Anonym bruker Skrevet 31. juli 2006 #1 Skrevet 31. juli 2006 Stebarna skulle komme tiil oss i to uker på ferie. Barna og oss har gledet seg lenge, men nå har biomor skrevet at de ikke kommer. Dette fordi min foreldrene har en uoppgjort økonomisk sak imellom seg, og han har involvert en advokat til å løse problemet. Pga av dette har biomor latt barna lese brevet fra advokaten og sagt at far prøver å ta ting ifra dem, og at de ikke kan gå på kino etc hvis de må gi tilbake pengene. Etter min mening skulle ikke en slik krangel mellom foreldrene, bli fortalt til barna. Hun har satt barna opp mot faren, og pluteslig får faren mail fra barna at de ikke liker han lenger, han behandler dem som dritt etc. De vil ikke under noen omstendigheter komme til oss. Dette til tross for mange mail og brev den siste tiden der de sier de gleder seg!! De bor langt unna og må ha fly for å komme seg hit (skulle egentlig komme idag), men biomor kjører dem ikke til flyplassen. Meget heftlig telefonsamtale mellom biomor og far, og til slutt klarte jeg ikke å holde meg, og ropte at hun er en dårlig mor, fra bakgrunnen. Hun kan da ikke blande en 10 og 11-åring inn i en sli sak...
ana baroma Skrevet 31. juli 2006 #2 Skrevet 31. juli 2006 Da er du sjuk i hodet, mora altså!! Hun er tydeligvis et herskesykt menneske. Jeg tror jeg ville snakka med familievernkontoret om saken. De har vel lott kompetanse på dette. Kanskje ikke så smart å kauke at hun er en dårlig mor, men man høster som man sår... Og det gjelder sjuke biomødre som alle andre.
Gjest Skrevet 31. juli 2006 #3 Skrevet 31. juli 2006 Hun høres ikke mye god ut, men hvis du faktisk ropte i bakgrunnen at hun er en dårlig mor må jeg bare si at jeg synes du sank rett ned på hennes nivå. Du har ikke mye å være stolt av der. Din feil (eller dårlige oppførsel) blir ikke bra fordi hun oppførte seg dårlig først. Ellers ønsker jeg dere lykke til med samværet og håper det får barnas skyld får en fornuftig løsning )
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2006 #4 Skrevet 31. juli 2006 Synes nå ikke at hun synker ned på mors nivå. Det kan koke over for enhver, men når du setter ungene opp mot den andre forelderen, så har du nådd et lavmål!! Å snakke til voksne som ikke kan oppføre seg er en ting, å snakke dritt om andre til ungene dine, det er NOE HELT ANNET!!!
Wopi Skrevet 1. august 2006 #5 Skrevet 1. august 2006 Selvsagt skulle du ikke skreket det, men det var på impuls. Det er jo en gang sånn, at det ikke er din krangel, så lenge et ikke er dine barn, så er det en sak mellom mammaen og pappaen. Din jobb er å støtte pappaen, uten å gå inn i krangelen. Men her kan pappaen uten tvil kontakte familievernkontoret. Dette må ryddes opp i. Eventuellt så bør han reise til barna sine, og snakke med de. De er store nok til å forstå, og nå er de jo allerede delvis informert. Og det er jo feilinformasjon, derfor bør de informeres av faren direkte. Lykke til!
Gjest Skrevet 1. august 2006 #6 Skrevet 1. august 2006 Det er IKKE stemors plass å snakke til biomor om hennes oppførsel. Stemor har faktisk lite med biomors oppførsel å gjøre, så sant ikke biomor angriper stemor direkte. Å rope i bakgrunnen når mannen er i tlf med eksen er dårlig folkeskikk. Det er faktisk dårlig folkeskikk uansett. Det at biomor oppfører seg som en skrullete dame rettferdiggjør ikke stemors oppførsel. Dårlig oppførsel er og blir dårlig oppførsel. Det er klart det er forskjell på å baksnakke folk overfor barna og å slenge med leppa gjennom telefon. Likevel er begge deler dårlig oppførsel.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2006 #7 Skrevet 1. august 2006 jeg er Hovedinnlegger... Jeg vet jo at jeg ikke skulle ha blandet meg inn i samtalen eller kalle henne for dårlig mor, men å se mannen min omtrent gå fullstendig i oppløsning pga av hennes lite overveide avgjørelse fikk meg til å se totalt rødt!!! Moren er ikke norsk (heller ikke min mann) og bor ikke i Norge, så familievernkontor etc kan vi ikke gå til. I det landet de bor står menn mye svakere ved slutt av forhold enn her i Norge. Fedre må bl.a betale alle reiseutgifter alene, og når han nå betalte alt, så avlyser hun hele turen for barna. Mannen min har fått mail fra barna der de har skrevet at de ikke liker han noe mer, og at han behandler dem som dritt, og at de selv har bestemt at de ikke vil komme. De har tidligere hatt et veldig godt forhold, selv om samvær har vært sjeldent. Sist han så barna var i mars, og siste gang før det igjen var i sommerferien ifjor. Hun sier at barna kan komme i høstferien hvis han trekker tilbake saken, og lar det være slik som det er nå. Altså ingen garanti at han får se dem da heller (kun hvis det går på hennes premisser). En samværsavtale er kun gyldig om han går rettens vei, og han vil helst spare barna for det, men hva skal man egentlig gjøre... Dama har tydeligvis ikke hørt om Parental Alienation Syndrom og hvilke konsekvenser det kan ha for barna i fremtiden når hun aktivt motarbeider den andre parten. Synes så synd på barna som må ha en slik mor... Forholdet mellom han og barna kommer til å være skadet lenge (sannsynligvis også til meg, for hun har helt sikkert fortalt at jeg har kalt henne for dårlig mor. Men det er min egen feil.)
Anonym bruker Skrevet 2. august 2006 #8 Skrevet 2. august 2006 Hmmm, dte der syndromet har ikke jeg heler hørt om:-( Men har han godtat flyttingen til utlandet da? Om de har delt foreldrerett, så må han jo det. Ellers kan han anmelde henne for kidnapping tror jeg. Skjønner at noen fedre gir opp, jeg - og sånne mødre har ikke ungene godt av!! Uansett, lykke til - jeg hadde nok kalt henne både det ene og det andre, jeg!!
Anonym bruker Skrevet 2. august 2006 #9 Skrevet 2. august 2006 Neida, faren, mora og barna er ikke norske. Det er jeg som har "importert " mannen:-) Parental alienation syndrom er en psykologisk term som beskriver hvordan en forelder (den som barna bor sammen med) går inn for og setter barna opp mot den andre forelderen som ikke bor der mer (bl.a ved å nekte barna samvær med faren, hjernevasking, moren dytter sitt syn på faren over på barna) . Det blir også forsket på senvirkningene dette kan ha for barna senere i livet, og det er ikke noe hyggelig lesning. Disse mødrene (eller fedrene) vil alltid hevde at de oppmuntrer barna til samvær og at de aldri snakker dårlig om den andre parten. De hevder det er barna alene som har tatt disse beslutningene. Den alvorligste delen er der moren klarer å "overbevise" barnet om at det er seksuelt misbrukt av faren. "Any attempt at alienating the children from the other parent should be seen as a direct and willful violation of one of the prime duties of parenthood" Psykologene mener også at til tross for uoverensbestemmelser mellom foreldrene, er begge foreldrene pliktig til å aldri "overtale" barna til å velge side, eller fortelle dem hva de skal gjøre. De er pliktige til å ikke blande barna inn. Dette er bare kort og enkelt fortalt. Termen inneholder mye mer, som jeg ikke gjengir her. Ta en titt på disse linkene: http://www.fact.on.ca/Info/pas/walsh99.htm http://www.parental-alienation.info/publications/41-paraliduetoashapsydisfoladeu.htm Veldig interessant lesning, og som sikkert kan gi mange en mer bevisst holdning til hvordan man omtaler den andre parten. Barnas mentale helse videre i livet kan bli ødelagt om de blir dratt imellom forldrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå