Gå til innhold

Hva er en GOD mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg bare spør jeg altså :) Satt og leste gamle innlegg og kom over det med unge vs. modne mammaer... Og det slo meg; HVA er en god mor? Eller evt en dårlig mor...?

Jeg skjønner at man ikke er en god mor hvis man lar ungen seile sin egen sjø og drikker seg stupfull, doper seg etc... Ikke det jeg tenker på...

Hadde vært interessant å høre fra dere hva dere legger i uttrykket :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å være en god mor handler vel om å hele tiden handle på den måten som man er overbesist om at er det beste for barnet. Og så må det balanseres mot å ha det godt med seg selv.

Skrevet

Aldri godt å vite:) Men jeg tror man har lykkes når ungene er trygge. Trygge på seg selv og ikke minst har den holdningen at "mamma ordner det.." Tror også det er viktig å lære ungene å ha ambisjoner for seg selv... Støtte dem i deres valg selv om det ikke er primært det jeg som mamma ville valgt. Dette gjelder selvsagt litt større unger. Småbarna må føle trygghet og ikke minst ha klare grenser! Og det er ikke alltid lett.. for et mammahjerte blør lett for ungene sine...:)

Skrevet

Det er et interessant spørsmål du stiller, og ikke så lett å svare på som jeg først trodde.

For meg innebærer det å være en god mor...

...at barnet mitt føler seg elsket og selv har evnen til å elske andre.

...at det blir trygt på seg selv, uten å bli egoistisk.

...at jeg setter grenser for hans og ikke min egen del.

...at han alltid kan komme til meg for å dele problemer og gleder.

...at jeg oppmunter ham til å utvikle sine interesser og evner, men at jeg ikke pusher ham for hardt til å like det jeg er interessert i.

...at han lærer at ikke alle har det like godt som oss og derfor deler med andre.

Skrevet

Oj, vanskelig... En god mor er ihvertfall en som ser og møter barnets behov (og ikke ser barnet som en forlengelse av seg selv/blander barnets behov med sine), en som ser, godtar og støtter barnet akkurat som det er, en som setter grenser på en tydelig og konsekvent måte, en som gir barnet masse uforbeholden kjærlighet, oppmerksomhet og omsorg, og en som hjelper barnet til å lære seg det som trengs for å få et godt liv, med seg selv og andre mennesker.

Tror dette blir lettere å oppnå hvis man har det bra med seg selv, og aksepterer seg selv også slik man er... Selv om man kanskje ikke greier å være så tålmodig som man gjerne vil bestandig. Selv om skuffer og skap flyter og burde vært ryddet. Og selv om man av og til kan bli sliten og drømme om en kveld helt alene eller noe sånt. Så lenge man forklarer dette til barna, håper og tror jeg ikke det gjør noe.

Skrevet

Når jeg først er i gang (har man logget seg på, så har man!) - synes ikke alltid det er så lett å føle seg som en god mor. Mye lettere å ha dårlig samvittighet for et eller annet! Ikke så mye med lille Christian, som er verdens skjønneste, greieste og blideste lille under... Men når det gjelder storebror på 3 lurer jeg ofte på om jeg har vært for streng, for lite konsekvent, kjøpt for mange is, latt ham se for mye på Thomas-tog-DVD og you name it. Er han sjenert overfor fremmede føler jeg at det er min skyld, for jeg var også sjenert som barn. OSV. Ja, ja. Beste man kan gjøre for barna er vel å slappe av og gjøre det beste man klarer.

Skrevet

En god mor har kjærlighet til barna sine,

en dårlig mor har det ikke.

Tror det er mitt svar i et nøtteskall =)

• 2 uker senere...
Skrevet

Veldig godt spørsmål. Synes hypersusmor sa det veldig bra! Tror det viktigste er å skape trygge, gode og harmoniske unger som føler seg elsket.

Skrevet

Hmmm. Ikke mange jeg kjenner som mener de har hatt en god NOK barndom... Det er alltid endel bitterhet mot foreldrene som henger igjen. For streng, for lite streng, for lite kjærlig, for klengete, for overbeskyttende, for slepphendt... Feil, uansett.

Så jeg har endt opp med at jeg kun kan gjøre så godt jeg kan, og etterstrebe en slags middelvei... Fordi jeg regner med at mitt ettermæle som mor uansett har tapt på grunn av en slags biologisk og nødvendig generasjonskløft. (Nødvendig fordi det er viktig for barn å rive seg løs også!)

Altså: Jeg kan være en god mor NÅ, men det kommer ingen til å huske... Og sånn er det bare... Men jeg kan forsøke å gjøre kløften så smal som mulig, da :-)))))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...