Anonym bruker Skrevet 29. juli 2006 #1 Skrevet 29. juli 2006 For en måned siden ble det slutt mellom kjæresten min og meg. Vi har vært samboere i 12 år, og har to barn på 8 og 9 år. Da jeg dro tok jeg med meg en god del av inventaret, men kanskje ikke halvparten. Og jeg tok halvparten av sparekontoen vår (ca.35000). +sparekontoen til barna våre(ca. 30000). Vi lagde ingen avtale; jeg tok det jeg ville og dro. Jeg har siden barna ble født nesten ikke jobbet. Bare hatt noen strøjobber de siste par-tre årene. Inntekten min de siste par årene har vært ca. 5000 kr pr mnd. Ikke mer. Hus har vi aldri eid, kun leid. Jeg har ikke jobbet siden kjæresten min tjente så veldig bra, og jeg haddde lyst til å være hjemme med barna. Kjæresten min var ikke helt enig i at jeg ikke skulle jobbe, men det ble aldri til at jeg sto på noe særlig.... Nå er det slutt, og jeg må stå på egne ben, og det er ikke lett! Nå mener ex'en min at jeg ikke hadde rett på å ta alle de møblene jeg tok siden det er han som har betalt dem (det er jo i og for seg rett. Jeg har jo ikke hatt penger til å betale møbler). Pengene jeg tok fra sparekontoen vil han også ha tilbake (kontoen står i hans navn, men jeg har en fullmakt til å bruke den i nødstilfeller). Er det slik at han kan kreve dette tilbake?? Vi har aldri skrevet samboerkontrakt eller noe i den duren. Er allle tingene hans, siden det er han som har tjent pengene og kjøpt det aller meste av eiendelene?? (må bare tilføye at siden barna ble født har jeg allltid hatt et kort til hans konto, og brukt penger så mye jeg vil fra den. Det har liksom alltid vært "våre" penger). Kan noen hjelpe meg? Hadde vi vært gift hadde det vært enkelt. Da hadde jo halvparten vært mitt. Men det er vi altså ikke...
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2006 #2 Skrevet 29. juli 2006 Halvparten er etter norske lover også ditt, når dere har vært samboere så lenge. Du får gratis hjelp til det juridiske, så ring familievernkontoret!
-Hengebuksvinet- Skrevet 29. juli 2006 #3 Skrevet 29. juli 2006 seg under samlivet, dvs å dele det man har kjøpt underveis i forholdet. Tror du står veldig sterkt juridisk sett, men du kan jo ev forhøre deg med noen profesjonelle om hvilke rettigheter du har. Med din inntekt har du nok rett på fri rettshjelp. Vet du hva du har rett på, er det mye lettere å forhandle med eksen.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2006 #4 Skrevet 29. juli 2006 Takk for svar. Tenkte først å løse det med han først, før jeg kobler inn advokat. Hva med datautstyr o.l som han bruker til jobben sin? Han er selvstendig næringsdrivende. Har jeg rett til halvparten av det også?? Det har jeg nemlig ikke "regnet" med.' i regnestykket. For da sitter han ihvertfall med mer enn meg. En del dyrt datautstyr egentlig... Jeg har ikke jobbet åtte av de 12 årene vi har bodd sammen. Kunne fint ha gjort det, med det var ikke nødvendig. Taler det negativt for meg??
Gjest Skrevet 29. juli 2006 #5 Skrevet 29. juli 2006 Litt negativt vil nok det være, siden du da ikke har "bidratt" noe særlig. Du vil nok ikke ha rett på noe av hans personlige ting som datautstyr o.l, siden dette er i hans jobbsammenheng. Bare det dere har brukt som felleseie. Den som har foreldreansvaret for barna har rett på deres penger, tror jeg... Du kan se på lovdata.no, litt gresk, men bruk tid på det. Ellers vil jeg også foreslå juridisk hjelp, sånn at du vet hva du faktisk har krav på. Dette vil du nok få gratis. Søke litt rundt på nettet kan også være lurt.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2006 #6 Skrevet 30. juli 2006 Vel om du har vært hjemme med barna hele tiden, altså ikke hatt de i barnehage så har jo dere "spart" på det også.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2006 #7 Skrevet 30. juli 2006 Dette er det ikke noe fasitsvar på juridisk sett. Selv om du ikke har bidratt så mye med egen inntekt, så har du bidratt på andre måter (i hjemmet og med å passe barna). Det gjør at du har visse rettigheter, men det er ikke mulig å fortelle deg hvilke rettigheter over en tråd som denne. Det finnes nyanser. Du må ta kontakt med juridisk fagkyndig. Gi dem oversikt over situasjonen, så vil du få vite hvilke rettigheter du har. Det er mulig du har rett til fri rettshjelp dersom din inntekt er så lav. Det finnes også juridisk hjelp basert på frivillige (studenter) i de byene hvor jusstudiet er. De kan du ta kontakt med og det er gratis. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå