Anonym bruker Skrevet 24. juli 2006 #1 Skrevet 24. juli 2006 Grunnen til at jeg spør er at det ser ut til å være ganske stor forskjell på hva man legger i dette idag. Selv er jeg ikke så nøye på det. Vi har tanter og onkler som faddere. Dette fordi de uansett vil være i livet til gutten vår, og vi da føler det er mindre sannsynlighet for at forventningene til foreldre og faddere skal "kræsje" senere i livet. Vi ville ikke ha venner til faddere, da vi har endel skrekk-eksempler på vennepar som har røket uklar med hverandre, fordi fadderoppgavene ikke var snakket gjennom og klarlagt på forhånd!! F.eks forventninger om å ta kontakt så og så ofte, presanger, oppmerksomhet på bursdag/ jul osv. Som sagt, vi bryr oss ikke så mye om dette. Gutten vår ser fadderne sine ganske ofte uansett, og noe bursdag eller jul har det ikke vært siden dåpen..... Interessert i å høre andres historier )
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2006 #2 Skrevet 24. juli 2006 Ser ut som om veldig mange holder dåp for å få gaver til ungen og ikke fordi de vil ar h*n skal vokse opp i kristen tro. Vi valgte derfor å ikke døpe barnet vårt og lar det heller bli opp til henne når hun blir større og kan ta ett valg på egne veine.
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 24. juli 2006 #3 Skrevet 24. juli 2006 Forventer vel egentlig ikke så mye av fadderne, de har kontakt med gutten og kjøper julegave og bursdagsgave til han er liksom nok.. Jeg vil ikke forvente at de skal gjøre så veldig mye mer enn det. Jeg er selv fadder til to barn, og gjør heller ikke mye mer enn det.. Tror dette er greit for alle parter i mitt tilfelle i alle fall... Vi har min tante og onkel til gudforeldre (de er innom litt oftere, følger med gutten og kjøper gaver til han litt oftere), og venner som faddere.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2006 #4 Skrevet 24. juli 2006 Nei, forventer ikke noe egentlig. Hadde dåp pga at det er lettere å velge borgelig konfirmasjon når du ER døpt, enn å velge kristelig konfirmasjon når man IKKE er døpt. Fadderene er jo bare vitner, så det er nå mest bare den dagen, ja så får de gave på bursdag og jul, men fadderene vi valgte hadde uansett gitt jule og bursdaggave........er tanter og okler osv.
Lilla`83 *snuppa & snuppen* Skrevet 24. juli 2006 #5 Skrevet 24. juli 2006 forventerr vel egentlig ikke noe spes... ikke tankt noe særlig på dette.. men regner med at de stiller opp på bursdager og andre "viktige" dager.. får julepresang og at de kanskje kan passe de litt!?? ;o)
84 mamma Skrevet 25. juli 2006 #6 Skrevet 25. juli 2006 Me og har valt tanter og onkler som faddrar til barnet. Eg vil ikkje seia at eg forventar så mykje av dei. Forventar ikkje presangar og slike ting. Etter mi mienig er det mykje betre at faddrane tar seg litt av barnet, når barnet vert større kan dei ta barnet med seg på dagsturer og slike ting ein gong iblandt. Det er viktig for barnet å ha vaksne rundt seg. Men sidan me ahr valt tanter og onklar (til barnet) til faddrar kjem me til å sjå mykje til dei. Men her er det som med alle andre ting veldig store forskjellar på kva me meinar og gjer.
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 25. juli 2006 #7 Skrevet 25. juli 2006 Vi hadde dåp av den enkle grunn at det er tradisjon i min og sambo sin familie, vi er ikke kristne, men vi har kristne besteforeldre som satt veldig stor pris på at hun ble døpt i kirka.. Det jeg forventer av faddere er at de stiller opp for hun seinere i livet når hun trenger det.. Forventer ikke dyre gaver til hun og slikt, da kan de heller tilbringe tid sammen med hun en å "kjøpe" seg bort.. Er veldig fornøyd med 3 av fadderene for i ettertid har vi skjønt at det kun er 3 av dem som kommer til å stille opp, men til gjenngjeld så stiller de veldig godt opp for hun om det er noe... Vi har valgt 2 kompiser av sambo og søstra til sambo og ei venninde av meg som faddere og storesøstra mi er gudmor..
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2006 #8 Skrevet 25. juli 2006 Ser ut til at de fleste ikke legger så mye i denne oppgaven og at den kontakten faddere og fadderbarn har, hadde de hatt uansett. Har jeg forstått riktig?? Vi har et vennepar som ikke lengre er på talefot med den ene fadderen fordi hun "sluttet å ta kontakt med fadderbarnet sitt", som de sier. Dvs mor og far forventet at fadder skulle komme innom hvertfall hver uke, da dette ikke skjedde røk de uklar. Skal sies at mor og far ikke har gjort særlig mye for å holde kontakten med fadderen heller. Syns det er å kreve litt mye å forvente at fadderen skal "stå på pinne", mens foreldrene ikke trenger å gjøre noe for å holde kontakten.... Å kunne se seg selv litt utenifra hadde ikke vært en dum egenskap i dette tilfellet!!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2006 #10 Skrevet 25. juli 2006 forventer at de er der for oss og veslegutt! Noen vi kan stole på at gjør det beste for at deres deltakelse hjelpe veslegutt til en bra og trygg oppvekst!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå