Anonym bruker Skrevet 30. juli 2006 #1 Skrevet 30. juli 2006 Lurer på erfaringer fra dere som er fedre fra før, men gjerne også fra dere jenter ang far være med/ikke være med under fødselen... Jeg er nemlig ikke helt sikker på om jeg vil ha han med... Han er ekstremt redd for alt som har med kropp og sykdom og smerte etc å gjøre og jeg er rett og slett redd for at det skal bli for mye for ham...Og jeg trenger å bruke kreftene mine på meg og ikke på å bekymre meg for hvordan det går med ham... Samtidig trenger jeg noen med meg som kan være til hjelp og støtte. Et alternativ er selvfølgelig at han blir med og heller går ut om det blir for skremmende, men da står jeg for det første der igjen alene, og for det andre gjør ikke akkurat det underverker i min respekt for ham... Eller han for seg selv kanskje... Vi snakket litt om det her om dagen, og jeg ba ham tenke litt over dette, og heller si ifra på forhånd om han velger å ikke være med, slik at jeg kan avtale med en annen person. Han hadde ikke tenkt på alternativet ikke å være med, men virket litt lettet over at det er en mulighet tror jeg... Samtidig vil han jo ikke føle at han har gått glipp av noe, og jeg tror det ligger mye i at han ikke kan være mindre mann enn familie og venner som har vært med på sine barns fødsler... Er heldigvis noen mnd igjen enda, og han vil vel får mer info og føle seg sterkere rustet etterhver kanskje, men det hadde vært fint om andre ville dele tanker og erfaringer rundt dette???
mamo82 *2 jenter* Skrevet 31. juli 2006 #2 Skrevet 31. juli 2006 Det er jo en ærlig sak om han vil delta på fødselen eller ikke.. det kan jo bli ganske brutalt til tider. Kan du ikke ha med deg 2 stykker; far pluss en venninne\mor, så kan han gå ut hvis han syns det blir for voldsomt uten at du blir helt "alene"? Det er jo ikke obligatorisk ar far skal være med, det må han jo få bestemme selv. Det er ikke alle som har lyst, og det bør respekteres. Han blir jo slett ikke mindre mann av den grunn!!! Min samboer har bestemt seg for å være med. Han har sagt at det han gruer seg mest til, er å se at jeg har så vondt og at han ikke kan gjøre noe for å hjelpe meg, ikke selve fødselen.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2006 #3 Skrevet 31. juli 2006 Mange menn synes det er ekkelt å tenke seg at det kommer noe ut av hullet de liker å putte tissen sin inni, men jeg velger å tro at vordende fedre ikke akkurat tenker på de seksuelle aspektene ved en fødende kvinne, men heller gruer seg til å se kvinnen sin ha smerter de ikke kan gjøre noe med. Jeg tror han vil angre hvis han ikke blir med, kanskje mer enn han ville angre hvis han ble med... Jeg er så heldig at jeg har en mann som hadde vært med på to fødsler før jeg skulle føde, og vi hadde tolv fantastiske timer sammen i smerte og glede. Han var sterk og beskyttende, og vi ble enda tettere knyttet gjennom denne opplevelsen. Men selv om dette var hans tredje fødsel var dette tøft for ham, så vi måtte snakke ut om det etterpå, og fremdeles triller tårene når vi snakker om fødselen. Men nå bare fordi det var så vakkert :-) Bare dere kan snakke om det og felle noen tårer sammen i ettertid, så går det nok bra. Jeg tror han vil føle seg som en større Mann om han blir med. Du klarer deg uansett, så bare ta det med ro. Han vil nok føle et visst press uansett hva du sier, så oppfordre ham heller til å kikke litt på dette forumet :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå