Gå til innhold

Fadder til navnefest? Hva gjør dere andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har bestemt oss for å ha navnefest for vår lille bebbis, da jeg er utmeldt fra statskirken og føler at vi har lyst på en seremoni av denne typen. Men hva med faddere? Jeg har lest at man kan oppnevne "vitner" på navnefest - men har de samme funksjon som faddere? Og hva er denne "Navnetavlen" man får utdelt på navnefest? Skal vitnenes navn føres opp her, eller er det kun barnets navn?

Er det noen som har hatt navnefest som kan skrive noen ord om hvordan de opplevde dagen? Var det en litt høytidelig steming over det hele, eller ble det en litt "lettvint" følelse over det hele..?

Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal også ha navnefest. Har ikke vært med på det før, så jeg er også litt spent, som du. Vi har "utnevnt" fem faddere- de vil ikke ha noen rolle i seremonien eller stå på navnetavlen,men vi vil gjøre et poeng ut av det på festen etter seremonien. De skal selv få velge hva de vil legge i rollen, men for oss er det noen som vi ønsker skal følge litt ekstra med barnet vårt i oppveksten. De vi har valgt er folk som uansett vil ha mye med barnet å gjøre, men vi ville likevel knytte noen spoesielt til barnet.

Har forresten hørt at seremoniene er veldig fine! Vi venter spent...

Skrevet

man har vitner i navnefest ikke faddre

Skrevet

Vi holdt navnefest for begge barna. Som vitner har vi valgt 3-4 av våre nærmeste venner til begge barna . Grunnen er at familie er noe man alltid har, men akkurat disse vennene ønsket vi skulle få ett litt tettere forhold til barna. Seremonien for vår del foregikk i regi av Human-Etisk forbund i Oslo Rådhus. Høytidelig med inngangsprosesjon, tale for dagen, sang og musikk. Til avsluttning var det utdeling av navnetavler. Første gang glemte vi helt å spørre om navnene til vitnene kunne påføres. Neste gang ble alle tre oppført og det gjør jo vitnene litt mer offesielle.

Min mann var vitne til sønnen til en kamerat. Dette var ett litt mindre sted med bare 5-6 barn. Der ble alle vitnenen med opp ved utdeling av navnetavlene og signerte. Mulig at det er forskjellige måter lokallagene praktiserer, men også denne seremonien var høytidelig og en vakker ramme for dagen.

Skrevet

Vi valgte å ikke ha vitner (faddere) til navnefesten vår. Siden de ikke hadde noen betydning for serminien så vi liksom ikke helt poenget.

Vi har mange venner og familie som vi kunne valgt, men siden jeg selv aldri har blitt døpt så har jeg jo heller aldri hatt dette og det er ikke noe savn.

Tanter og onkler og nære venner stiller opp uansett hva vi kaller dem de.

Men angrer for at jeg ikke inviterte noen av vennene våre til festen. Det er jo en hyggelig måte å inkludere dem på. Så neste gang tror jeg ihvertfall de skal bli invitert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...