Gå til innhold

Hvordan overlevde folk før i tiden? (LANGT)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på dette om hvordan folk overlevde før i tiden, når det gjelder min generasjon, mine foreldre sin generasjon og til og med mine besteforeldres generasjon... Hvis vi går til min farmors tid, hu ha vært i kontakt med lege og sånn 4 ganger i løpet av livet og sist var for 46 år siden og det var da min pappa blei født, og hun gikk gravid med han. De andre gangene hun gikk gravid var de andre gangene hun ha vært hos lege.. Hun sier att dette er fordi hun har et normalt forhold til bakterier.. Da hun vokste opp var det ikke innlagt vann og kloakk, så det var å gjøre sitt fornøden på ute do. Og det var ikke hver gang de vasket fingrene etterpå. Hoved huset på gården blei ikke vasket hver uke, for det hadde dem ikke tid til da det var andre ting på gården som måtte ordnes.. Men det var da ingenting som heter astma og allergi på den tiden.. Det kommer av att alt skal være hyper stertilt nå om dagen.. Nye hus bygges så tette at dem ikke puster.. Selv bor jeg og sønnen i et 100 år gammelt gårds hus.. Og vi ha aldri vært dårlige i forhold til de andre ungene i bgh som bor i helt nye hus.

Da jeg var liten fikk vi klatre i trærne, vi spiste grus i sandkassa og masse sånn.. Jeg er snart 30 og jeg ha ikke vært dårlig en eneste gang i hele mitt liv. Sønnen er snart 3 og han ha ikke vært hjemme fra bhg en enesta dag..

Men han får leke som man gjorde i gamle dager, han får i seg litt grus. Han klatrer der kan han klatre, faller han ned - ja da reiser han seg opp igjen.. Om vi ha med kjeks ut og det faller på bakken så blir jeg ikke hysterisk for det, vi tar det opp igjen børster av evt dt som er på og spiser det opp...

Min lille spiser syltetøy, prim, brunost, noen ganger nugatti.. På lørdager får han et glass med brus og litt godteri.. Kan godt hende hvis det er en spesiell dag så kan det godt hende vi koser oss midt i uka.. Men han er verken tung for alderen eller hyper pga det..Hva med å få et naturlig forhold til ting.. Jeg må le av de foreldrene som "pakker" inn barna sine, børster veien for dem - hjelper dem med en gang istedenfor å la dem prøve sjøl og få gleden av å klare ting sjøl.

Fikk en kommentar av helsesøster, hvor hun sa kavring med forurensning.. Fordi sønnen hadde spist litt på den inne, og lagt den ifra seg under sofaen - tok den så frem igjen og spiste viidere.. HALLO hva er galt med det.. Hvis dem ikke får i seg noen bakterier npe dem er små, hvordan skal immunforsvaret dems bli når dem blir større...

Måtte bare få ut litt frustrasjon, og meninger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er faktisk ganke enig med deg jeg. Barna må få utfolde seg og få et naturlig forhold til også søt mat. Vi har en rutsjebane (sklie) på lekeplassen her borte og den er høy, over 2 m over bakken på det høyeste og veldig lang (men det er sand rundt den). Lillegutt var bare 19 mnd da han begynte å klatre opp i den selv. Stod på toppen og vinglet litt før han satte seg ned og rutsjet av gårde. Han er 22 mnd nå og elsker å leke der, jeg har hjertet i halsen hver gang, men han må jo få prøve ut hva han mestrer eller ei. Jeg griper heller inn der jeg mener det bør gripes inn, som å sikre dem godt i bilen, redningsvester i båt, sykkelhjelm på hode osv. Så lager vi noenlunde sunn og god mat de fleste dagen i uken og de får lørdagsgodt på lørdager og is på varme sommerdager. Ungene finner matrester på gulvet etter middagen vis vi ikke har tørket opp og minsten (og eldstemann da han var yngre) plukker det opp og spiser. Han smaker på grus ol ute også, men som du sier, jeg tror det bare er greit jeg for immunforsvaret å få litt å bryne seg på. Likevel vasker jeg grønnsaker godt og skrubber hende etter å ha tatt i rått kjøtt. Alt med måte kanskje? For avslappet og for "hysterisk" er vel ikke bra noen av delene...

Skrevet

Sykkelhjelmen er bare på hode når de sykler altså, er ikke slik som moren til Murre i Linus i svingen, hehe...

Skrevet

Jeg sier meg hjertens enig og er glad for at det ikke bare er meg som ikke pakker inn barnet mitt i bobleplast og kun lar han spise fra steriliserte tallerkener...

Skrevet

Helt enig med hovedinnlegger! Før fantes det jo ikke astma eller allergier. Vi har det rent og pent, men ikke sterilt. Jeg har hørt om mødre som vasker håret på dukker før barn får leke med de.

Stakkars de barna som ikke får lov til å komme i kontakt med e-stoffer, parfyme eller andre kjemikalier. De vil jo få allergisk sjokk den gang de møter på noe slikt. Ikke rart vi får kreft. Immunforsvaret vårt har jo ikke lært å bygge opp antistoffer fordi mamma tror at det finnes hormonfortyrrende stoffer i shampooen. Det er ikke noe galt i hormonfortyrrende. Et helt falskt rykte. Radioaktivitet er farlig, ikke kjemi.

Tenk den dagen når barn får servert en potet i barnehagen som ikke er økologisk slik som den alltid er hjemme. Gjett hvem som blir syk!

Skrevet

FAKTA!

