Gå til innhold

Forovervendt bilsete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå sitter jeg her og er kjempelei meg etter å ha vært på skravlesiden og lest om forovervendte bilseter. Vi har akkurat kjøpt forovervendt til gutten vår på 8 mnd, men nå føler jeg at det var helt feil :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vær lei deg. Du visste kanskje ikke bedre. Men det var nok feil å kjøpe forovervendt. Bakovervendt er mye mye sikrere. Kan du få byttet setet?

Skrevet

Selgeren i butikken viste oss bare forovervendte, så jeg tenkte ikke noe over det... Kan sikkert få byttet, for har ikke åpnet det.

Skrevet

Ærligtalt! Hvordan kan du si slikt. At ho har kjøpt feil. Det kommer helt ann på hvilken artikkel du leser og hvilken "ekspert" som utaler seg. Det fleste "kresj" skjer i prosentvis mest bakfra. Da sitter faktisk barnet tryggest fremover.

Skrevet

Sønnen vår hater å kjøre bil. Håpet at det skulle bedre seg nå som vi skulle bytte til forovervendt. Men nå har jeg ekkel følelse av hele bilsetet.

HI

Skrevet

Bergen, Bergen, Bergen. Uvitende Bergen.

Hvordan kan du si at hun ikke har kjøpt feil? Hvordan kan du forsvare et framovervendt bilsete til små barn, når det er BEVIST at bakovervendt er desidert det tryggeste? Bare å ta en titt på Trygg Trafikk det. Les litt før du uttaler deg!

Mener ikke noe stygt til hovedinnlegger når jeg skriver hun har valgt feil sete. Men jeg mener at hun burde bytte det til bakovervendt.

Flott at du ikke har åpnet pakken hovedinnlegger. Hvis du leser på nettet om temaet, så er jeg sikker på at du kommer fram til det samme som meg og de fleste andre. Bakovervendt er tryggest for barnet og derfor det du bør velge. Du kan godt høre på de som mener at forovervendt er best fordi det skjer flere kollisjoner bakfra. Men i hvilken fart skjer kollisjoner bakfra? Og hvilken fart skjer kollisjoner forfra? Se for deg en frontkollisjon i 80 km i timen med en personbil. Barnet i forovervendt sete..hva skjer med hodet? Grøss og gru. Det blir slengt forover i en drusende fart! Barnet i bakovervendt sete blir trykt bak i bilsetet! Så tenk deg selv.

God tur til butikken i morgen!!

Øverste anonym

Skrevet

Med fare for å bli utsatt for mobbing, steining og beskyldninger om at jeg er en dårlig mor: Sønnen vår på 2 har sittet i forovervendt bilstol fra han var 9 mnder. Jeg ser ham bedre, og han ble mer komfortabel med å kjøre bil etter at vi byttet sete. - ja, og bakovervendte seter tar større plass, og jeg har ikke 200 000 på konto til ny, større bil.

Det er som når mødrene her diskuterer is, snop, grøt, bleier, biler, og stort sett alt annet - dersom du ikke gjør det samme som, eller mener det samme som flertallet, har du tapt ;)

Du må jo nesten se på hvordan det fungerer for dere med forovervendt vs. bakovervendt sete. At det er behagelig for barnet, er jo og en faktor som bør tas med når du kjøper sete.

Da jeg kjøpte sete fikk jeg fx beskjed om at det ikke skal festes i midten bak, setet skal - fordi det er sikrere - stå på en av sidene. Mange foreldre jeg har sett, har festet setet bakovervendt i midten - fordi det er større plass der, men da forsvinner likevel noe av vitsen med det bakovervendte setet.

Skrevet

Jeg ser han bedre? Han ble mer komfortabel? Tar større plass? Se på hvordan det fungerer for dere? Hva med det aller aller aller viktiste for det dyrebareste i livet ditt?? SIKKERHETEN!! Har du glemt den delen?

Er veeeeldig glad for at dere ikke har frontkollidert! Veldig glad!

Skrevet

Dersom ungen sitter i framovervendt sete, og bilen blir påkjørt bakfra.....HVA TROR DU SKJER MED NAKKEN DA??? De små barna har null styrke i nakken til å holde igjen, og med flaks unngår de å knekke nakken rett av! tenk sikkerhet-bruk bakovervendt!

Skrevet

Nå må du slutte å kritisere andre for F...

Hva er vitsen med å kritisere oss mødre som bruker forovervendt barnesete. Herregud altså, at det går an!!!!!!!

Hvorfor selger de disse setene da, hvis de er så livsfarlige? Det kan være veldig mange grunner til at folk velger forovervendt. Tenk hvis barnet blir bilsyk og sitter og kaster opp, og du ikke merker det eller hvis barnet bare gråter og gråter, er ikke mye trafikksikkert det heller. Så pass på hva du sier og ikke halshugge alle oss som bruker forovervendt barnesete.

Skrevet

Kjære "Anonym"

Tror du skal lese litt å. Hva er vitsen med den dritt slenginga. Selfølgelig tenker man på barnets beste. Vi er nå ikke helt blåste.

Må nok si jeg syntes du er meget feig som signerer med anonym. Tørr du ikke stå for hva du mener eller?

Skrevet

Så sinte dere som har forovervendt barnesete blir da. Takler dere ikke høre sannheten om sikkerheten. Dårlig samvittighet noen?

Og ærlig talt Bergen, er du så barnslig at du gjør dette til en diskusjon om nick eller ikke? Skjerpings!

Øverste anonym som tenker kun sikkerhet!

Skrevet

Jeg har heller ikke slengt dritt. Skjønner ikke hvorfor du skriver det. Bare mine synspunkt jeg har skrevet her.

Øverste anonym

Skrevet

Eller var det andre anonym som du mente slengte dritt? Da tar seg i så fall tilbake det jeg skrev..

Øverste anonym.

Skrevet

Æsj. Uansett hva jeg spør om her ender det med at noen begynner å krangle...

Er glad jeg signerte anonymt.

HI ( som fortsatt ikke er sikker på hvilket sete jeg skal bruke.)

Skrevet

jeg brukte forovervendt på datteren min fra hun var 9-10 mnd.. og bilturene har alrdi før vært en slik drøm...

Og ja folk får hudflette meg men kommer nok til å gjøre det samme med sønnen vår og...

Skriver vanligvis ikke innlegg om dette for folk begynner bare å krangle og skrike at det er ikke gøy...

Men du gjør det du føler for selv... Det gjør hvertfall jeg.. Er alt for mangen bedrevitende her inne

Skrevet

Jeg har hørt at det er sikrest å sette barnesete i midten bak pga at det ofte skjer påkjørsler fra sidene. Det er derfor jeg har midt bakovervendte sete i midten bak iallfall og ikke pga bedre plass.

Bakovervendte seter er sikrest i frontkollisjoner, ellers har det ikke så mye å si.

Om man frontkolliderer i 80 km/t dør de fleste i bilen samme hvilket sete man har :-)

Skrevet

er ikke helt enig i din påstand HM77, jeg har vært med å frontkollidert i 80 km/t, og det var kun en som døde(av tilsammen 6,2 biler) selvfølgelig er 1 1 for mye, men det var ikke de fleste. Var ingen som satt i barnesete med i kollisjonen da.

Skrevet

Jeg tror jeg ville hørt med selger om det var mulig å bytte setet til et bakovervendt, såfremt dere får det plassert i bilen (kan være vanskelig i de minste småbilene).

Vår datter fikk bakovervendt sete rundt 12 mnd alder - før det satt hun i et babysete, noe hun likte dårlig. Da hun kom i det nye bakovervendte setet var hun imidlertid superfornøyd for da fikk hun endelig utsikt ut av vinduet! Tror derfor ikke utsikten er noe argument for å velge et fremovervendt sete - de har også veldig god utsikt i de bakovervendte - spesielt hvis dere har en stasjonsvogn. Det at vi ikke kunne se henne fra forsetet, har vi løst ved å feste et skråstilt speil (egentlig en tøybok fra Go'boken) rett fremfor henne. Hun har nå passert tre år og sitter fortsatt bakovervendt, men har begynt å klage over manglende benplass på de siste langturene. Blir nok derfor ikke så veldig lenge til før vi snur henne andre veien.

Lykke til!

Skrevet

Syns nesten synd på deg som la ut denne tråden. Ble jo rene 3.verdenskrig. Men, skal jeg være helt ærlig med deg, så hadde jeg nok undersøkt om du fikk bytta det igjen. For det er faktisk bevist at de sitter tryggest i bakovervendt. Og for å svare på en ting en lenger opp her skrev: "hvorfor selger de forovervendt sete da...." til deg sier jeg bare: hvorfor selges tobakk & alkohol?

Men, til deg hovedinnlegger, her inne er det ikke bestandig at man blir noe klokere, for folk har forskjellig oppfatning av ting. Men, så lenge ting fungerer for deg, så har ingen andre noe med det!

Skrevet

jeg skal bruke setet forovervendt til min på 6 mnd - er ikke plass bakovervendt - hadde ikke gjort det om det hadde gått med bakovervendt. Har faktisk to andre seter som skal inn i baksetet og da må jeg faktisk plassere setene slik at de passer.

Større bil er ikke aktuelt nå dessverre

Skrevet

stakars babyene deres som sitter forovervendt hvis noe skulle skje. Da dør de eller brekker nakken. Tenk å tenke økonomi foran sikkerhet. Jeg spy, få dere en jobb og kjøp det riktige utstyret til barna deres.

Skrevet

jeg har bra jobb gubben har og en godt betalt jobb og har enav de sikreste bilen du kan få saab 95, gubben har kjøpt inn en stor bil som vi skal sette in seter i om et par år. jeg er storfornøyd med bilen og akter ikke å bytte den i noe dårligere! Bilen kjøpte vi fordi den er av de sikreste! Så kom ikke her og si at jeg ikke tenker på sikkerheten.

Og du kan ikke dømme dem som har dårlig økonomi!!!! - Da får du heller klandre de på stortinget som lager så toskete avgifter at barnefamilier kjører rundt i gamle biler!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...