m-mamma Skrevet 24. juli 2006 #1 Skrevet 24. juli 2006 Lillegutt er ingen michelin-mann. Helt fin, men likevel så pass tynn at jeg tror han kan ha godt av litt mer snart. Virker som han får nok mm altså, men jeg har en sånn følelse av at han kommer til å like litt mer mat. Er oppe og ammer en gang om natten, så tenkte kanskje at jeg snart begynner med litt tynn grøt på kvelden. Han er nå 14 uker drøyt.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2006 #2 Skrevet 24. juli 2006 Så lenge han er fornøyd og følger kurven sin, er det unødvendig å gi annet enn mm. Selvfølgelig ville han nok likt å få smake, alt går jo i munnen på sånne små. Så lenge HS mener han får nok, så hold deg til mm. De anbefaler jo fullamming til 6 mnd og det er nok ikke uten grunn. Jeg fullammet til 6 mnd, han er nå 8 mnd og får alltid pupp før annen mat (for å opprettholde melkeproduksjonen). Han legger fint på seg og har ikke vært syk en eneste dag.
Ranveig R Skrevet 24. juli 2006 #3 Skrevet 24. juli 2006 Så lenge guten legg på seg som han skal og helsesøster er fornøgd med utviklinga hans er det ingen grunn til å gje han anna enn morsmelk før han er 6 mnd gamal. Det er anbefalt å fullamme til 6 mnd. Viss han derimot ikkje legg på seg ordentlig kan du i samråd med helsesøster/lege begynne å gje litt velling/graut frå han er 4 mnd gamal. Det er ikkje anbefalt å begynne med fast føde av noko slag før 4 mnd. Det er for øvrig meir vanleg å amme ein gong om natta enn å ikkje gjere det når babyen er så liten. Det vanligaste er å nattamme til ca 6 mnd. Så for å svare på spørsmålet ditt: Vi begynte å gje lillegut gulrotpuré (som var det første måltidet han fekk utanom morsmelk) då han var 6 mnd gamal.
Line_78 Skrevet 24. juli 2006 #4 Skrevet 24. juli 2006 Hei! Vi begynte med litt smaksprøver noen dager før gutten vår ble 6 måneder, nå er han 6,5 måneder og får litt frukt på dagen, og en liten porsjon grøt + litt frukt på kvelden (spiser ikke så mye fast føde enda). Å amme bare en gang i løpet av natta høres ut som skikkelig luksus, det har vel knapt nok skjedd her ;-) Tror ikke det i seg selv betyr at han trenger fast føde, er vel helt normalt med nattamming den første tida. Noen babyer trenger mer mat før de er 6 måneder, men generelt er det jo anbefalt fullamming til 6 måneder. Så du må vurdere om han legger på seg greit, og virker å trives. Tror som sagt ikke en amming i løpet av natta betyr at han har behov for mer mat, så ut fra det du forteller her høres det jo ut som om han har det bra med bare MM. Men dere kjenner jo gutten deres best, så til syvende og sist er det jo dere som foreldre som må ta avgjørelsen.
Gjest Skrevet 24. juli 2006 #5 Skrevet 24. juli 2006 At du må amme bare en gang på natta enda han er bare 14 uker er jo et godt tegn på at han får nok med bare puppen da, så så lenge han følger kurven sin er det ingen grunn til å starte med fast føde så tidlig.
m-mamma Skrevet 24. juli 2006 Forfatter #6 Skrevet 24. juli 2006 Dere har nok rett! HS burde jo ha nevnt noe dersom hun mente han var for tynn. Og det er ikke meg i mot å stå opp en gang om natta, det går veldig fint. MM er jo klart det sunneste de kan få. Noen som gir vann på flaske da? Hører så mye forskjellig ang det.
Luca Skrevet 24. juli 2006 #7 Skrevet 24. juli 2006 Hadde ikke gitt noe annet enn mm på en lang stund enda. Det anbefales kun mm de første 6 mnd, hvis babyen får mme kan man begynne såvidt ved 4 mnd hvis behov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå