Gå til innhold

Gir dere seksåringen lommepenger, og i tilfelle hvor mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seksåringen min (gutt) er kjempeflink til å hjelpe til hjemme, og jeg har lyst til å begynne å gi ham lommepenger, både som belønning og så han lærer seg verdien av penger, blant annet det å kunne spare til noe han ønsker seg. Men jeg er usikker på hvilket beløp jeg bør starte med. Hvilke erfaringer har dere med lommepenger til såpass unge barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan faktisk ikke huske hva vi gjorde når barna var så små.

Men jeg tror det er viktig at ungene skal kunne hjelpe til hjemme uten å få så mye betalt. Kan huske at vi prøvd lister der plokke ut av oppvaskmaskinen var 5 kr, men da var de større. For oss fungerte det dårlig, da de plutselig skulle ha betalt for alt de gjorde hjemme.

Tenker at belønning er fint i den alderen. Men tror også det kommer an på barnet. Kanskje akkurat han er stor nok til ukelønn.

Mine tre eldste på 10.14.16 får 50 kr i uken når de er hos meg. Da holder de gotteriet selv.

Lykke til

Skrevet

Synes kanskje 6 er litt i yngste laget, men det avhenger jo mye av hvor modent barnet er .

Prøvde med lommepenger når min elste ar rundt 8, men ble raskt et veldig mas om å få penger hver gang han gjorde noe. Nå praktiserer vi etter "spilleautomat-prinsippet" Han har en del faste plikter, som han i utgangspunktet ikke får betalt for, og på dager da han har vært spesielt flink, og gjerne gjort litt ekstra, hender det at han får noen kroner i "lønn".Synes det fungerer bedre enn faste satser.

Husk også på at små barn lett kan bli missunnelige, og ofte kan naske fra hverandre. Så det kan være vanskelig for et så lite barn å skulle forvalte en liten formue! I den adleren kan det kanskje være bedre å benytte klinkekule-systemet. Du trenger klinkekuler(eller tilsvarende) og et glass og barnets ønskeliste. Så får han legge kuler på glasset når han har fortjent det. Når glasset er fullt får han kjøpe en av tingene på ønskelista.

Skrevet

Her har vi praktisert " bidra etter evne og få etter behov " Har sett noen tilfeller der barna forlanger en femmer så fort de har gått med søpla. Mener det er viktig at barn lærer å hjelpe til uten lønn. Først nå har vår snart !4 åring fått månedslønn. Hun får et beløp på kontoen sin som skal holde henne med det nødvendigste av klær, kinobiletter lørdagsgotter etc. Hos oss fungerer det veldig bra.

Skrevet

Hun er snart 14 år. Ikke 4 som jeg skrev over her. Ops..

Skrevet

Hehe, syntes nok hun var veldig tidlig på`n den frøkna di;-)))

Skrevet

Ja, 30 kroner.

Hun får dem hver Lørdag som belønning for at hun rydder rommet. Dette funker fint, hun rydder og er så flink!

De 30 kronene skal dekke blad/godteri eller annet hun får lyst på når vi handler lørdag ettermiddag. Slipper en del mas da...;-)

Skrevet

Vi har ikke startet med lommepenger enda med vår 6-åring, men ser klart at det sikkert kan være greit for noen. Tror man må se an ungene. Vi venter nok et år til før vi starter med forsiktig belønning for god innsats. Foreløpig er hun jo bare kjempeflink til å hjelpe til og rydde rommet sitt uten en krone i belønning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...