Gå til innhold

Hvordan venner jeg babyen til gode søvnrutiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er snart 6 mnd, og blir RASENDE når jeg skal legge han for kvelden. Han er trøtt, har fått mat og kos, men legger seg til å rase i sinne når han blir lagt i senga. Jeg sitter der å stryker han, synger litt, men han hyler. Kan hyle 1/2 time og mer. Hva gjør jeg for å roe ham? Jeg må til slutt ta han opp for å få han til å stoppe å gråte. Ofte må jeg holde ham i fanget til han sovner. HJELP!

Noen med gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tro på strenge rutiner, nerver av stål og masse kjærlighet:D Vi har samme rutiner hver kveld og prøver å roe aktivitetsnivået en stund før leggetid. Når min eldste var ca 4 mnd var vi inne i et mønster. Tror også det er viktig å ha faste og gode leggerutiner på dagen og masse frisk luft. Barnet vil selvfølgelig protestere kraftig ved innføring av nye rutiner. Jeg mener gode søvnrutiner er det viktigste i en familie. Vær trygg og rolig når du legger barnet. Senga skal forbindes med noe trygt og godt. La han gjerne bli kjent med senga på dagtid.

Når det gjelder gråt løste vi dette ved at pappa satt ved senga. Ja, hun gråt en del de første dagene, men hun var aldri alene. Mor gikk en lang tur:D Etter dette har vi hatt enkle leggerutiner. En sang og god natt. Lykke til.D

Skrevet

Hmm... måtte akkurat ta han opp igjen. Han gråt så han brakk seg. Jeg går heller ikke fra ham gråtende, men han hyler selv om jeg sitter der. Nå sitter han på fanget mitt, så trøtt som bare det, men nekter å ligge i senga.Har bestemt meg for at han ikke skal sovne på fanget mitt, men skal tilbake i senga og sovne der. Får bare prøve noen dager til da, og se om det går seg til.

Skrevet

Hei

Jeg mener at det viktigste vi kan vise barna våre er empati og kjærlighet. Når babyen protesterer på nye rutiner, vil jeg råde deg til å forsøke å forstå og hjelpe han gjennom det hele. Han ønsker mest av alt å være nær mammaen sin - du er det tryggeste han vet, nær deg sover han godt vettu :) Kanskje kan det hjelpe han å bli glad i en overgangsgjenstand først som kan trøste han og hjelpe han til å klare å finne søvnen sin selv i senga. Smokk, koseklut etc kan være gode tips. Han trenger hjelp til å trøste seg selv, og en slik gjenstand kan hjelpe han. Men det kan ta tid før han har knyttet seg til gjenstanden altså, men tålmodighet her kan lønne seg i utallige situasjoner i flere år fremover :)

Etter dette ville jeg forsøke å forstå han og gradvis hjelpe han til å finne søvnen selv. Jeg ville lagt han ned, og vært tilstede, tatt han opp igjen når han gråter, roe han godt ned, og legge han tilbake i sengen når han er søvnig men ikke sover. tatt han opp igjen ved gråt osv.

Håper noen av disse tipsene kan hjelpe deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...