Sommernisse Skrevet 26. juli 2006 #1 Skrevet 26. juli 2006 Er det noen med premature barn her som har "slurvet" litt når det gjelder å gi jerntilskuddet til barnet? Og i så fall gikk det bra?Opplever nemelig at når min lille tulle ikke får jern er hun en helt annen unge. Da er hun våken, smiler og er med på det som skjer. Hun er 12 uker i morgen, 6 uker korrigert. Jerntilskuddet gjør at hun strever mye med magen og virker utlipass; når hun ikke sover så gråter hun. Har tenkt i mitt lille blonde hode at det må da gå ann å få målt jerninnholdet ved jevne mellomrom og ved evt for lite jern trappe opp. Er det noen der ute med noen erfaringer???
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 26. juli 2006 #2 Skrevet 26. juli 2006 Har selv slurvet litt og i det siste har vi slurvet MYE. Han liker det virkelig ikke....... Du kan jo høre hos fastlegen om du får ta blodprøver for å sjekke blodprosenten. Tror du bør starte med en blodprøve, så bestiller du ny etterhvert......De er sikkert ikke så ivrige på å la mødre drive blodprøveprosjekt hos dem ) Gutten min ble født 28+1 og er nå ca 9.5 mnd ukorrigert. Vi mener å ha merket at han ble blekere da vi slurvet de første mnd etter hjemkomst, da ble vi fort flinke igjen. Men nå tror jeg det er min 2-3 mnd siden vi ga ham det hver kveld. Tror jeg ville holde ut en stund til hvis jeg var deg, så får hun fyllt opp lagerene sine litt, så kan du jo eventuellt senere trappe ned litt. Om hun blir slapp, mindre energi og blekere så kan jo det være tegn på at hun får for lite jern- vær obs. Jeg vil ikke anbefale deg å slutte med jern, det er viktig for de små, men jeg vet hvor utrolig styr det er med det, barna liker det ikke og da er det ikke morro å presse det i de...... vet vi er mange her inne som har vært slappe med jernet.
Guttemamma x 3 Skrevet 28. juli 2006 #3 Skrevet 28. juli 2006 Lillemann er født 8 uker for tidlig. Fra han var 2-4 mnd. gav vi halv dose fordi han ble så dårlig av jernet. Deretter trappet vi opp til full dose igjen. Det gikk helt fint for vår del. Fullammet til han var 7,5 mnd (5,5 korrigert). Passet på å gi jernberiket grøt da han begynte med det. Nå er han 18 mnd. og frisk og fin.
Gjest econia Skrevet 28. juli 2006 #4 Skrevet 28. juli 2006 Ja, vi sluttet med jern. Vi flyttet til utlandet med babyen og er blitt fulgt opp ved et sykehus her. Legen der sa at vi kunne slutte med jern, da var han 4-5 måneder. Ettersom han hadde så masse mageproblemer med jernet, så var det jo da lett å slutte. Neste kontroll vi var på var det en ny lege, og hun sa vi godt kunne fortsette med jernet. Vi var da inne fordi han hadde gått ned en percentil på vektøkning, og hodeveksten begynnte å flate ut (men det var naturlig så uansett), men jeg ville ha noen andre til å se på ting enn bare helsesøser. Så fant vi dette på en oreldre side: What are the symptoms of iron deficiency in babies? When babies don’t get enough iron, they may show these signs: Slow weight gain Pale skin No appetite Irritability (cranky, fussy) Babies with an iron deficiency may be less physically active and may develop more slowly. Vi har begynt jern igjen nå, og han er blitt bedre, han drikker mer enn bare noen få milliliter per flaske igjen. Og han har lagt fint på seg, har ikke veid i det siste, men merker det på klærene. Barnelege på Haukeland sa en gang til meg, samme hva du gjør ikke slutt med jern, prøv halv dose en liten stund, er magen mye bedre så ta kontakt igjen, da jeg ringt å spurte om bleier. Har vært full av dårlig samvittighet for at vi sluttet, og håper ikke han har fått noen mën. Tror egentlig ikke det. Men er ikke gøy.
eline sin mamma Skrevet 28. juli 2006 #5 Skrevet 28. juli 2006 jeg ble litt sløv. men min datter har det helt topp uansett... hvor mye skulle de ha om dagen igjen? var det 5 ml?
<3 storefis&lillefis <3 Skrevet 4. august 2006 #6 Skrevet 4. august 2006 1 ml, 2 ganger i døgnet.. Hvertfall hvis det er Neofer.
Gjest econia Skrevet 5. august 2006 #7 Skrevet 5. august 2006 Halv ml to ganger i døgnet frem til 6 mnd, og en ml to ganger i døgnet etter 6 mnd, frem til 12 mnd. Var det vi fikk beskjed på, kommer kanskje an på størresle og alder. Det skal nå stå på klistrelappen på flaska hva din baby skal ha. Jern i for store mengder er visst veldig giftig, har jeg hørt.
*Tonerose* Skrevet 5. august 2006 #8 Skrevet 5. august 2006 Vår gutt var skikkelig vond i magen pga jernet. Legen anbefalte da at vi halverte dosen,og vi syntes da det ble litt bedre. Men må nok innrømme at vi slurvet en del også... Men han fikk litt erstatning fra han var ganske liten, og helsesøster sa at da får han jo litt jern der også. Og etterhvert fikk han jo grøt med jern også...så det har nå godt veldig bra med han!
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 5. august 2006 #9 Skrevet 5. august 2006 Hjelp, nå ble jeg skremt, Tenker på det som stod på engelsk, om dårlig vektoppgang og lite apetitt. Gutten min har hatt veldig dårlig vektoppgang, og vi har jo som sagt vært utrolig sløve med jern..... Skyldes sammenhengen mellom jernmangel og lite apetitt/dårlig vektoppgang at de blir slappe og lite energi pga jernmangel (orker ikke spise) eller blir det dårlig vektoppgang pga jernmangel i seg selv? Gutten vår er nemlig veldig aktiv, og ikke slapp- derfor har jeg tenkt at han har nok ikke jernmangel hvertfall. Nå fikk jeg utrolig dårlig samvittighet, må virkelig prøve å gi jern igjen.......uff. Er det noen som kan svare angående lite vektoppgang og jern så blir jeg veldig glad )
Inga Bling Skrevet 8. august 2006 #10 Skrevet 8. august 2006 Kan du ikke bare få målt blodprosenten på legekontoret da? Det har vi gjort på B flere ganger. Nå slurver vi og fælt for hun får så hard mage av jern, men ettersom hun får både grøt, mme og leverposdei håper jeg hun får tilstrekkelig via kosten. Men som sagt vi har fått det målt med stikk i fingeren.
Mamman til gullet og klumpen Skrevet 9. august 2006 #11 Skrevet 9. august 2006 Herregud, tenk at jeg ikke har tenkt på det? Er det mulig? Det må vi jo selvfølgelig få til..... Takk for tips )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå