Anonym bruker Skrevet 23. juli 2006 #1 Skrevet 23. juli 2006 Jeg har bestemt meg for at hvis ting ikke bedrer seg her hjemme fremover nå, så flytter jeg fra samboer. Gav ham ultimatum i helgen om enten samlivsterapi eller brudd, og jeg har nå gjort mitt ytterste for å redde forholdet. Funker det ikke og blir bedre, da er det ikke mer jeg kan gjøre. Helt ærlig, tror jeg ikke det vil funke. Og jeg vil ta mine forhåndregler for å ikke stå fullstendig handlingslammet og uvitende den dagen et brudd evt. er faktum. Så, da spør jeg dere: Hvordan går jeg frem egentlig? Hvem kontakter jeg og hva søker jeg om? Jeg aner jo faktisk ingenting jeg... Barnet begynner i barnehage 1. august, forhåpentligvis flytter jeg ikke før det, men man vet jo aldri. Og jeg vil gjerne ordne med delt omsorg, dvs. ha barnet annenhver uke. Han er en veldig flink pappa nemlig, i det minste.. Jeg er fortsatt hjemmeværende, men er registrert som selvstendig næringdrivende (har vært det siden før fødselen også). Jobber dog kun freelance innimellom foreløpig, da barnet vårt ikke er 1 år enda. Mulig skole til høsten/vinteren.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2006 #2 Skrevet 23. juli 2006 Glemte forresten å spørre hvordan jeg gjør det i forhold til selve flyttingen, jeg har jo ikke råd til å betale depositum eller husleie så lenge jeg er uten fast jobb....finner jeg en leilighet, og søker om støtte eller?
Gjest marie-s Skrevet 23. juli 2006 #3 Skrevet 23. juli 2006 Vel om dere skal ha delt samvær er du ikke å regne for aleneforsørger og får dermed ikke noe støtte fra trygdekontoret. Mulig du kan søke sosialkontoret om støtt frem til du er i jobb igjen, her kan også søke om en garanti for depositumet. Ellers så er ikke banker heller så vanskelig med å låne ut penger til et depositum, er ikke så stort beløp det er snakk om. Men tenk nøye gjennom det der med delt samvær, kanskje lese en tråd lenger nede her om nettopp det der.
spix Skrevet 23. juli 2006 #4 Skrevet 23. juli 2006 Hei! For at du skal få støtte fra trygdekontoret må du ha ungen minimum 60% av tiden. Da kan du få dekt 64% av barnehage, max ca 9000 i os tror jeg og dobbel barnetrygd.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2006 #5 Skrevet 23. juli 2006 Har hørt at familievernkontor ikke anbefaler delt samvær 50/50 hos barn under 3 år fordi det blir for rotløst for dem. En uke for et barn på ett år er en evighet..
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2006 #6 Skrevet 23. juli 2006 Ok, hvordan er det vanlig at man deler omsorgen for barn på den alderen da? Vet jo ingenting jeg....men hvis jeg da blir stående med størst del av omsorgen nå mens hun enda er liten og får støtte slik at jeg har noe å leve av, så vil jeg jo innen hun er stor nok til delt omsorg ha både fast jobb og inntekt uansett! Så det høres forsåvidt greit ut. Og dette med flytting....lønner det seg å være ute i god tid med å finne nytt sted å flytte inn, slik at man får støtte til å flytte? Koster jo en del med depositum, første husleie og eventuelle nye ting man trenger..
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2006 #8 Skrevet 23. juli 2006 Herregud, skjerp deg litt....skal jeg liksom ut og jobbe og gå på skole og være aleneforsørger for et barn på under ett år???? Jeg skal utdanne meg mer FOR Å FÅ EN ÅLREIT JOBB og en god nok inntekt til å kunne ta vare på både meg selv og barnet i mange år fremover!! Enten svarer du noe konstruktivt, eller så foreslår jeg at du tier stille. Og til din informasjon, så jobber jeg faktisk de gangene jeg har anledning allerede, men det blir ikke spesielt mye så lenge jeg har en samboer som aldri er hjemme og kan ta seg av babyen vår. Og som du sikkert vet, så kan ikke så små barn være alene hjemme.
puskiluska Skrevet 24. juli 2006 #9 Skrevet 24. juli 2006 Kan ikke du finne en tråd på kranglesiden istedenfor å komme med sure oppstøt her inne. Hovedinnlegger prøver faktisk å løse livets utfordringer på en mest mulig konstruktiv måte. Ha en fortsatt strålende dag!
Snart_tenåringsmor Skrevet 24. juli 2006 #10 Skrevet 24. juli 2006 Hvis det nå først er så galt at samlivet føles uutholdelig, holder jeg med deg i å gå i fra hverandre. Og når man da først er så uheldig å komme i den situasjonen er det jo kjempebra at vi har dette trygdesystemet i Norge - som gjør at vi alenemødre kan få en utdannelse - slik at vi får en jobb som gjør at vi kan forsørge barna våre. Hvis jeg var deg ville jeg hatt vanlig omsorg frem til barnet er 3 år. Dvs. annenhver helg, og en ettermiddag, evt. natt i uka. Da får du overgangsstønad som er ca 9600,- før skatt, dobbel barnetrygd, bidrag fra far og småbarnstillegg frem til barnet er 3 år. Du får dekt skole i 3 år, men kan utvides til 5 år dersom du er under nødvendig utdanning. Dvs at du får dekt barnehage (64 %), reise til og fra, utdanningsstipend til bøker og evt. skolepenger, men der er det et maksbesløp. Husker ikke hvor høyt det er... I tillegg kan du søke om moderasjon i barnehagen, slik at du i utgangspunktet ikke betaler NOE for å ha barnet i barnehage. Så kan du søke om bostøtte, og med overgangsstønad som inntekt får du det, så fremt du ikke sitter med utbetalt leilighet uten husleie da :-) Selv har jeg 6500 i boutgifter, og får 3300 i bostøtte. Hvis du skal ha hjelp til depositum tror jeg kanskje banken er lurest. Støtte til å flytte må du evt. få på sosialkontoret, men der tar jo alt lang tid (spørs forresten hvor du bor da). Håper det var litt til hjelp :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå