Anonym bruker Skrevet 30. juli 2006 #1 Skrevet 30. juli 2006 Hei Hva mener dere foreldre om å bruke skammekrok når barnet ikke hører/har vært "slem"?
blond Skrevet 30. juli 2006 #2 Skrevet 30. juli 2006 Det spørs vel hva du mener med "skammekrok". Vi har en stol han må sitte i hvis han ikke hører på oss. Der må han sitte til han er blitt rolig, hvis det var grunnen til at han ble plassert der. Han blir på ingen måte isolert av å måtte sitte der slik han ville blitt om vi hadde praktisert skammekrok (å stirre inn i et hjørne av rommet). Stolen er vel en moderne utgave av det samme kanskje.
mamma03og06 Skrevet 30. juli 2006 #3 Skrevet 30. juli 2006 Blond: får dere han til å sitte der rolig da? Har selv ei jente på 3 år som omtrent ikke hører på noenting for tiden og vi lurer litt på hva vi skal gjøre for å få henne til å høre på oss. Men siden hun ikke hører/gjør det vi sier så ser jeg heller ikke for meg at hun vil sitte stille på en stol til hun hører/blir rolig igjen. Hva gjør dere/sier dere for å få han til å sitte der rolig uten å gå derfra igjen?
Rut Bram Skrevet 31. juli 2006 #4 Skrevet 31. juli 2006 Er ikke for "skammekrok" i den betydningen at barna bokstavelig talt settes i en krok med ryggen til i så eller så lang tid... men vi bruker også en variant dersom 3-åringen vår blir helt umulig eller gjør noe hun godt vet ikke er lov. Da tar vi henne bort fra situasjonen, og setter henne for eksempel i sofaen i stuen, eller nærmeste egnete sted, og gir beskjed om at der må hun sitte til hun roer seg ned eller evt. sier unnskyld for det hun har gjort - og hun skjønner at hun har oppført seg "dårlig". Hvis hun prøver å gå bort fra stedet vi har satt henne, sier vi bestemt nei, du får sitte her til du sier unnskyld (eller lignende), og setter henne tilbake - 10 ganger om så må til (men det har aldri skjedd). Dette har fungert kjempebra hos oss, har kun måttet gjøre det kanskje 5 ganger det siste halvåret. Vi har nå en snill og grei jente som stort sett hører på oss, og som skjønner når vi mener alvor
blond Skrevet 31. juli 2006 #5 Skrevet 31. juli 2006 Jeg har spurt meg selv mange ganger hvorfor han godtar å bli sittende i stolen når han i utgangspunketet ikke hører på meg, skjønner ikke hvorfor han godtar det. Hvis han skulle prøve å krype ut av stolen har jeg satt han tilbake i stolen og repetert grunnen til at han er blitt satt der. Jeg prøver å gi en forklaring som er riktig og som han skjønner. Jeg synes det er viktig at han ikke blir sittende der lenger enn til vi har oppnådd det som var hensikten. Kanskje noe av grunnen til at det funker er at vi er konsekvente på det? Noen ganger er han urolig og maste fordi han er trøtt og ikke klarer å sitte i ro. Da tar jeg han på fanget og holder han stille til han roer seg, for han klarer det ikke selv. Anbefaler deg å prøve en liknende metode for å se om det funker hos dere.
mamma03og06 Skrevet 1. august 2006 #6 Skrevet 1. august 2006 Jeg er heller ikke noe for å bruke "ordentlig skammekrok" men dette er en metode jeg helt klart skal prøve ut. Takk for tips Vet ikke om hovedinnlegger ble noe klokere?
Piraka Skrevet 1. august 2006 #7 Skrevet 1. august 2006 Det er jeg veldig motstander av. Synes det er helt feil å lære barna at dersom man gjør noe galt, så er det riktige å isolere vedkommende. Greit nok at vi har fengsler, men Vi hadde aldri skammekrok eller noe sånt da jeg vokste opp verken hjemme eller på skolen. Og aldri, aldri så jeg noen gang at det var behov for det heller. Ikke med noen. Jeg pleier å si ordentlig fra, om nødvendig med sint stemme, dersom ungene ikke hører etter. Og det holder i massevis.
siggen2 Skrevet 1. august 2006 #8 Skrevet 1. august 2006 unger er veldig forskjellige-det holder ikke med streng stemme på 3 åringen min-jeg bruker skammekrok-men av og til sier hun bare:jammen jeg vil i skammekroken....setter henne der alikevel-er ikke så gøy når det kommer til stykke.synes dette er en grei straff å ha-vi gi henne selvfølgelig advarsler først,så hun selv kan styre det!
Anonym bruker Skrevet 1. august 2006 #9 Skrevet 1. august 2006 priaka og hva om ungen ikke hører med streng stemme da hva gjør du da????
PMST Skrevet 1. august 2006 #10 Skrevet 1. august 2006 vi bruker time out.funker bra.veldig veldig skjeldent heldigvis en veldig grei og snill gutt...
Piraka Skrevet 2. august 2006 #11 Skrevet 2. august 2006 Det er noen ganger da hun slår seg helt vrang hvis jeg blir sint. Da lar jeg henne være i fred til hun har roet seg og så snakker vi om det etterpå. Tar henne evt vekk fra situasjonen dersom det er noe hun ikke skal røre og setter henne et trygt sted til hun har roet seg. F.eks i sofaen sammen med meg eller på stuegulvet hvis hun får trassanfall og bare vil ligge på magen og slå i gulvet. Et eller annet sted hun ikke kan skade seg hvis hun raser. Så er jeg i nærheten til hun har roet seg og da sier jeg at jeg er glad i henne, men at hun ikke må gjøre det og det. Fungerer veldig fint for oss.
Rut Bram Skrevet 2. august 2006 #12 Skrevet 2. august 2006 Men hva gjør du om barnet gjør noe det ikke har lov til, gjentatte ganger - dvs uten at det hjelper at du sier i fra om at dette er ikke lov (og uansett hvor sint stemme du har?). Greit nok at du har et snilt barn, men ikke alle er sånn. Har ett eksempel i vennekretsen vår, gutten er snart 3,5 år og slår, lugger og dytter helt uprovosert hver gang vi er sammen med ham - dette har han holdt på med sien han var liten, uten at foreldrene har klart å gjøre noe med det. De har brukt samme metode som deg, sier i fra med sint stemme, men ikke noen annen form for straff. Han har IKKE skjønt det, og holder fortsatt på med det - ofte så bare ler han når mor eller far kjefter på ham. Her mener jeg at det virkelig er på sin plass med strengere virkemidler!!!!
Piraka Skrevet 3. august 2006 #13 Skrevet 3. august 2006 Det er jo også en slags straff å ta ungen vekk fra situasjonen uten å samtidig gi masse oppmerksomhet. Jeg kan godt forstå at ungen ler når de kjefter på ham. Han tror vel det er en slags lek. Og så lenge de kjefter, så får han jo oppmerksomheten han var ute etter. Vi har også vært borti akkurat det. Men det gikk fort over da vi rolig og bestemt tok vekk armen som slo og holdt den mens vi med alvorlig (ikke sint) stemme sa at det gjør vondt når man slår andre. Og deretter avledet oppmerksomheten til noe annet eller rett og slett bare sa at "du trenger ikke slå, du må si hva det er du vil, det er ingen som skjønner hva du vil hvis du slår". Jeg skjønner at det høres rart ut at det virker, men det gjør det altså.
blond Skrevet 3. august 2006 #14 Skrevet 3. august 2006 Tror du har et viktig poeng når du sier at du snakker med alvorlig stemme i stedet for sint stemme. Alvorlig stemme krever oppmerksomhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå