Gå til innhold

Flått...? Bør jeg ringe legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tulla fikk et flåttbitt igår. Vi er på Sørlandet, og hun lekte ute på plenen. På kvelden fant jeg en flått som hadde bitt seg fast under armen. Den ble fjernet med pinsett, og har etterlatt et lite rødt merke, som et myggstikk. Merket ser akkurat ut idag som igår - altså som et myggstikk.

Bør man kontakte lege når barnet har fått flått?

Hun er forresten 2 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klippet fra doktor online:

Når søke legen: Ved opptreden av ringformet utslett noen dager til uker etter opphold ved flåttbefengt område, spesielt hvis man har registrert flåttbitt på det stedet der utslettet oppstår. Flåttbitt alene er ikke grunn til å sette igang behandling. Det kan være vanskelig å stille diagnosen i sykdommens tidlige fase. I de senere faser har man god nytte av undersøkelser på organismens spesifikke respons mot bakterien, som utføres i spesiallaboratorium.

Skrevet

Det blir som oftest et myggstikk-aktig merke etter flått, det er ikke så mye å bekymre seg for. Hvis det blir stort, blått, eller ser infisert ut på annen måte bør du gå til legen med det.

Jeg får alltid mye flått på meg, det jeg pleier å gjøre er å dra dem ut med pinsett eller bare med neglene og deretter smøre med Bacimycin (bakteriedrepende krem). Jeg tror jeg må være spesielt interessant for flåtten, jeg får kanskje 20-30 i løpet av en sommer mens samboeren min ikke får noen. Og da er det han som slår gresset på hytta (mens jeg sitter i solstolen :)). Datteren vår har fått to flått i år, så det blir "spennende" å se om hun ligner på meg eller faren sin videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...