Gå til innhold

Trenger inspirasjon: hva heter besteforeldrene dine?


Magda73

Anbefalte innlegg

Jeg har sansen for klassisk norske navn og vil gjerne styre unna motenavnene. Derfor oppfordrer jeg til å finne frem navn som ble brukt for 80 år (+ / -) siden.

 

Mine besteforeldre het Nils og Kristine og Sara Katrina og Carl.

Hva med deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine besteforeldre heter/het Ruth Amalie, Gunda Johanna, Erling Jakob og Karl Marensius. Min manns besteforeldre heter/het Ellinor, Aud Annie, Erling og Rudolf Bertini. Noen av disse navnene er jo noenlunde populære igjen, mens andre er av åpenbare grunner ikke så mye brukt lengre. (Barna mine heter ikke Aud, Gunda og Rudolf for å si det sånn). Jeg synes de klassiske norske navnene er mer å finne blant våre foreldre og tanter, sånn som Ellen, Inger, Marit etc.

 

Nils er forresten et flott navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudmund Alexander, Mari Andrea, Finn og et utenlandsk navn som nok ikke faller helt i smak... (noen søsken på samme alder er Gustav, Sigurd, Mary, Eugenie, Gunvor, Ola...)

 

Av oldeforeldre har jeg et festlig: Olava Bertine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene bestefar het Karsten, og det er et navn som jeg synes kunne fortjent å komme litt fram i lyset igjen. Bestemødrene mine hadde ikke spesielt spennende eller vakre navn, og min andre bestefar het Emil, og det er jo blitt et motenavn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er navnene på mine besteforeldre og deres søsken:

 

Ruth, Torvald, Bendik, Sigrid, Wenche, Else, Alvin, Ragna, Gerd, Per, Olav, Anne-Mari, Johan Eivind, Gunda, Dagny, Erna, Kari, Hildur Margot, Karl, Hilbert, Frida, Erling, Alfred, Joakim, Anette, Therese, Ragnhild, Henrik, Hjalmar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tor Ingvard og Herdis Gerd

Magnhild og Leif

Samboer`s:

Sigurd og Dorthea

Margit og Karl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syver Egil(bruker bare egil)

Bjørg Frøydis(bruker bare Bjørg)

Olga

Bjarne Martin(brukte bare bjarne, døde 7 år før jeg ble født var det vel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farmor og farfar hette Aase og Birger Torvald

Mormor og morfar hette Petra Pauline og Egil Johan.

 

Liker selv Egil veldig godt. Men min bror er oppkalt med dette navnet, så jeg vet ikke om jeg blir å bruke det til en eventuell gutt senere.

 

I vår familie har etterkommerne vært veldig flinke til å brukt oppkalling så det er veldig mange navn som går igjen, dessverre. Så om jeg skal kalle opp noen gang så tror jeg at jeg blir å vri litt på navnene. Else ble til Elise på min datter, om dere skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edel og Jens

Asta Louise og Reidar

 

Nevner også navnet til søsteren til mormor som het noe så fint som Margrethe Orsella :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor/morfar:

Jorid Birgitte

Kristian Birger Jan

 

Farmor/farfar:

Alvhild

Oddvar Antonius

 

Søsken til besteforelderene mine:

 

Vesla

Aksel

Ragnhild

Olaug

 

Oldemor: Oleanna

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg fast;

 

Magda Gunnharda og Ole Hjalmar

Magnhild og Conrad

 

Søsken av disse heter bla, Konstanse, Mathea, Hilmar, Magne, Olav, Tordis, Anna, Kjerstina, Hjertrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...