fru <3 Skrevet 24. juli 2006 #1 Skrevet 24. juli 2006 Hei, noen som har gått ned i vekt etter at de sluttet å amme barnet sitt?? Ammer og går ikke ned i vekt, har en liten på 12 uker så jeg "hører ikke til her" egentlig.. men lurte på om noen hadde noen "trøstende svar" å komme med her på 1 - 2 år...
-Petrine- Skrevet 24. juli 2006 #2 Skrevet 24. juli 2006 Jeg begynte ikke å tape vekt ved amming før min jente var ca 3-4 måneder. De to første ukene etter fødsel gikk jeg ned 20 kg. De fem siste tapte jeg fra hun var 3 mnd til hun ble 6. Alt håp er ikke ute :-) Jeg trillet laaange turer hver dag, var ute å gikk i 1,5 timer. Det har sikkert hjulpet det også. Spiste ikke veldig magert, men var bevisst på hva jeg puttet i munnen.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2006 #3 Skrevet 24. juli 2006 Jeg ammer fremdeles en 1-åring, og blir feitere og feitere. Skjønner det bare ikke. Nå skal jeg ut og kjøpe softis!
dinforalltid Skrevet 24. juli 2006 #4 Skrevet 24. juli 2006 Ikke her, men motsatt. Har ammet kun en gang pr dag i snart tre uker, og har gått opp tre kg. Men jeg gikk ned til under utgangspunktet mens jeg ammet, så kanskje det er håp og omvendt for deg? La oss håpe det.
heleneogde2gutta Skrevet 24. juli 2006 #5 Skrevet 24. juli 2006 hei du, ja- jeg gikk ned i vekt først etter at jeg sluttet å amme. gikk ned endel rett etter fødselen (alt vannet). så gikk jeg opp mens jeg ammet. Jeg gikk mye tur og alt det der, men spiste mye godteri....brukte sukker for å føle meg våken ( har jeg tenkt på i ettertid) så ja- det er håp! dessuten må man være aktiv på en helt annen måte med litt større barn....
Sophie juli 2005 Skrevet 24. juli 2006 #6 Skrevet 24. juli 2006 Jeg raste ned i vekt etter fødselen og er nå ti kilo mindre enn da jeg ble gravid. Flaks! Har hatt fokus på sunnere kosthold for å holde energinivået oppe (Og jeg som trodde at amming var avslappende. Det er jo dødsslitsomt!) + lille gullet har alltid sovet best i vogna, så det har blitt lange turer hver dag. Har lest at nyere forskning viser at det er en myte at man går ned i vekt av selve ammingen - dette kan sikkert diskuteres lenge :-) Uansett, den ufattelig kjedelige kombinasjonen av sunn kost og nok trim er i alle fall en sikker vinner.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2006 #7 Skrevet 24. juli 2006 Amming har aldri hjulpet meg ang vekttap :-( Jeg meldte meg på Grete Roede og gikk ned 9 kg etter første svangerskap. Nå 1 år etter at tulla nr 2 ble født disser kiloene på nytt. Jeg mangler fullstendig motivasjon til å komme i gang med noe som helst. Hadde håpet sommeren skulle gi meg en dytt, men den gang ei....Nå setter jeg min lit til høsten....:-)
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2006 #8 Skrevet 24. juli 2006 Mitt raad er aa slutte aa stresse. Du har et lite barn, vekttap kan du konsentrere deg om senere!
Gjest Skrevet 25. juli 2006 #9 Skrevet 25. juli 2006 Ting tar tid, og det er ikke bra å rase altfor fort ned i vekt heller. Jeg gikk sakte nedover; 5 mnd før jeg var tilbake i normalvekt. Ikke stress, det kommer nok..
Forskeren Skrevet 25. juli 2006 #10 Skrevet 25. juli 2006 Ja, jeg begynte ikke å gå ned i vekt før jeg sluttet å amme. Det sies jo at amming er slankende, men ikke for meg. Jeg sluttet å amme da hun var 13 mnd og et par mnd etter det var jeg nede i "før-gravid"-vekt. I hele ammeperioden var jeg ca. 10 kg for mye (la på meg 18 kg totalt i svangerskapet, gikk ned de første 8 kg ganske raskt etter fødsel - ungen m.m veide jo også litt...)
Snøfnugg75 Skrevet 25. juli 2006 #11 Skrevet 25. juli 2006 Eg er tre-fire kg over der eg var før eg var gravid. Jenta mi er 13 mnnd og eg ammar. Eg er aktiv og et sunt, så eg fattar ikkje greia... Tar gjerne i mot råd!
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2006 #12 Skrevet 26. juli 2006 huff .. har vel ikke så mange trøstende ord til deg , men kan likevel fortelle om min erfaring .. under svangerskapet la jeg på meg kun 6,2 kg og var superfornøyd da jeg hadde vært hjemme i en uke og vekta viste 1 kg mindre enn da jeg ble gravid.. men det varte ikke lenge.. etter et par mnd med amming var det rett på minipiller og vekta føk 7 kg til himmels (helt pyton) dette var minipiller som man faktisk ikke skulle kunne legge på seg av.. nå er snuppa akkurat fylt et år og jeg har ikke klar å gå ned mer enn 1 kg av de syv.. så ammingen har ikke vært helt bra for vekta mi, eller om det er minipillene , det vet jeg rett og slett ikke, men vet at min mor heller ikke tok av seg under amming. de som har greie på det sier at det skal stabilisere seg etter et par mnd med amming, det gjorde det ikke for min del. grunnen til at jeg egentlig tror det er ammingen , er ; for noen år siden så ammet jeg like lenge som denne gangen (barna sluttet av seg selv da de var 11 mnd) og jeg begynte ikke å gå ned i vekt før det var gått en stund etter at jeg sluttet med å amme. nå er det en mnd siden jeg sluttet sist , og håper inderlig kiloene snart slipper taket .. lykke til til deg ...
ennaH Skrevet 27. juli 2006 #13 Skrevet 27. juli 2006 Jeg gikk ikke ned i vekt de første månedene. Men så begynte vekta å rase nedover. Det hører med til historia at jeg gikk lange turer hver eneste dag. Samt amma omtrent døgnet rundt. Det er i alle fall ingen grunn til å slutte å amme for å gå ned i vekt! Amming krever like mye kcalorier som en daglig joggetur. Ta da heller joggeturen i tillegg til amminga - så får du dobbelt opp. Vit imidlertid at det ikke anbefales å gå ned i vekt mens man ammer. Når du forbrenner lagret fett, frigjøres det tungmetaller og andre lite gunstige stoffer. Disse går over i morsmelka. Så ideelt sett skal man ikke slanke seg før man slutter å amme.
ennaH Skrevet 27. juli 2006 #14 Skrevet 27. juli 2006 Du trenger hjelp til å lære å akseptere deg selv. Det er slett ingen grunn til å være stolt av at du ikke gikk opp mer enn 6,2 kilo under svangerskapet. Medisinsk er det slik at dersom du ikke går opp minst 7 kilo, innebærer det alvorlig risiko for at babyen ikke får nok næring. Kvinner SKAL legge på seg under svangerskapet. De ekstra kiloene (etter fødsel) er opplagsnæring som skal gå med til amming. Veide du 1 kilo mindre enn før graviditeten etter en uke, har du ikke noe ekstra å gi til babyen din gjennom morsmelka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå