Gå til innhold

kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

ammeperioden er over og fellesen spiser det samme som sine to eldre (halv-)søsken.... Far lar barna bestemme hva som skal stå på menyen, innenfor visse grenser selvølgelig, men det blir mye usunt. Og is annenhver - hver dag i sommervarmen. Jeg har lange dager på jobb og kan vanskelig motvirke dette på dagtid. Far styrer "kåken" uten innblanding. Han er lite mottagelig for argumenter om sukker, fedme, tannråte etc. Jeg liker ikke at fellesen utsettes for dette, men skjønner ikke hvordan jeg skal klare å snu typen, han vil jo bare være snill, men når det gjelder mat er han bare dumsnill...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp inn maten og si at - DET SKAL dere ha i dag :o)

Sørg for å ha skapet fullt av mat, både lettvindt og litt mer krevende mat, så har han ingen unnskyldning til å skaffe noe annet.

Eller sett dere ned sammen og bli enig om menyen for 1 uke igangen. Mye bedre å arbeide og komme hjem når du vet hva som skal lages(?) Jeg synes iallefall det:)

Om han har usunn mat han vil lage/kjøpe, la han få det 1-2 (?) ganger i mnd. La barna bestemme 1 dag i uken hver. Resten av uken er det dere som bestemmer, uten diskusjoner.

Skrevet

Ha ha! Det var dette med kjønn og makt, da.

Tenk deg at en mann hadde jobbet lange dager, og kona styrte med både maten og ungene.

Ville du da rådet mannen til å kjøpe inn maten og si at - DET SKAL dere ha i dag.

Nei, den som overlater matlagningen til ektefelle/sambo må nok akseptere at h*n samtidig overlater styringen. Én forelder blir ikke bare fjernstyrt kjøkkenhjelp for den andre, selv om den andre er kvinne og MOR, og derved vet best.

Skrevet

Enig med Anonym 23:32 over her..

Og er det egentlig så farlig med en is om dagen i denne varmen...?

:-)

Skrevet

Jeg er enig med dere andre. Vi damer vil nok gjerne ha kontroll selv når vi ikke er til stede. Da må man nesten velge. Være hjemme og bestemme eller være borte og la andre bestemme. Mine barn spiser også is hver dag nå som det er varmt. Du kan jo sørge for å fylle opp litt med frukt og bær og håpe at noe av det også frister.

Skrevet

Maud:

Det var meg som skrev Anonym 22.32. Hyggelig at vi er enige om noe!

Skrevet

Vi er sikkert enige om ganske mye :-D

Skrevet

Enig med HI, dette er ikkje bra.

Alle veit at små barn, ikkje har godt av rifla pommfritt og pølser, eller kva det no måtte vere han serverer. Greier han ikkje gje minsten god nok kost når dei andre barna hans er heime, gjer han ikkje det minste barnet den omsorgen som trengs. Kvifor ofrar han dette, det er jo ikkje slik at dei eldste barna vinn på dette, bortsett frå ei kortsiktik lukke, og dårlege matvanar.

Is i sommar varmen synest eg er litt annelis, sikkert fordi mine standardar ikkje er av dei høgste. Men no er det ikkje slik at vi er bortskjemde med slikt ver heile året heller då.

Når det gjeld dette med kjønn og makt, og at far ikkje legg seg oppi kva mor skal gjere på kjøkkenet, men mor ikkje greier å gje opp kontrollen til far, trur ikkje eg er det som er hovudsaken her.

Eg trur at når ei mor som er heime får innblanding frå far, så tek ho innblandinga meira til etteretning enn denne faren her. Det veit eg både frå eigen erfaring og frå andre. Om det var min mann som hadde sagt at eg fekk ta det litt med ro, angåande kva eg puttar i poden, hadde eg aldri vore så respektlaus at eg bare turde fram nett som eg ville.

Til HI vil eg sei, pass på at barnet dit får den beste oppsedinga, at han og ho vel annleis for sine barn, betyr ikkje at du treng legge deg på samme lavmål. Han har ingen gode argumenter for ikkje å føye deg på dette, for dei finnest ikkje.

Skrevet

Jeg tror man godt kan sette seg ned og bli enige om en del kjøreregler som begge burde følge. Nå er vel ikke is det værste man kan fore ungene med i varmen, men ellers går det jo an å finne alternativer til pølser og brus. Og overlate styringa til hverandre ut fra det man begge er enige om.

Her i huset er det jeg som lager maten, men vi handler ofte sammen, og snakker om hva vi liker og ikke liker, og hvilket kosthold vi begge ønsker. Det resulteter i at det er alltid grønnsaker til middagen og hjemmebakt brød for eks.

Men enig, den ene kan ikke styre hva den andre skal lage - selv om det er fristende, hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...