at at event tilsyn ikke blir regulert eller styrt derifra. Hvis det blir foreslått tilsyn fra far sin side, bør du være klar på at de har et gjennomføbart forslag til hvordan tilsynet kan gjennomføres.

Foreldreansvaret har faktisk litt å si utenom ved død. F.eks må du ha den andre forelderens underskrift hvis barnet skal ha pass. I større saker og avgjørelser vedr barnet, skal de med felles foreldreansvar ha innvirkning på avgjørelsen. Hvilken grunn har man til å tro at en rusmisbruker kan ta adekvate avgjørelser for et barn, når de ikke klarer det for sitt eget liv en gang?

I barnevernsaker der foreldre er rusmisbrukere og blir fradømt ansvaret for barna, er det svært vanlig med samvær fire ganger i året, noen få timer med tilsyn. Litt å tenke på.

Stå på, ta ansvar for barnet ditt. Tenk barnet og ikke synes synd på far.

Lykke til.

Skrevet

Takk for det svaret,lal69. Jeg har vært veldig grei og samarbeidsvillig hele veien,for min sønns skyld-men jeg ser jo nå at dette er håpløst. Jeg har bedt om-og fått-besøkshjem til min sønn,for å dekke noe av savnet etter hans far-for jeg har innsett at jeg ikke kan være både mamma og pappa. Tror jeg har prøvd på det i alle disse ni årene,og endt opp med mye frustrasjon underveis,også pga den evige konflikten med hans far. Nå er det nok for meg-jeg går inn med alt jeg har av krefter i denne saken-og håper på å få fred etter det. Jeg vil nok foreslå samvær med tilsyn av barnevernet ca annenhver mnd,et par-tre timer hver gang. Og forbud mot å kontakte oss utenom dette. Det hadde vært interessant for meg å høre mer om dine erfaringer. Du kan gjerne legge meg til din msn,hvis du har det? Min adr er [email protected]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...