Gå til innhold

Om å VELGE den rette!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant dette på et annet forum og tenkte at det kunne være nyttig informasjon til mange her inne.

 

En ting jeg vil si til alle dere som er usikre og lurer på om partneren er den rette, er at det å elske noen er ikke bare en "følelse" en har, det er et VALG man tar. En VELGER at en person er den rette for en, og en velger å elske denne personen, og så jobber en for at en skal fortsette å være "den rette" for hverandre. Et forhold vil ikke bare "gå av seg selv" en må invistere tid til å være nær hverandre. Vi bruker masse tid og krefter på jobben, har møter og kurs og veiledning og div. Et forhold er ikke så forskjellig fra en jobb - om flere hadde brukt tid på å finne ut hvordan forholdet deres kunne bli en mest mulig "lønnsom bedrift", hvordan gå med overskudd, hva slags "innvisteringer" en burde satse på, o.l, så kanskje det hadde vært færre ulykkelige slitere der ute....

 

- bare noen tanker om hva et forhold er!

 

Tid, vilje og kommunikasjon!

 

10 spørsmål å spørre partneren om før dere satser for fullt:

 

1. Hvor vil du bo?

 

Forlovelse og bryllup er fint og flott, men er dere enige om hvor dere skal bo fram til dere blir gamle? Dette spørsmålet er spesielt viktig dersom den ene liker seg best i byen, mens den andre helst tilbringer tiden på landet. Klarer dere å bli enige?

 

2. Hva gjør vi med økonomien?

 

Man trenger nødvendigvis ikke å ha felles økonomi selv om man deler bolig. Det som imidlertid er viktig er å ta en gjennomgang av inntekter og utgifter. Tjener den ene mye mer enn den andre er det nødvendig å bli enige om en rettferdig fordeling av fellesutgifter. Kanskje er det lurt å opprette en felles regningskonto som dere setter inn et fast beløp på hver måned?

 

3. Er dere på samme plattform når det gjelder religion og kultur?

 

I begynnelsen av et forhold kan det være interessant og spennende at den andre har et annet livssyn enn deg selv. Er det like spennende når dere har fått barn, og dere er uenige om hvordan oppdragelsen skal være? Selv om dere har samme tro er det viktig å diskutere hva dere vil gjøre ut av troen, og hvordan dere som familie skal feire høytider.

 

4. Har du lyst på barn?

 

Det er ikke nødvendig å vite hvor mange barn man har lyst på, eller hva de skal hete, og hvor de skal gå på skole. Men en formening om man ønsker barn, enten umiddelbart eller i fremtiden, bør være der, og er en ting man definitivt bør diskutere. Hvem skal ta seg av barnet, fordeling av arbeid, nattevåk o.l

 

5. Hvordan er forholdet til familien din, og hvordan skal vi inkludere meg?

 

Hvis en av dere prater med foreldrene en gang om dagen, mens den andre kanskje ringer de en gang i året, så kan det bli diskusjoner rundt hvor mye tid man skal bruke hos den enkeltes familie. Bli enige om hvordan dere skal løse dette, og særlig i ferier og høytider.

 

6. Hvor mye tid skal gå til jobb, og hvor mye skal gå til fritid?

 

Noen har en jobb som tar mye tid, andre jobber deltid. Noen liker å jobbe 80 timer i uken, andre har mer enn nok med 30. Diskuter hvor mye tid jobben skal ta, og sett gjerne regler for når det skal være jobbfritt.

 

7. Hvordan skal du ta vare på vennene dine?

 

Vær sikre på at dere er fortrolige med den andres venner. Ingenting provoserer så mye som hvis man ikke "får lov" til å tilbringe tid sammen med en venn man har kjent mye lengre enn partneren. Bli enige om hvor grensene går, slik at dere både får pleid vennskapene, og samtidig kan stole på hverandre.

 

8. Hva tenker du om kosthold og mosjon?

 

Er den ene glad i å trene, mens den andre hater det? Klarer dere å finne en felles plattform slik at dere kan trene sammen? Hva med kostholdet? Er den ene vegetarianer, mens den andre ikke spiser noe særlig med grønnsaker, så kan det fort bli problemer..

 

9. Hva er dine ønsker og behov i forhold til sex? Og intimitet?

 

Er det et problem for den ene parten om dere ikke har "nok" sex? Hvis en av dere syns sex tre ganger i uken er passe, mens den andre syns tre ganger i måneden er det beste, da bør dere være på vakt. Vær ærlige med hverandre om deres seksuelle behov; det kan synes som en bagatell nå, men vil garantert bli et diskusjonstema senere. Intimitet er en annen side av et forhold, noen trenger mye klemmer og kjærtegn og det å vite at partneren bryr seg. Vær ærlig å kommuniser om behovet for å være intim (og definer gjerne hva dette innebærer).

 

10. Hva slags bryllup vil du ha?

 

Hvis en del av planen er at dere skal gifte dere, bør dere være sikre på at dere kan bli enige om hvordan bryllupet skal være. Skal det være i utlandet med fire gjester, eller skal fjern og nær inviteres til stor middag?

 

11. Trenger du tid for deg selv?

 

Alle trenger vi vel litt tid for oss selv, der vi bare kan få være oss selv. Noen trenger mye tid og andre trenger mindre tid for seg selv. Det kan være nyttig og godt å tenke over hverdagen og hvordan en har det og kanskje reflektere over hva en kan bli flinkere til å bidra med i forholdet. Du utgjør 50% av forholdet, det er en stor andel resursser å ta i bruk om du virkelig vil satse på at ditt forhold skal fungere!!!! Det nytter ikke alltid å skylde på at det er partneren det er noe galt med!

 

Hvilke ord vil du bruke for å beskrive ditt forhold slik du oppfatter det i dag? Kanskje kan dere begge to skrive ned noen ord og så gi disse til hverandre og snakke om hvert av de. Når dere gjør dette bruk mesteparten av energien på å LYTTE og reflektere over det partneren har å si, og prøv å unngå å komme i forsvar.

 

Håper dette vil hjelpe.

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...