Trafikkdødligheten blandt barn var mye høyere på 60 tallet enn nå selv med langt færre biler. Man mener barnehager har reddte 1000vis av liv. Er faktisk så gammel at jeg husker 60 tallet godt og barneseter og annet sikkerhetsutstur fantes ikke. Fikk høre jeg var hysterisk når jeg kjøpte barnesete til min gutt. (beg. på 80 tallet) Krybbedødsfall var langt vanligere. Det var "stas" med knallbrune små babyer. Røyking i svangerskap var helt greit. (Og drikking). Og det har faktisk vært en fedmeeksplosjon blandt barn og unge.

ER ENIG!

Barn må få lov til å klatre i trær, bruke kroppen sin aktivt i lek. Gjør de det er det ingen grunn til å være hysterisk når det gjelder Nugatti på brødskiva osv. Har alikevel flere ganger etterlyst barnefamilier ute på tur. De som er ute er gjerne min foreldregenrasjon (60+) Sjelden å se barnefamilier, selv i ferie og fridager.

Skrevet

Enig med prækes. Alt med måte, men verden har jo også forandret seg, på samme måte som vi har mer informasjon om hvordan ting "funker" nå enn før. Jeg husker også på 80-tallet da vi ikke hadde setebelter i bilen, og måtte kjøpe det utenom...i dag er jo det utenkelig! Jeg er heller ikke hysterisk ang sukker. Tobias er 19 mnd og har smakt både brus og kaker/sjokolade og chips, og til spesielle anledninger syns jeg det er helt ok å gi barna noe å kose seg med, men ikke hele tiden. Syns det er greit å holde seg til vann og melk i glassene i hverdagen, så kan han heller få litt brus eller saft når det passer seg sånn....

Det er jo også sånn at ungene sitter mye mer i ro nå enn de gjorde før - spiller dataspill i stede for fotball...så da er det jo litt viktigere å prøve å unngå mye sukker og fett i kostholdet. Det er vel en grunn til at ungene i dag er fetere generelt enn før. Dessuten virker det som om unger spiser større mengde sukker/fet mat nå enn når jeg var liten. Når vi fikk godteri og brus var det kun på lørdager, og det var en liten falske + litt snop. Slik jeg oppfatter det er det omtrent det tredoble som er vanlig kost i dag (sikkert ikke hos alle da, men hos mange).

Jeg er vel, som mange andre, bare opptatt av å gjøre det jeg mener er best for mitt barn, både når det gjelder kosthold, parfymerte produkter, sikkerhet ol - og da følger en jo gjerne de retningslinjer som er nå om hva som er ansett som "best". Det gjorde de sikkert før også, men saken er jo det at hva som er "best" forandrer seg i takt med tiden og utviklingen. For eks. var det jo ikke ansett som fy-fy å røyke og drikke under svangerskapet eller å røyke sammen med små barn da vi var små - de hadde vel rett og slett ikke den informasjonen angående skadevirkningene da som vi har nå. Nå vil det jo være utenkelig for de aller fleste av oss å gjøre slikt nettopp pga at vi vet hvor skadelig det er.

Skrevet

hun skal få spise grus,hun skal få smake det hun vil på brødskiva og hun skal få brus og litt snop i helgene. ramle ned fra trær og sånt,velte på sykkel og få skrubbsår. vi har det rent men det er langt fra sterilt

Skrevet

Jeg er enig i mye!

Glad for at vi i dag har mer fokus på sikkerhet i trafikken og mer kunnskap om krybbedød og at de fleste mødre nå verken drikker eller røyker under svangerskapet.

Jeg er også enig i at barn skal få utfolde seg ute, og å lære gjennom å bruke kroppen sin. Viktig at de selv får evnen til å vurdere hva som er trygt og ikke trygt.

Også enig i at litt skitt ikke skader noenting. Gutten min spiser også gjerne brødet sitt rett fra gulvet :) (aller helst vil han jo ha skiven med seg på tur, og da er det også vanskelig å unngå akkurat dette)

I forhold til dette med hvordan man klarte seg tidligere, så var det jo rett og slett mye man bare ikke visste, og dermed ikke bekymret seg for. Så selv om husene våre i dag kan disponere for astma og allergier, så er det helt sikkert også mange eksempler på folk som var "svakelige" før som kanskje hadde en årsak som vi idag vet mer om. Dessuten er jeg bombesikker på at alt annet vi omgir oss med idag også har mye å si i forhold til dette - vi har f.eks. i dag mye mer parfyme og kjemikalier i alt mulig enn tidligere.

I forhold til sukker så synes jeg ikke det er å være hysterisk å prøve å unngå det i størst mulig grad. Sukker er veldig unaturlig for kroppen vår, så selv om jeg er enig med nesten alt det andre du nevner så kommer jeg til å prøve å unngå mye "unødvendig" sukker i hverdagsprodukter. Er mange teorier om hva sukker faktisk gjør med kroppen vår, blant annet at sukker er med på å kludre til systemet vårt slik at sykdommer lettere får innpass.

Det jeg satser på er at etterhvert som gutten blir større så vil også MITT sukkerinntak minske.. i takt med at han "vil ha, vil ha" alt som mammaen har.. så da må jeg bli flinkere selv :)

Men alt i alt var nok folk mer hardføre før. Man hadde ikke tusen unnskyldninger for å ta seg en Paracet, slik mange har idag.

Skrevet

Nå må det jo sies at folk levde på langt nær like lenge før i tiden (med unntak selvfølgelig) og spedbarnsdødeligheten var MYE høyere. Når det gjelder renslighet har vi jo saker i fra nyere tid (Gilde) som viser hvor uhyre viktig det kan være med god hygiene! Men for all del: Alt med måte!!

Skrevet

Nå ser jeg forresten at jeg har forvillet meg inn på feil forum, jeg er jo egentlig Småtroll 0-1 år, jeg.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...