Gå til innhold

hodeasymetri/torticillis

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det flere her som sliter m hodeasymetri hos den lille?

min baby var litt avflatet i hodet på venstre side fra fødselen,men har nå blitt virkelig ille ! h*n går til fysio, og vi driver med øvelser hjemme, men jeg føler det ikke hjelper. utrolig frustrerende.

er redd for at hodet skal bli like skeivt som det er nå..er ille!!

føler jeg ikke får noe oppfølging hos fysio heller..bare litt nedlatende.."da har du ikke gjort nok....." vi trener 4-5 ganger om dagen i 15.-20 min. .. lille blir lei også..og slår seg vrang hvis vi holder på lengre. har heller ingen til å avlaste meg, så holder på så mye vi klarer..

er det flere som har slitt med dette...ev har noen tips til hva jeg kan gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har slitt med akkuratt det samme. Da lillegutt ble født ble han litt skjev i hodet. Dette rettet seg fort opp men gjorde slik at han foretrakk å ligge vendt mot den ene siden (venstre) fremfor høyre. Han har derfor blitt flatere på venstre side av bakhodet. Vi går også til fysioterapaut (vært 1 gang) Jeg har forsøkt å:

- legge pute inntil hodet i senga slik at han ikke kan snu det. (Han snudde seg for det om og lå med fjeset rett inn mot puta så dette sluttet jeg med)

- Henge leken på høyre side.

- Henvender oss mot denne siden når vi snakker til ham.

- Lar han ligge mye på magen i korte perioder (liker ikke så godt dette)

- Fysioterapauten sa vi kunne holde hodet mot høyre, slik at han ikke kunne snu seg og snakke med ham en stund og slippe taket og se om han snur hodet mot venstre igjen...

- La han "sitte" med hodet ved knærne mine og beina ned mot magen min når jeg sitter i sofaen, slik at hodet kommer mellom beina (hvis du forstår)

Har blitt litt bedre med gutten vår over tid (han er nå 3,5 måned) Men synes ennå han er ganske skjev. Du kan prøve noen av triksene våre

Lykke til!!!!!

Skrevet

takk for tips..

har prøvd det samme, men er liksom ikke noe hjelp i synes jeg.

han blir bare værre og værre i hodet..

er bare så frustrert og sliten av dette.

Skrevet

uff så dumt.....Hvor gammel er han?

Kan jo være det bedrer seg når han begynner å sitte... Sikker på du gjør en god jobb i forhold til problemet. Man blir ganske sliten av det

Skrevet

er du sikker på at han ikke har KISS? (kiss-kidd.no)

jenta vår hadde det, og var veldig skjev.klarte ikke å snu hodet den ene veien, og nektet å ligge på magen.alle fysioterapeuter er ikke klar over dette syndromet...

du får gå inn på siden å se om du kjenner deg igjen, og evt ta kontakt med manuellterapeut.jenta vår ble bra etter 3 behandlinger, og er nesten ikke skjev i det hele tatt lenger!

Skrevet

hei

var inne på kiss-kidd siden np, men er ikke så mye som stemmer bortsett fra det m yndlings-side og asymetri. fysio mener det er stram nakkemuskel på ene siden.

han begynner å bli flink å ligge på magen, men har hodet bare til ene siden da og.

så skeiheten kan rette seg?

Skrevet

han er forresten 3 og en halv mnd nå..

Skrevet

hei anonym

du får gi beskjed til fysioterapauten neste gang du skal dit å si at du tror kanskje babyen din har kiss syndrom

det fikk vi bekreftet når vi var hos fysio på onsdag hun tok å trykket på nakken+ at hun dro litt i hode slik at det ble bedre..

ja jeg tror sjeivheten kan rette seg etter 2-3 behandlinger slik Sander fikk..

er babyen din tatt med KS? for det er nemmlig min

Skrevet

hei

nei.. han er født vaginalt. jeg tror kanskje han kan ha fått en trøkk under fødsel for problemet har vart fra dag én..

men hva med asymetrien/flatheten i på ene siden av bakhodet...kan det rette seg også?

Skrevet

ja ved hjelp av trening så skal nok det bli bedre tror jeg da

Sander er også sjev på den ene siden

sander blir 4 mnd i morra :o)

så de er jo nesten like gamle også

Skrevet

Dette problemet hadde vi også med lillegutt. han hadde favoritt side og vi prøvde absolutt alt for å endre dette. Fungerte utrolig dårlig. Gikk til fysio og det eneste de fokuserte på var hvorvidt han faktisk klarte å snu hode andre veien også. Det klarte han så da mente de alt var ok. Og sant nok - nå er han 6 mnd og det flate flate på siden er mye bedre. Rundt 4 mnd begynte han å bevege seg mer og hadde ikke så mye favoritt side mer. Nå er faktisk favoritt siden andre veien. Så fortvil ikke! Jeg var kjempe frustrert og litt bekymret - men han ordnet faktisk alt selv når han var klar for det!

håper det bedrer seg for dere også snart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...