Anonym bruker Skrevet 28. juli 2006 #1 Skrevet 28. juli 2006 Hva praktiserer dere? I begynnelsen må jeg innrømme at jeg var noe panisk... Nå er han 3,5 mnd. Jeg lar han være uten dersom det er veldig varmt og det ikke blåser noe særlig. Og han ligger uten nede i vogna si. Har selvfølgelig på solhatt med øreklaffer hvis han får det minste sol på seg eller det blåser. Prøver å lære meg til å ikke være så panisk. Hva kan egentlig skje? Hva er grunnen til at de skal ha lue? Er jo farlig å bli for varm også.
Turbomamma (gutt 170606) Skrevet 28. juli 2006 #2 Skrevet 28. juli 2006 Hei! Min lille er 6 uker, og nå i varmen bruker jeg IKKE lue på han! (Her vi bor har det vært 30 gr i skyggen hver dag de siste ukene...) Hvis det er kjølig har jeg brukt en bomullslue på han. Regner med at det er fordi at det meste av kroppsvarmen forsvinner ut fra hodet. Altså; man "mister" mest varme ut i fra hodet... ;-)
Gjest Skrevet 28. juli 2006 #3 Skrevet 28. juli 2006 Må si at jeg kun var panisk på det de 3 første ukene (men da var det kaldt og det blåste en del) . Han har ikke hatt på seg lue etter det. Tar på han solhatt når vi er ute og det er sol, men aldri ellers. Det er vel pga ørebetennelse de skal ha lue og når det er kaldt pga at varmen går ut av hodet deres.
Tigerpuz Skrevet 28. juli 2006 #4 Skrevet 28. juli 2006 Etter hva jeg har hørt, så skal de ha lue på i sola pga solstikk... Når det gjelder ørebetennelse har jeg hørt at de får det gjennom munnen og ikke ørene, men jeg vet jo ikke det sikkert da..
Luca Skrevet 28. juli 2006 #5 Skrevet 28. juli 2006 Grunnen til at de skal bruke lue når de er så små er vel ikke først og fremst for ørene, fordet om det selvfølgelig ikke er bra med så små og mye trekk, men det er fordi de ikke har noen innebygd termostat enda. Dvs de ikke klarer å regulere varmen selv, så når de fryser klarer ikke kroppen å få opp temperaturen slik som den gjør på oss. Siden hodet består av en så stor del av hudoverflaten på en liten baby(myyye mer enn på oss voksne, babyens hode er så stort i forhold til resten av kroppen) vil det være mye varmetap her. Så derfor er det viktig å bruke lue så ikke varmen forsvinner her. Nå er det jo over 30 grader mange steder, så det er jo mer naturlig å bruke en solhatt for å beskytte mot solen. Her har lillesnupp ikke noe på hodet i vognen, men solhatt på når hun er oppe. Du spurte jo om hvorfor lue, og min forklaring passer kanske bedre til kjøligere dager:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå