Piri Skrevet 30. juli 2006 #1 Skrevet 30. juli 2006 Jeg gruer meg til måltidene og drømmer om å få spise et varmt, sammenhengende måltid uten å bli avbrutt. Vesla er nå 2 år og 4 mnd. Nærmest over natta forvandlet lille babyen min seg til en liten tyrann. Best som det er fyker det noe over bordet, soper noe annet med seg i gulvet og, selvfølgelig, knuses. Det hyles og skrikes og kjeftes og flires høylytt. Hun kan finne på å mose brødskiva si i småbiter mens hun ser på meg og LER. Og hvis jeg blir sinna skriker hun som en stukken gris. Og nåde meg hvis jeg ikke har det pålegget hun vil ha! Vi er sluttet å spise ute, kan skjønne..... Hun sparker, slår og lugger. Og tar hevn! Ei lita frøken på 1,5 år satt sammen med trollet og lekte så fint i vannkanten. Jenta var så uheldig å plaske litt for mye og spruta vann på trollet mitt. Og hva gjør hun? Hun freser opp, fyller bøtta si med vann og heller det over hodet på jenta! Og når jeg tar henne og setter henne bort og sier en "fy-skamme-seg-frase", hyler hun utover stranda "PAAAAPPPPAAAAAAAA!!!" Vet det er trass og bare en periode, men det er jammen godt å få lirt av seg litt. Er det flere med slike små tyranniske troll i huset?
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2006 #2 Skrevet 31. juli 2006 Her er det vel best med time-out, og ikke gi henne oppmerksomhet når hun oppfører seg "slemt". Går hun til angrep må du selvsagt gripe inn, men når hun ødelegger maten sin så bør du bare la henne være alene. Får hun ikke oppmerksomhet er det jo ikke så gøy for henne heller. Dere burde tatt et måltid ute, kanskje ikke et så høytidelig sted, men mer McDonalds, med forbehold om at en av dere må gå ut med jenta. Når datteren din slår seg vrang ville jeg gått ut og latt maten stå. Slik forstår jenta di at handling gir konsekvenser. Dette lærer de ganske raskt. Hos oss kjefter vi ikke ute. Blir sønnen min trass er det rett hjem. Og ferdig med det. Ganske kjedelig for oss foreldre, men guttungen lærer nå fort. Nå er han blitt ganske så snill. Og alt dette uten kjefting og skriking. Ellers er vel dette en periode de vokser fra. De må få lov til å bli sinte de små også, men selvsagt med folkeskikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå