Gå til innhold

levegg

slitelita er mamma til 3!!:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi driver å bygger større terasse no,og setter også opp en levegg som ca er to meter høy og 4 meter lang...er dette lov egentlig?vet naboen kommer til å klage til kommunen på dette...litt av grunnen til at vi gjør det er for å få litt privatliv....veggen er ca 10 meter fra gjerdet til naboen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Levegger kan ikke være høyere enn 180 cm. Og avstanden til nabo må være minst 4 meter (men nabo kan gi tillatelse til å bygge nærmere). Jeg er ikke helt sikker, men tror det er 10 meter som er lengdebegrensning for levegger uten å søke om lov...

Håper dette svarte på det du lurte på.

Skrevet

når vår veranda er over bakkenivå da,regnes høyden på leveggen fra platten eller fra bakken?

Skrevet

Det vet jeg ikke, men tror det er selve veggen som ikke kan være høyere, så fra gulvet på verandaen vil jeg tro. Men vet som sagt ikke.

Skrevet

satser på det,skulle det vært fra bakken hadde vi ikke fått hatt mer enn et gjerde...takk for svar vertfall:)

Skrevet

Maks. 1,8 meter høy og 5 meter lang er det du kan bygge uten søknad/melding til kommunen. Minsteavstand til naboeiendom er 4 meter, dersom ikke naboen gir skriftlig samtykke (og selv da blir saken behandlet som søknad, ikke melding).

Høyden beregnes fra bakken til toppen av tiltaket.

Merk at du kan plante trær og busker stort sett etter eget forgodtbefinnende, så lenge avstanden til grensen er minst 1/3 av høyden og de ellers ikke er til sjenanse eller hinder for naboens bruk v egen tomt.

Husk at kommunen du bor i kan ha egen byggeforskrift som er strengere enn de ovennevnte kravene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...