Gjest Skrevet 24. juli 2006 #1 Skrevet 24. juli 2006 Liker barna deres kjøtt? Jeg har en gutt på 16mnd som ikke vil spise kjøtt. Er ikke sikker på om han ikke klarer å tygge det eller om han ikke liker smaken. Hvilken type kjøtt gir dere? Er ikke så lett å tygge biffen akkurat.
1stor1liten =) Skrevet 24. juli 2006 #2 Skrevet 24. juli 2006 her er snuppa 14 mnd. hun spiser alt. har ikke gitt henne biff, men kokt oksekjøtt, kylling, laks. o.l.
Aubergine Skrevet 24. juli 2006 #3 Skrevet 24. juli 2006 Prøv å kjøre et biff-stykke i foodprosessoren, sammen med et eller annet "sappy", O.K., det ser litt sykt ut med oppkverna biff, men da ser du jo raskt om det er smaken eller konsistensen han ikke liker. Jeg pleier noen ganger å gjøre dette, og lillegutt eeelsker alt, (men han er jo et skikkelig matvrak og).
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2006 #4 Skrevet 24. juli 2006 Jeg er tilhenger av å la barna selv velge hva de skal spise, og jeg ville derfor aldri drømt om å mose eller kverne matvarer for å endre teksturen. Fortsett med å tilby ham kjøtt og lignende, men ikke ta det så tungt hvis han ikke vil ha. Det kommer sannsynligvis en dag da han er klar for kjøtt også. Anbefalingen min er å gi ham strimler/stykker som han kan holde og bite i selv. La ham tygge og suge på kjøttet, og selv oppleve smaken og teksturen. Mine barn har selv regulert matinntaket sitt siden de ble introdusert for fast føde etter 6 måneders alder. Jeg er veldig glad for å kunne konstatere at de nå er "altetende", og at de i 90% av tilfellene instinktivt velger det sunne alternativet fremfor det usunne. La barnet selv får styre når det er klar for å spise kjøtt.
-Petrine- Skrevet 24. juli 2006 #5 Skrevet 24. juli 2006 Ja, hun er egentlig ganske glad i kjøtt. Jeg har gitt pølse (grillpølse go og mager, uten melk). Hun er veldig glad i kjøttboller (hjemmelagede), de sitter hun å spiser med hendene. Hun er også glad i ulike pastasauser med kjøttdeig eller skinke i. Gir henne ikke helt kjøtt, alt moses endten på forhånd eller etter at det er kokt. Pasta, grønnsaker og potet trenger vi ikke mose lengere, helt kjøtt blir for vanskelig å tygge. Når det gjelder fisk spiser hun bare torskefilet. Laks liker hun ikke. Andre fiskeprodukter som er bearbeidet inneholder som regel melk, så det holder vi oss langt unna.
moota m storebror&lillebror Skrevet 24. juli 2006 #6 Skrevet 24. juli 2006 Jenta mi er godt 14 mnd og vil heller ikke ha kjøtt. Men hun spiser skinke og servelat og annet kjøttpålegg. Og så spiser hun litt pizza, lasagne og kjøttdeig og spagetti. Det synes vi fungerer helt greit. Hun har jo ikke så mange tenner å tygge sånn med enda heller, så det kommer vel kanskje litt mer når hun får flere tenner.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2006 #7 Skrevet 25. juli 2006 min gutt på 16 mnd er veldig glad i kjøttkaker,pølser,karbonader,koteletter,finnebiff...egentlig det meste.Jeg skjærer spesielt kotelettene og biffkjøtt opp i små biter da det kan være vanskelig å tygge..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå