Anonym bruker Skrevet 21. juli 2006 #1 Skrevet 21. juli 2006 Hva er det, og hva er oppfølging om det er for høyt?
aniamund Skrevet 21. juli 2006 #2 Skrevet 21. juli 2006 Hei,det er om du har litt sukker i urinen din under graviditeten og er du da littovervektig i tillegg tar dem en glukosetest-den tester om du har diabetes i svangerskapet.Det er ett lite stikk i fingeren og svaret får du på noen minutter.Er det høyt får du nok oppfølging og diett.Men kan hende du hadde spist mye-drikket mye med sukker i kvelden før urinprøven og da slår det fort ut-men du blir sjekka og fulgt opp godt ja.
Det ble en Augustgutt:-) Skrevet 21. juli 2006 #3 Skrevet 21. juli 2006 Det har ikke noe med om man er overvektig å gjøre, men om du har sukker i urinen..Glukosemåling er slik; du må komme fastende til sykehuset, de tar så et blodsukker på deg. Så får du noe veldig søtt du skal drikke, deretter må du sitte å ta det med ro i 2 timer. Da blir det gjort et nytt blodsukker, for å se om du har for høyt..Har du det, må du følges opp tettere, med diabetessykepleier. Det har litt å si med at det ikke er bra for ungen, som kan få hypoglykemi rett etter fødselen, slik at den må på barneavdelingen for å få næring med en gang, for å stabilisere beibiens blodsukker..Dette er for at når man kutter navlestrengen må bebin starte med insulinproduksjon selv, som mor har gjort for beinin(gjennom morkaka) hele sv.skapet. Pluss at disse barna ofte blir større enn normalt også!!! Jeg skal til glukosemåling mandag og er veldig spent:-(
-MtG- Skrevet 21. juli 2006 #4 Skrevet 21. juli 2006 Jeg tok sånn glukosetest for noen uker siden. Hadde ikke sukker i urinen, men var overvektig før jeg ble gravid. Jeg måtte komme på fastende mage. Så målte de blodsukkeret før jeg måtte drikke masse sukkervann. Så måtte jeg sitte å vente helt stille i to timer før de målte blodsukkeret igjen. De tar vel testen for å finne ut om de har stor sjans til å få svangerskapsdiabetes. Svangerskapsdiabetes er mest vanlig hos overvektige.
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 21. juli 2006 #5 Skrevet 21. juli 2006 Jo, det kan ha med å gjøre at man er overvektig... Der er flere grunner til at man blir testet... Enten sukker i urinen, eller at man har høy BMI, eller av andre grunner er i risiko-gruppen for svangerskaps-diabetes... De anbefaler alle med bmi over...hmmm,- var det 30(?) å teste seg uansett om der er sukker i urin eller ikke,- men det er helt frivillig. Jeg ble testet pga overvekt, alle andre prøver er helt normale og fine hos meg, fint blodtrykk, ikke antydning til sukker i urin etc..Heldigvis var glukose-belastnings-testen tipptopp også. På Haukeland i Bergen var det ihvertfall slik at man sa ifra om at man skulle ta testen oppe på en avdelig rett før man tok første prøven, for hvis den var positiv(- reslutatet fikk man 10-15 min etter siste blodprøven var tatt), så fikk man samtaler med leger sporenstreks etterpå . Oppfølgingen virket veldig gjennomført og grundig etter hva jm fortalte meg før testen... Møte opp på fastende mage siden midnatt , ta en blodprøve ( i armen hos meg i allefall) ,drikke to glass druesukker/vann ( det anbefales visst å blande litt sitrondråper i for bedre smak ) , sitte stille i to timer,- så ta med deg selskap og/eller bok.... Så ny blodprøve ( igjen i arm på meg) .... Så løper man til kantinen og kjøper seg et rundstk mens man venter på resultet ;P Tro meg,etter to timer med bare sukkerlake-smak i munnen og den lett kvalmende følelsen,- så var det rundstk det beste i verden
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 21. juli 2006 #6 Skrevet 21. juli 2006 resultatet* Litt for vandt til å taste engelsk,ja... kremt
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2006 #7 Skrevet 21. juli 2006 Og oppfølgingen om det blir for høyt, er å se til at du får et litt bedre kosthold med god og balansert næring. Spise ofte og lite for å holde et stabilt blodsukker, kutte ut sukker i kosten. Etterhvert vil du kanskje gå ned i vekt, om du er overvektig. Er du gravid, blir du kanskje slankere enn du var før fødselen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå