lifa og Eline Skrevet 23. juli 2006 #1 Skrevet 23. juli 2006 Ettersom du har holdt på en stund med tillvenning av mat. Hvor mye frukt gir du i løpet av dagen? Jeg har gitt ca. 2 cm banan jeg har most og blandet med litt vann for å få litt tynnere konsistens. Har prøvd eplemos i dag og da ble dte vel ca 3-4 fulle teskjeer. Får grøt av 1 dl vann 1 gang om dagen. Har gitt det en ukes tid og spiser opp ca 1/3-3/4 deler av porsjonen. Når du begynnte med grøt/middag ga du samme tid på dagen? Vi har variert litt noen dager på formidagen og andre på sent ettermiddag. Har ferie så rutiner vi ikke har fra før er det vanskelig å komme inn i. Stort sett fungerer bare kveldstell rutinen her i huset blir tatt på samme tid omtrent. Nå er vi inne i en periode igjen der det sovnes av puppen igjen. Fryktelig dårlig uvane.
ettbarnsmammaen Skrevet 23. juli 2006 #2 Skrevet 23. juli 2006 For å ta grøten først: Dere er jo godt i gang! Jeg begynte med å gi grøt om kvelden for å få i henne litt ekstra. Hadde litt lite melk. Hos oss gikk det over en måned før jeg begynte å få i henne noe som monnet. Nå tar hun mellom 40 og 80 ml. Fikk i henne mye i dag. Gir også grøt på formiddagen nå. Også der varierer det veldig hvor mye hun spiser. Frukt: Jeg begynte med most banan på samme tid som jeg begynte med grøt. Prøvde banan alene og i grøten. Most banan har, siden jeg var baby, vært min favoritt, så jeg tok det for gitt at det skulle bli hennes også. Men, jeg tok nok feil. Merket etter hvert at hun egentlig ikke var så glad i banan. hadde en periode ferske aprikoser i huset som jeg lot henne smake på. Hun likte amaken. Jeg rev litt og ga henne det. En dag fant jeg på å ha litt i grøten. Og det likte hun godt! Nå kjøper jeg Nestles aprikos med pære på glass som jeg blander i grøten hennes, Det liker hun! Og det er faktisk det hun får av frukt for tiden. Fikk prøve en fruktmos hos en annen baby i går, men den likte hun ikke. Den mosen er forresten billig på Rema 1000. Koster bare ca. fem kroner. Tenkte jeg skulle prøve med litt banan igjen snart. Smaken kan vel endre seg!? Sovne ved puppen: Nussa mi sovner ofte ved puppen om kvelden, og det synes jeg er koselig og helt greit. Problemene kommer de kveldene det ikke er nok melk der slik at hun ikke får i seg nok til å bli mett. Da sovner hun ikke. Prøver nå å venne henne av med å sovne ved puppen på dagtid. Når legger Eline seg? Sovner hun fort?
lifa og Eline Skrevet 23. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 23. juli 2006 Det å få i Eline mat har ikke vært noe problem. I går når jeg skulle gi grøt sen ettermiddag/kveld satte jeg henne i vippestolen satte på smekka, når hun ser jeg kommer med skålen( en annen enn hun var vant med) åpner hun munnen på vid gap før jeg i det hel tatt kommer bort til henne. Så her ser det ut som hun er veldig glad i andre ting enn bare pupp. Vet at du har hatt store problemer med at din har sovnet ved puppen, det har Eline gjort hele tiden også men ikke i så stort omfang som din. Men for øyeblikket sovnes det til pupp både på formidagen og på kvelden. sover stort stt bare 1 noen ganger 2 ganger om dagen. Men i går gikk det plutselig opp fo meg når det avr pupp kl. 19.30, og så 20.50 ( i håp om at hun skulle sovne) plutselig begynnte hun å hylskrike litt over kl.21. og da nektet jeg å dra frem puppen igjen men når kl. var 21.30 måtte jeg gi meg da sovnet hun ved puppen. Eneste rutinen vi har er at kveldstellet skal taes kl. 19. og da er det i seng rett etter neste amming. noen ganger har det fungert andre ganger ikke. Stort sett skjer det melllom 19.30-20.30. Nå har vi hatt en uke med ferie (3igjen) og ser at det er vanskelig å få til rutiner og søvn når vi er på hytta. Det er av en eller annen grunn enklere hjemme. Tenker litt at det kanskje kan være varmen også som gjør at det er vanskelig med soverutiner på kvelden nå. Ser i hvertfall at til høsten må vi få inn skikkelige rutiner og stå opp senest kl. 8 om morgenen, uansett hvor sent det ble dagen før. Natten til Eline er 11-12 timer. Da først er hun utsovet og 2,5-3 timer etter at hun har stått opp er det på tide med formidagsvil. Huff dette ble vist litt langt, men håper å kiunne utveksle litt erfaring med deg ettersom jeg vet at jenta di bare er noen uker eldre enn min.
lifa og Eline Skrevet 23. juli 2006 Forfatter #4 Skrevet 23. juli 2006 Jeg må jo flire litt over dette mat styret med at disse jentene våre sovner ved puppen og alt sytret du har har med å få i henne mat. Din har gått mest opp i vekt og er lang og fin. Eline var bare 6200 på 5. mnd kontrollen og 65,5 cm. lang. Med andre ord en lettvekter. Men akkurat passe synses mammaen og pappaen.
ettbarnsmammaen Skrevet 23. juli 2006 #5 Skrevet 23. juli 2006 Ja, greit å utveksle erfaringer. Her soves det et par ganger om dagen. Ofte ikke mer enn en halv time. Det hender hun slår til og sover et par timer. Det er stort sett hvis jeg har det litt travelt. Sent på ettermiddagen blir hun ofte også trøtt, men da er det som regel litt tidlig med kveldsstell. Hun får seg ofte en liten dupp da. Prøver å skyve kveldsstellet fremover slik at vi kan få henne i seng ved sjutiden. Det beste vi har klart hittil er litt over halv åtte. Det har vi klart et par ganger, den ene var i dag. Den siste tiden har vi hatt et par lange, slitsomme kveldsseanser på over to timer. (Kan ha vært varmen.) Men i dag har jeg vært flink til å ta tegnene når hun har virket trøtt og fått henne til å sove flere ganger UTEN PUPP! Wow!!! Er riktig stolt. Den ene gangen måtte jeg riktignok gå en times tid før hun roet seg, men allikevel,,,,, Når jeg nå snakker om å sovne ved puppen, snakker jeg om vanlig soving. Den sovingen hun bedrev da hun var mindre, er det slutt på . Heldigvis!
lifa og Eline Skrevet 23. juli 2006 Forfatter #6 Skrevet 23. juli 2006 Ja, det er forskjell på soving ved puppen nå og tidligere. De første mnd. våknet hun når jeg la henne ned, mens nå sovner hun skikkelig. Hvis det ers ent på ettermiddagen får hun ikke lov å sove men da må jeg bare være hard å ta henne opp for å rapa og da våkner hun. Sover veldig lett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå