lilletupp & spira Skrevet 26. juli 2006 #1 Skrevet 26. juli 2006 Jenta mi blir 14 mnd nå den 31 juli, hun vil ikke holde i skjeen selv når hun skal spise, den kastes på gulvet med en gang. Prøver å la henne holde i brødskiva ol selv, men da tar hun alt i munnen i ett og samme jafs, noe jeg synes er skummelt da det kan sette seg fast i halsen, har vært noen host og hark kan man si ....... Hvordan ska vi få henne til å spise selv, det er vel kanskje litt for tidlig eller ?? Dette er mitt første barn så er litt grønn på dette området.
mammaogmeg Skrevet 26. juli 2006 #2 Skrevet 26. juli 2006 Vår jente (snart 14 mnd) vil helst gjøre alt selv, så jeg måtte la henne prøve sjøl, ble bare grining hvis hun ikke fikk holde skjeen eller maten. Først skar jeg brødskiva i små terninger og ga henne en og en, så hun ikke skulle ha for mye i munnen av gangen. Etterhvert fikk hun taket på å holde en halv eller kvart skive, men det tok laang tid og mye øvelse. Hun klarer ikke å spise med skje, det er nok altfor tidlig, men jeg lar henne holde skjeen og spise med fingrene hvis vi har kylling, pasta eller annen mat som er lett å få tak på. Hvis vi har mat med saus må jeg mate henne, men hun får likevel etpar skjeer å leke med (så hun tror at hun spiser selv). Det blir nok litt host og hark en stund ja, men du får sitte ved siden av og passe på hvor mye hun putter i seg Du kan være litt forsiktig med vafler, boller og annet mykt bakverk. Det har lett for å klabbe seg fast oppi ganen. Eplebiter og epleskall er også litt vanskelig å spise uten så mange tenner.
Sophie juli 2005 Skrevet 26. juli 2006 #3 Skrevet 26. juli 2006 jeg ga lille gullet en skje selv som hun kunne hold og leke med mens jeg foret henne med en annen skje. da lærte hun ved å se på meg. skive og annet delte jeg opp i små og gradvis større biter, som hun nå spiser helt selv. satt ved siden av og passet på som en smed i begynnelse slik at hun ikke skulle sette fast i halsen. ' men ikke stress, vil hun ikke spise selv enda så la henne vente. det kommer etter hvert når de små er klare for det :-)
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 26. juli 2006 #4 Skrevet 26. juli 2006 Bare ta det helt med ro. Snart får du ikke mate lenger, selv om du gjerne ville det (suppe f. eks.... eller pentøy på ;o) )
ennaH Skrevet 27. juli 2006 #5 Skrevet 27. juli 2006 Poden min har villet spise selv helt siden han begynte i barnehage da han var ett år gammel. Jeg ga blanke i å dele skivene; ga han halve skiver som var gode å holde i. Javel, så tok han noen ganger store biter. Men det er slikt man lærer av. Han fikk raskt en skje han kunne øve seg med, mens vi voksne matet han med annen skje/gaffel i tillegg. Hver gang noe gikk i gulvet, sa vi bestemt nei. Etter et par ganger, skjøv vi stolen vekk fra bordet. Slik lærte han raskt at det er forbudt å kaste ting i gulvet. Nå er han 17 måneder, og øver seg på å spise med gaffel og smøre på skivene selv. I starten må jeg selvsagt holde hånda hans og øve inn bevegelsene som trengs for å få pålegget opp på kniven og så på skiva. Men etter bare noen dager får han en viss dreis på det. Da roser jeg han enormt for hvert lille framskritt. Det er med andre ord bare å prøve. I starten blir det masse søl! Et tips er å kjøpe en regnfrakk-smekke samt dekke bordet med plastikkduk. Vi har også plastikkunderlag under stolen hans. Samt være forberedt på å måtte vaske vegger og gulv etter hvert måltid. Men så lærer de. Og da blir de fryktelig stolte over sine nye ferdigheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå