Gå til innhold

Skal jeg stole på jordmor? (litt mer om blodprosent)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg nærmer meg termin, den 5.august, og har blodprosent på 9,5.

Jordmoren min har hele tiden sagt at det har vært ok at blodprosenten min har vært lav, det har den vært gjennom hele svangerskapet. Hver gang jeg har spurt om jeg trengte jerntilskudd har hun sagt at det ikke var nødvendig. Men på siste kontroll var jeg hos fastlegen min fordi jordmor har ferie. Legen var av en helt annen mening, og skremte meg faktisk litt, hun syntes det var uforsvarlig at jeg ikke har tatt jern og mente det kunne være farlig hvis jeg feks blødde mye under fødselen.

Nå er jeg litt lei meg... Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, det er jo så kort tid til fødselen. Fikk ingen resept på noe hos legen men ble anbefalt å kjøpe et reseptfritt jerntilskudd på apotek. Noen som har gode råd til hva jeg kan kjøpe? Og hva tror dere om det jordmoren min har sagt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er i allefall beskjeden at blodprosenten min bør ligge på over 11, går den under 10 måtte jeg starte med jerntilskudd. Du trenger ikke resept på det. Jeg bruker Neo-Fer, flytende. Det gir meg ikke hard mage, som man kan få av tabletter. Bruksanvisning står bak på flasken. Jeg ville nok begynt umiddelbart med jerntilskudd, viktig å ha litt å gå på i tilfelle komplikasjoner ved fødselen!

Synes det er rart at ikke jordmor har reagert på dette, men kanskje greit om du har følt deg i bra form...

Skrevet

jeg trodde det var ferrin eller ferretin prøven som avgjorde jernlageret?

Skrevet

ville ikke fått panikk for en bloprosent på 9,5. jeg har hatt 10 % gjennom de siste 3 mnd og legen har ikke nevnt med et ord at dette høres unormalt ut. det som er viktig er om du føler deg slapp, bleik, svimmel. når det gjelder fødsel så er det normalt av vi mister ca 1/2 + liter med blod det vil si at vi tapper det som vi kan tappe oss til blodbanken ingen store mengder. men ved å ha en lav blodprosent under 9 vil en nok være noe slapp et par dager etter fødselen.

men ta jern tilskudd da vil du få opp blodprosenten. eller spis mye grønne grønsaker :-) + leverpostei

Skrevet

hvis hb din er så pass lav så fatter jeg heller ikke hva jm har tenkt på! du bør absolutt ta jerntilskudd nå, siden du er så nære fødsel skal du ta sterkere tilskudd enn neo-fer. det er bra nok, men ikke så konsentrert. duroferon tabletter selges reseptfritt og anbefales da du litt kjappere må bygge opp lagrene dine. jeg tar det selv nå, og drikker mye apelsinjuise til fordi c vitamin hjelper opptaket av jern! du kan kjøpe olje og drikke for å prøve ikke å bli altfor hard i magen! og spis massevis av svisker og rosiner:-)

hilsen sykepleier og høygravid.

Skrevet

både legen min og jordmoren min har sagt at hvis blodprosenten går under 10, så bør jeg ta tilskudd - så jeg tror nok at legen din har rett! men det kommer jo an på hvordan blodprosenten har vært tidligere, og hvor gode jernlagre du hadde ved første kontroll. hvis jernlagrene dine har vært høye, og blodprosenten har vært fin helt til nå, så tror jeg ikke det er så veldig farlig, og ganske naturlig at jordmor ikke har sagt noe før... men når den er så lav som 9,5 nå, bør du nok ta jerntilskudd, ja!

Skrevet

jeg er også sykeplerier og har fra naturen alltid hat lav blodprosent (høyest jeg har hat er 12%) så jeg er ikke så redd for at dette er farlig. så lenge jeg ikke har symptomer på at jeg har for lav % jeg er ikke svimmel eller noe såndt. har hat et kjempe svangerskap.

Skrevet

under 10 er for lavt! det er jo ikke snakk om noe annet. så lenge hun som du ikke er veldig lav til vanlig, det er jo noe helt annet. det sier hun ikke noe om, og når noen sier de har en hb på 9,5 så reagerer jeg, nettopp fordi jeg jobber innen helsevesenet. og fordi jeg kjenner hvor utenfor jeg selv er blitt med 10,5.

Skrevet

Min er på 9,3 nå..og jeg fikk streng beskjed om å beynne med Ferro-Retard for 3 uker siden..da var den 9.Legen sa i går at den enda er altfor lav.

Gjest Frantic
Skrevet

Ser du har fått mange svar, men jeg vil bare påpeke en liten ting som ikke nevnes: Det er ikke blodprosenten alene som gjennom et svangerskap er bestemmende for om en trenger jern eller ikke, men også jernlageret. Har du et stort jernlager tåler kroppen din en mye lavere blodprosent uten at det gjør noe. Det er helt normalt at blodprosenten går noe ned på slutten av et svangerskap. Er jernlageret derimot lavt eller i nedre grense er det absolutt anbefalt å ta jern når blodprosenten blir så lav. Jeg antar at din lege har oversikt over ditt jernlager (står også på ditt helseskjema), og ville stolt på han om du fikk anbefaling om å ta jern.

Grunnen til at vi gravide ikke skal ta jern uten at det er behov er fordi blodet vårt kan bli "for tykt" til fødselen og gi komplikasjoner som levring og blodpropp.........

Lykke til!

Skrevet

I pensumet mitt fra sykepleier høyskolen står det at det er normalt at Hb går ned mot 9,0. Går det under 9,0 krevers det behandling. Dette er normalt når man er gravid, fordi blodvolumet øker svært mye! Derfor blir prosenten av de ulike stoffene oftest lavere,. Er man derimot svimmel, cyanotisk eller har andre symptomer, bør man starte opp med jerntilskudd. Hvis du får stort jerntap under fødsel, så vil du jo få blodtilførsel! Ikke bruk tid på å bekymre deg for sånnt! Ikke så lenge du er frisk og rask!

Mvh Sykepleier

Skrevet

Tusen takk for alle svar!

Har vært på apoteket nå, og fått et reseptfritt jernpreparat. Tydeligvis har legene litt forskjellig praksis når det gjelder å anbefale jerntilskudd. Greit å vite for oss gravide ;- )

Jeg velger å tro at det går bra med min forholdsvis lave blodprosent, men skal sørge for å få i meg masse leverpostei og grovbrød i dagene frem mot fødselen!

Skrevet

Ja skikkelig forirrende at lege og jordmor ikke er enige. For noen mnd. siden fikk jeg beskjed av legen min å begynne på jern da jeg hadde lav blodprosent. Litt etter var jeg hos jordmor hun sa jeg kunne slutte og at det bare var tull at jeg skulle ta jerntilskudd. Jeg sluttet . Så dro jeg tilbake til legekontroll senere , da hadde blodprosenten min synket enda mer. Jeg fortalte han at jeg haddde fått beskjed av jordmor og slutte. Da ble han skikkelig forbanna og skulle ringe og skjelle ut jordmor. Jeg fikk streng beskjed om at jeg måtte begynne med jerntabelettene med en gang. Blodprosenten min var da 10,9 %

Så hør på legen din du, selv om du har kort tid igjen , start med jern :)

Skrevet

Grunnen til at lege og jordmor har såpass forskjellig praksis, er utelukkende fordi de sitter på ulik type kunnskap! Legen ser deg som en pasient, mens jordmor ser deg som en gravid. For de som IKKE er gravide, er det lavt å ligge under 11.5 i hb, er man derimot gravid, er det ikke unormalt at den går ned mot 9.0 uten at det er noen grunn for å starte behandling. Jordmødre er eksperter på gravide, noe legene ikke er, derfor blir det ulik behandling. Leger med litt mer erfaring, og de som har interesse for svangerskaps faget, vet at det ikke er lavt å ligge på 10.5! Var senest på kontroll idag, da var Hb på 10.3. Legen min, som ER oppdatert i faget sitt sa at det er klinkende normalt, og at jeg trolig har lagt lavere, fordi den normalt stiger nå mot slutten.

Grunnen til at jeg er så skråsikker er at jeg har masse pensum litteratur om svangerskap og fødsel, som både leger og sykepleiere skal ha vært igjennom, der står det godt og logisk forklart hvorfor Hb synker. Man trenger slettes ikke ha lavt jerninnhold for det! Jern er noe annet enn Hb, men lav Hb KAN indikere lavt jerninnhold...

huff.. langt dette her.. ble bare litt dratt med når faget mitt blir diskutert..

Skrevet

Det trodde jeg og. Leste akkurat om det i brosjyren om Ernæring i svangerskapet som staten deler ut... (Bestilte den på nettet et sted...)

Skrevet

Husk å få i deg f.eks. c-vitaminer etc. også - slike ting som kan hjelpe kroppen din til å ta opp jern...

Skrevet

jada, alt det du sier er helt sant!! MEN, om man er trett/svimmel/uvel eller føler annet ubehag så bør man absolutt ta jerntilskudd også som gravid. det er helt normalt at hb verdiene synker hos gravide, nettopp derfor er det viktig at det måles hver kontroll og at man tar forhåndsregler med godt kosthold og ev tilskudd.

har man i tillegg målt serum-ferritin før man er 3 måneder har man sterke holdepunkter for å ta ekstra jern hvis hb synker lenger ut i svangerskapet.

Skrevet

Hb alene gir deg ikke fullgodt svar, du må sjekke Ferritin-jernlagret ditt. Er det lavt kan du trygt starte med tabletter eller mikstur selv om det er kort tid til fødselen.

Grovt brød med leverpostei og ett glass appelsinjuice til er også gode greier:)

Det går nok bra dette her skal du se:)

Skrevet

Mitt hb var på 8.8 ved nest siste kontroll, kjøpte da Hemofer på apotek og tok 3 tabletter daglig(maksdosen) i to uker frem til neste kontroll- da hadde hb gått opp til 10.4 og den overraskede legen ba meg kutte ned til max 1 tablett om dagen. Så begynner du med tilskudd nå tar det neppe lang tid før du har høyere nivå. Ta de alltid sammen med appelsinjuice forresten :).

Skrevet

eg hadde blodprosent på 10,2 og jordmor anbefalte jerntab.

kan anbefale niferex jerntab. på det varmeste...dei tar ikkje på magen. eg ville ha begynnt å tatt nå fordi om du har kort tid igjen.

Skrevet

Heisann!! Nedre aksepterte grense for gravide ligger på Hb under 9g/dl før en begynner å utrede for jernmangelanemi. Hadde du ikke vært gravid hadde denne nedre grensen vært litt høyere. Kalles fysiologisk anemi, og man får som regel ingen symptomer på denne:) Min var vel på 10 sist kontroll. Føler meg helt frisk og rask.

Skrevet

Det er klart du skal stole på jordmor! Hun er spesialist i faget, legen din kan litt om alt.

Sålenge du føler deg bra, ikke er svimmel og uvel, så er det ingenting å fare opp for, og legene anbefaler i hytt og gevær.

Stol på jordmor, hun har nok vært borti en hel del flere svangerskap og fødsler i forhold til hva legen din har. Er du svimmel og uvel, kan det hjelpe å ta jerntilskudd, men er formen bra, så er det ingen vits..

Skrevet

Jeg anbfaler deg å ta AminoJern og c-vitaminer. Ta gjerne mer c-vitamin enn det som er normal dagsdose. Selv tok jeg 200 mg. Jeg tar jern utenom måltidene slik at kroppen bare trenge å ta opp jern og c-vitaminer.

Du bli ikke dårlig i magen av AminoJern. Koffein og kalsium hindrer jernopptak.

Bare begynn nå, så forsetter du etter fødselen. På 6 ukerskontrollen din, sjekker de ferritin og blodprosent. Da får du vite om trenger å fortsette eller kan slutte. Greit med litt ekstra jern åkke som, når man skal amme og greier.

Ikke vær lei deg, vennen. Det går bra skal du se!

Lykke til med fødselen.

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...